جاي عجيبي زندگي ميكنيم! همين لرستان را عرض ميكنم.
گاهي كسي هيچ زحمتي نميكشد و به پاداشي بزرگ ميرسد و گاهي كسي با تلاش بسيار، ديده نميشود و كسي قدردان وي نيست.
یک جمع، نکوشیده، رسیدند به مقصد یک قوم دویدند و به مقصد نرسیدند
منظورمان از ذكر اين شعر بيان تلاش برخي روابط عموميهاي ادارات و نهادهاي استان بود كه تلاش آنها، آنطور كه بايد و شايد توسط مديرانشان ارج نهاده نميشود.
مردادماه 1392 اقدام به ارزشيابي روابط عموميهاي فعال ادارات استان كرديم كه مورد استقبال بسياري از زحمتكشان اين عرصه قرار گرفت. به همين منظور سعي داريم هر سال اين كار را تكرار كنيم تا مردم و مسوولان استان با روابط عموميهاي توانمند ادارات و نهادهاي استان بيشتر آشنا شوند.
به همين منظور براي بررسي عملكرد 6 ماهه نخست روابط عموميهاي ادارات و شركتهاي لرستان چند آيتم را در نظر گرفتيم:
آيتمهايي كه مسوولان روابط عموميهال فعال و توانمند ادارات آنها را رعايت ميكنند (توضيح اين كه موارد زير در ارتباط روابط عموميها با پايگاه خبري يافته اولين پايگاه خبري داراي مجوز لرستان لحاظ شده است و ارتباطي به ساير رسانههاي لرستان ندارد):
1- روابط عموميهايي كه اخبار يا اطلاعيهها را به صورت "پيامك" ارسال ميكنند: استانداري لرستان، شهرداري خرمآباد، شركت مخابرات، شركت گاز، اداره تعاون كار و رفاه اجتماعي، دانشگاه علوم پزشكي، آموزش و پرورش، فرمانداري خرمآباد،ورزش و جوانان، اتاق بازرگاني خرمآباد، محيط زيست لرستان،فرهنگ و ارشاد اسلامي،امور كتابخانهها، دانشگاه علوم پزشكي،شركت گاز،شركت مخابرات، ميراث فرهنگي،آموزش و پرورش،نوسازي مدارس، صدا و سيما،
توضيح: ساير روابط عموميها نيز اگر چنين سيستمي دارند ما (يافته) مطلع نيستيم. اين مورد يا ناشي از عدم شناخت آنها از تمامي رسانههاي استان است و يا تمايل آنها براي همكاري با چند رسانهي خاص كه به نظر آنها احترام ميگذاريم لذا در ارزيابي ما، محسوب نميشوند.
2- روابط عموميهايي كه اخبار يا فايلهاي لازم را براي نشريات و خبرگزاريها "ايميل" ميكنند (آشنايي با سيستم ايميل): فرمانداري خرمآباد، شهرداري خرمآباد، اتاق بازرگاني خرمآباد، فرهنگ و ارشاد اسلامي، دانشگاه علميكاربردي، شركت گاز، شركت مخابرات، شركت پگاه لرستان، ميراث فرهنگي، كميته امداد،نيروي انتظامي، فني و حرفهاي، صدا و سيما،
