یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با توجه به سیاست یکپارچه‌سازی سیمای شهری، مسکوت ماندن و عقب افتادگی مناطق جنوبی شهر خرم‌آباد از حوزه عمران شهری طرح ایجاد تقاطعی، غیر‌همسطح در میدان بهارستان خرم‌آباد واقع در جنوب شهر به روی میز آمد.
 در نهایت، با ورود شخص استاندار و با توجه به رزومه مثبت وي در بحث عمراني و از طرفی محول کردن پروژه به شرکت مجربی چون "آباد ‌راهان پارس" خیال شهروندان از اين كه اين گذر نيز به سرنوشت چند زيرگذر ناقص قبلي شهر درنيايد راحت شد.
مردم با اعتماد بر پشتوانه استاندار متخصص، اميدوار شدند دیگر شاهد زخمی شدن گوشه‌ای از شهرشان با پروژه‌ای غیرکارشناسی نباشند و لااقل این پروژه نتیجه‌اش به سرنوشت تاریک زیرگذر ميدان شقایق منجر نشود.
اما این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در اتفاقی عجیب و برخلاف انتظار، منطقه‌ای با استعداد آب‌گرفتگی بالا، قرار است که میزبان معضل جدیدی به نام زیرگذر بهارستان باشد. اتفاقی که شاید با وجود استانداری که همگی او را از جنس عمران می‌دانند بسیار دور از انتظار باشد، چرا که ايجاد زيرگذر در چنين منطقه‌اي، از استاندار مجرب و متخصصي چون بازوند بعيد به نظر مي‌رسد و بعدها اگر اين پروژه به سرنوشت ديگر زيرگذرهاي خرم‌آباد دچار شود، مردم گناه بازوند متخصص را از صابري غيرمتخصص بيش‌تر مي‌دانند.
معابر خرم‌آباد به عنوان شهری کوهستانی که در میان دره شکل گرفته و به لحاظ توپوگرافی، مستعد آب‌گرفتگی است براي احداث زيرگذر مناسب به شمار نمي‌رود؛ به طوری  که در پی هر بارندگی با سرازیر شدن آب از کوه‌های اطراف به سمت وسط دره و متعاقبآن ایجاد مشکلی به نام آب‌گرفتگی، معابر و خیابان‌ها چهره‌اي سيل‌زده و ناخوشايند مي‌گيرند. این شرایط خاص ایجاب می‌کند که در ایجاد پروژه‌های عمرانی خرم‌آباد، دقت نظر ویژه صورت گیرد و از کارهایی به دور از تصمیم جمعی و تخصصي که بلای جان خرم‌آباد شده پرهیز گردد.
خرم‌آباد سال‌هاست که زخم‌خورده‌ي کارهای غیر کارشناسی است و در سال‌های قبل هم به علت دوری از رعایت نکات فنی در پروژه‌های عمرانی، شاهد ایجاد پل‌ها و زيرگذرهايي بودیم که روزی قرار بود گرهی از مشکلات شهر باز کنند حال آن که اکنون خود به گرهی کور براي شهر و قوز بالاي قوز تبديل شده‌اند.
 زیرگذر میدان بهارستان خرم‌آباد، معضلي براي آينده/ راز آب‌گرفتگی زيرگذرها
به طور کلی در مکان‌هایی که انتهای شیب قرار دارند، باید ايجاد تقاطع به صورت روگذر باشد که مشکل جمع شدن آب‌های سطحی بالا‌دست در پروژه ایجاد نشود. این در حالی است که در میدان کیو که در انتهای شیب قرار داشت به جای روگذر زیرگذر زده شد و نتیجه‌ي آن هم معضل جدیدی به نام  آب‌گرفتگی شدید و استخر شدن این پروژه پس از بهره‌برداری بود‌!
همچنين ایجاد زیرگذر در منطقه‌ای نزدیک به اکوسیستم حساس و طبیعی به نام دریاچه کیو، در نهایت سبب مسدود شدن بخش اعظمی از شریان‌های آب‌رسان زيرزميني به این جاذبه‌ي خدادادی شد.
پل هوايي 60 متري جهانگيرآباد نمونه‌ي مکان‌هایی در شهر خرم‌آباد بود که در ابتدای شیب قرار داشت، لذا تقاطع احداث شده در آن بايد به صورت زیرگذر اجرا مي‌شد چرا که اولاً به علت قرار‌گیری در ابتدای شیب مشکل جمع شدن آب‌های سطحی را ندارد و دوم اين كه با توجه ساده بودن ساخت زیرگذر و هزینه‌ای ارزان‌تر داشتن به نسبت روگذر، احداث زيرگذر مقرون به صرفه‌تر بود. اما این در حالی است که هم‌چنان کارهای عمرانی دیار ما برعکس انجام شده و در منطقه پل هوايي 60 متري، روگذر زده شد!
شوربختانه همین اشتباه در مورد تقاطع بهارستان هم در حال تکرار است چرا که منطقه گل‌دشت در جنوب شهر خرم‌آباد جدا از بحث ناقص بودن هدایت و جمع‌آوری سیستم آب‌های سطحی و از طرفی شیب نسبی شهر به سمت این منطقه در اکثر موارقع شاهد آب‌گرفتگی شدید مي شود به گونه‌ای که با تداوم چند ساعته بارش‌ها، خودروهای عبوری خاموش شده و ترافيك سنگين نيز ايجاد خواهد شد.
لذا احداث زیرگذر در منطقه‌ي گلدشت برابر است با ایجاد دالانی 1.5 کیلومتری برای جمع‌آوری آب‌های سرازیر شده به اين منطقه و قطعاً به سرنوشت سایر تقاطع‌ها و پل‌های احداثی خرم‌آباد در سال‌های قبل ختم می‌شود.
از طرفی، به اعتقاد کارشناسان، در بعد زیباشناختی شهری و همچنین جنبه‌های روحی و روانی و عدم قفل شدن مناطق مجاور تقاطع‌، قطعاً احداث روگذر نتيجه‌ي بهتری دارد و گذشته از این از لحاظ مقوله‌ي معماری و شهرسازی پایدار نیز، روگذر در اولویت است چرا که روگذر با ممانعت از تخریب و خاک‌برداری زیان کم‌تری به محیط زیست وارد می‌کند. كما اين كه روگذر ايجاد شده در مقابل فرودگاه و ابتداي كمربندي خرم‌آباد تا كنون مشكلي ايجاد نكرده و اگر در اين نقطه زيرگذر ايجاد شده بود، نيروهاي امدادي بايد با هر بارندگي آن‌جا حاضر شده و آب‌ها را تخليه مي‌كردند.
نتيجه اين كه اگر چه ایجاد تقاطعی غیرهمسطح با طراحی روگذر در میدان بهارستان به مراتب هزینه‌ی بیش‌تری به نسبت ایجاد زیرگذر می‌طلبد ولی با توجه به نکات اشاره شده، در صورت ایجاد روگذر در این منطقه می‌توانیم هم شاهد ارتقاء جنوب شهر و ورودی خوزستان از بعد عمران شهری باشیم و هم از مشکلات احتمالی رهايي يابيم و بعد از سال‌ها شاهد خروجی مثبتی در کارهای عمرانی باشیم. در غیر این صورت و با انتخاب گزینه‌ي زیرگذر به صرف ساده بودن اجرا و هزینه‌ای به نسبت کم‌تر از روگذر، پشیمانی، اولین و آخرین نتیجه و خروجی این پروژه بزرگ است چرا که کوچک‌ترین خطا در ایجاد و انتخاب "نوع" این تقاطع غیر‌همسطح، سبب ايجاد مشکلاتی خواهد شد که تا ده‌ها سال، ترکش‌هاي آن گریبان‌گیر شهر و شهروندان مظلوم این دیار خواهد بود.
در آخر، بخشي از وصیت‌نامه مرحوم علی‌محمد ساکی شهردار فقید و آینده‌نگر خرّم‌آباد را ذكر مي‌كنيم  كه4 دهه پيش چه زیبا بر لزوم توجه بیش از پیش به مسائل عمرانی خرم‌آباد با توجه به شرایط حساس توپوگرافی آن اشاره كرده است:
«راه دراز و پر فراز و نشیب شهرسازی در همه‌ی شهر‌های کوهستانی به ‌ویژه درّه‌ای چنین کم‌عرض و محصور و استثنایی(خرم‌آباد) به‌گونه‌ای است که  وظیفه‌ای دشوار را در برابر هر فرد متعهد و مسوولی قرار می‌دهد، زیرا بر چنین طبیعت و توپوگرافی فریبایی کار مشاطه‌گری آسان نیست و ایجاد هر نوع ناهماهنگی و زشتی، گناهی بزرگ محسوب می‌گردد.»
 