3- روابط عموميهايي كه سايت خود را بر اساس اصول خبرنويسي مدام "به روز" ميكنند (هر هفته حداقل 3 مرتبه): استانداري،شهرداري خرمآباد، شهرداري بروجرد،راه و شهرسازي، ورزش و جوانان،اداره تعاون كار و رفاه اجتماعي،درمان تأمين اجتماعي، دامپزشكي،اتاق بازرگاني خرمآباد،شركت شهركهاي صنعتي، حمل و نقل و پايانهها، محيط زيست، منابع طبيعي، سپاه حضرت ابوالفضل(ع)، كانون پرورش فكري، پارك علم و فناوري، تعزيرات حكومتي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، امور كتابخانهها، حوزه هنري، آتشنشاني خرمآباد، دانشگاه لرستان، دانشگاه علوم پزشكي، دانشگاه آزاد خرمآباد، دانشگاه پيام نور، شركت خطوط لوله نفت لرستان، شركت گاز، آبفا لرستان، آب و فاضلاب روستايي، آب منطقهاي، شركت مخابرات، ميراث فرهنگي، كميته امداد، اوقاف و امور خيريه، شركت پست، سازمان زندانها، بهزيستي، نيروي انتظامي، شوراي مواد مخدر، هواشناسي، آموزش و پرورش، نوسازي مدارس، فني و حرفهاي، صدا و سيما،
4- روابط عموميهايي كه "ارتباط تلفني" دارند (برنامههاي خود را گاه تلفني به خبرنگاران ما اطلاع ميدهند): استانداري، فرمانداري خرمآباد،شهرداري خرمآباد،ثبت احوال لرستان، ورزش و جوانان،اداره تعاون كار و رفاه اجتماعي،محيط زيست،فرهنگ و ارشاد اسلامي،دانشگاه علوم پزشكي،دانشگاه علميكاربردي،شركت گاز،آب و فاضلاب روستايي، شركت مخابرات، شركت پگاه لرستان، بهزيستي، نيروي انتظامي، شوراي مواد مخدر، آموزش و پرورش،
5- روابط عموميهايي كه تمام رسانههاي لرستان را "رصد" ميكنند و از آنها "شناخت كامل" دارند: استانداري، فرمانداري خرمآباد، شهرداري خرمآباد،اداره تعاون كار و رفاه اجتماعي،اتاق بازرگاني خرمآباد،محيط زيست،فرهنگ و ارشاد اسلامي،دانشگاه علوم پزشكي،دانشگاه علميكاربردي،جهاد كشاورزي، شركت گاز، شركت توزيع برق، آب و فاضلاب روستايي، شركت مخابرات، شركت پست، بهزيستي، نيروي انتظامي، شوراي مواد مخدر، آموزش و پرورش، صدا و سيما،
6- برگزاري منظم "نشستهاي خبري" براي مدير دستگاه با تمامي اصحاب رسانه (حداقل 2 بار در سال) و يا مراسم مختلف آن نهاد: شهرداري خرمآباد، فرمانداري خرمآباد، ورزش و جوانان،دامپزشكي،اتاق بازرگاني خرمآباد،شركت شهركهاي صنعتي، سپاه حضرت ابوالفضل(ع)، فرهنگ و ارشاد اسلامي، دانشگاه علوم پزشكي، دانشگاه پيام نور، دانشگاه علميكاربردي، جهاد كشاورزي، آب و فاضلاب روستايي، شركت مخابرات، شركت پگاه لرستان، كميته امداد، نيروي انتظامي، شوراي مواد مخدر، آموزش و پرورش، تبليغات اسلامي،
در ارزشيابي 6 ماهه نخست سال 1393 براي هر يك از 6 مورد بالا يك امتياز در نظر گرفته شده است. لذا بر اساس امتيازبندي فوق، روابط عموميهاي برتر استان به اين ترتيب معرفي ميگردند كه به جاست مديران اين نهادها از مسوولان روابط عمومي دستگاه يا شركتشان به دليل استفاده از راههاي متعدد جهت ارتباط با رسانه و اين كه تلاش ميكنند علاوه بر وبسايت از راههاي ديگري نيز براي دستگاه خود امتياز كسب كنند، تقدير نمايند تا انگيزهي آنها بيشتر شود:
* سطح يك شامل برترينها (6 امتياز) [امتياز عالي]: شهرداري خرمآباد، فرهنگ و ارشاد اسلامي و شركت مخابرات (هر سه دستگاه مشتركاً حائز رتبه اول و تمام امتياز)
* سطح دو (5 امتياز) [امتياز بسیار خوب]: فرمانداري خرمآباد، اتاق بازرگاني خرمآباد، دانشگاه علوم پزشكي، شركت گاز، نيروي انتظامي، آموزش و پرورش، (هر 6 دستگاه مشتركاً حائز رتبه دوم)
* سطح سه (4 امتياز) [امتياز خوب]: استانداري لرستان، ورزش و جوانان، اداره تعاون كار و رفاه اجتماعي، محيط زيست لرستان، دانشگاه علميكاربردي، آب و فاضلاب روستايي، شوراي مواد مخدر، صدا و سيما، (هر 8 دستگاه رتبه سوم)
* سطح چهار (3 امتياز) [امتياز متوسط مايل به خوب]: شركت پگاه لرستان، ميراث فرهنگي، كميته امداد، بهزيستي، (هر چهار دستگاه در رتبه چهارم)
* سطه پنج (2 امتياز) [امتياز متوسط]: دامپزشكي، شركت شهركهاي صنعتي، سپاه حضرت ابوالفضل(ع)، امور كتابخانهها، دانشگاه پيام نور، جهاد كشاورزي، شركت پست، نوسازي مدارس، فني و حرفهاي، (هر 9 دستگاه در رتبه پنجم)
* سطح شش (يك امتياز) [امتياز متوسط مايل به ضعيف]: راه و شهرسازي، ثبت احوال، درمان تأمين اجتماعي، حمل و نقل و پايانهها، منابع طبيعي، كانون پرورش فكري، پارك علم و فناوري، تعزيرات حكومتي، حوزه هنري، آتشنشاني خرمآباد، دانشگاه لرستان، دانشگاه آزاد خرمآباد، شركت خطوط لوله نفت لرستان، شركت توزيع برق، آبفا لرستان، آب منطقهاي، اوقاف و امور خيريه، سازمان زندانها، هواشناسي، تبليغات اسلامي،
* سطح هفت (بدون امتياز) [ضعيف]: ساير ادارات و شركتهايي كه نام آنها در بالا ذكر نشده، جزء اين دسته هستند كه فعاليت خاصي ندارند و تقريباً ميتوان گفت كه شايد اين ادارات يا واحد روابط عمومي ندارند يا اگر كسي چنين مسووليتي در اين نهادها دارد، عملكرد مثبت و فعاليت چنداني نداشته و قابليت ارتباط برقرار كردن با رسانهها (به خصوص رسانههاي استان لرستان) را ندارد.حق گرفتني است و روابط عمومي فعال به دنبال گرفتن حق و سهم خود از نشريات است و بيتفاوتي پيشه نميكند.
__________________________
قابل ذكر است ارزيابي بعدي روابط عموميهاي ادارات و نهادهاي لرستان مهرماه 1394 توسط پايگاه خبري يافته انجام ميشود. براي دوره آينده آيتمها از 6 مورد به 8 مورد افزايش مييابند و 2 آيتم "نقدپذيري مدير و دستگاه مربوط" و "حمايت عادلانه از رسانههاي استان" نيز به آنها اضافه ميشوند.
با آرزوي توفيق براي تلاشگران درستكار اين عرصه.
_________________________
فهرست 49 رسانه رسمي و فعال استان لرستان كه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز گرفتهاند و منتشر ميشوند:
روزنامه: صداي ملت، آفتاب لرستان، پيغام بروجرد
هفتهنامه: بامداد لرستان، سيمره،تبلور انديشه، شهاب آسماني،فخر لرستان، نويد لرستان، كاسيت، بهار سلامت، پيشگامان زاگرس، لرستان سلام، آفتاب شهر، سفير قلم، فرهنگ بروجرد
دوهفتهنامه: افلاك، بيان لر، طلوع ورزش، مبشر صبح، بالاگريوه، بانگ اساطير، تابش، اشترانكوه، نگين اشترانكوه، آساره
ماهنامه: جامعه و اقتصاد، سروش زاگرس، لروند، صداي رسا، لرستان امروز، ايوار، آفتاب رومشكان، پيشوك، نسيم دلفان، نداي مديريت
فصلنامه: درگاه، خوشه سبز، زمينكاوان
پايگاه خبري (خبرگزاري استاني): يافته، سفير افلاك، منار، خبر چگني، بيان روز، ازناخبر، حكمت كوهدشت، بازتاب بروجرد، بازتاب گهر، دلفان امروز
دیدگاهها
ضمن قدر دانی از طرح این برنامه توسط مدیران محترم پایگاه خبری وزین یافته،یقینا همه دوستان روابط عمومی زحمت کش بوده و هستند ولی در میان این روابط عمومی ها، روابط عمومی شهرداری در چند ماه اخیر توانست جهشی قوی و امید بخش در شهر ایجاد نماید که جای دارد از تلاش های برادرم آقای شاهین احمدی تقدیر و برای دوست گرانقدرم آقای محمد جایدری آرزوی تداوم برنامه های فرهنگی شهرداری و سلامتی را داشته باشم.
به امید روز هایی که شهر و شهروندان شاهد تغییرات فرهنگی بزرگتر و بهتر باشند. انشااله-19-9-93
_____________________
يافته: سلام. سر سوزني در نظرسنجي دخل و تصرف نكردهايم. حتي براي رفع شبهه به تفكيك موارد امتيازدهي را با نام دستگاهي كه در هر بخش امتياز كسب كرده را ذكر كردهايم.
روابط عمومي استانداري نيز در 2 بخش امتياز كسب نكردهو جزء برترينها قرار نگرفته است، اعتراض شما نسبت به چيست؟
هم استانی های عزیز انصافا از حق نگذریم معلومه که با عدالت رتبه بندی شده .
و این امتیازدهی چند تا حسن داره:
اول برای رقابت سالم در بین روابط عمومی ها لازمه و دوما برای پاسخگویی در نحوه خدمت رسانی دستگاه یا نهاد به مردم
ابتکار خوبی است .
به آقای جایدری و همکارانش خداقوت میگم و از افتخارات استان ماست
( خدایت یار باد )
شرکت ... استان با این همه بریز بپاش رسانه ای در قسمت ضعیف ها قرار می گیرد این یعنی اینکه همه چیز به بوق و کرنا نیست .میلیونها تومان در شبکه افلاک برای تعریف و تمجید از خودشان هزینه می کنند مدام در حال تبیلیغات بی اثر هستند غافل از اینکه رسالت اصلی خودشان را گم کردند .....
__________________________
يافته: سلام و سپاس
هر كار در آغاز ايرادهايي دارد و فعلا ملاك سنجش اين 6 مورد بود و براي دوره بعد 2 آيتم به آنها اضافه ميشود
در مورد فعال بودن روابط عمومي انجمن موسيقي لرستان شكي نيست ولي انجمن سازماني مردمنهاد و غيررسمي است و نميتوان آن را با دستگاههاي دولتي مقايسه كرد به همين خاطر انجمن و روابط عمومي هيأتهاي ورزشي و ... را در اين سنجش منظور نكرديم.
جناب جایدری عزیز کار ارزشمند و قابل تقدیری انجام گرفته است.
درود خدا بر شما باد.
شاخص امتیاز دهی جوابگویی این روابط عمومی به مردم است نه گزارش دهی به فضای مجازی.
امتیاز واقعی را از ارباب رجوع ها هنگام خروج از این ادارات حساب نمایید.
____________________
يافته: ما در حيطه كاري خودمان ارزشيابي كردهايم. آن بخش وظيفه ديگران است، از آنها بخواهيد چنين كنند
____________________
يافته: ما هم با شما همنظر هستيم. اعتراض شما به كدام بخش است؟ بفرماييد تا مطلع شويم