احمد  ساكي
 

 

دیدگاه‌ها  

#1 کلانشهر خرم آباد 1393-09-15 08:22
اقای ساکی ظاهرا اشتباه به عرضتون رسوندن این پروژه زیرگذر نیست و روگذر هست . هم اکنون در حال شمع کوبی پایه های اون هستن!
نقل قول کردن
#2 میلاد 1393-09-15 09:32
امیدوارم به زودی چاره ای به حال این منطقه بشه چرا که چند ماهه قیافه بسیار زشتی به خودش گرفته ،که نه نشونی از پروژه هست ونه قیافه اول اون میدون، واقعا زشته..
نقل قول کردن
#3 مصطفی 1393-09-15 11:49
نقشه و کار انجام شده حکایت از روگزر بودن طرح دارد حالا نمیدانم شما طبق چه سندی میگید زیرگزر نمیدانم،یافته جان. لطفا شفاف سازی کنید
نقل قول کردن
#4 م ع 1393-09-15 13:30
جناب آقای ساکی

با تشکر از گزارشهای خوب شما.

اگر امکان دارد گزارشی از تابلوهای راهنمایی از نظر اندازه استاندارد، فونت، رنگ و محل نصب در سطح شهر تهیه فرمایید.
به عنوان مثال در تابلوهای فلشی که سمت محل و یا خیابان مورد نظر در تابلو را مشخص میکند از کلمه‌ی به طرف استفاده نمیگردد که در سطح شهر زیاد رویت میشود.
و یا ورودی جنوبی ( میدان امام حسین) تابلوی تعیین مسیر حرکت با سه مسیر مجزا نصب شده است که متاسفانه محل نصب دقیقا در ورودی زیر گذر میباشد در صورتی راهنما با فلش مورب (میدان شقایق و خیابان علوی) میبایست در بالای خط کندروی بلوار و یا دقیقا در بالای ورودی کنار گذر نصب میگردید.
وقس علیهذا .
سپاس
.
نقل قول کردن
#5 کارمند 1393-09-15 13:59
به نقل از مصطفی:
نقشه و کار انجام شده حکایت از روگزر بودن طرح دارد حالا نمیدانم شما طبق چه سندی میگید زیرگزر نمیدانم،یافته جان. لطفا شفاف سازی کنید

نه اشتباه می کنید جناب ساکی درست میگه طبق نقشه و ماکت اولیه پروژه، تقاطع از نوع زیرگذر است و اعضای شورا هم توی سخنانشون بارها گفتن که زیرگذره
هر شمع کوبی که نشان از روگذر بودن ندارد ما شمع کوبی برای دیوارهای زیرگذر هم داریم
این هم عکسی از ماکت پروژه در بازدید استاندار که با زوم کردن روش کاملا مشخصه زیرگذره

http://yaftenews.ir/images/93/93-8/copy%20of%20img_0061.jpg

اینم لینک خبر که خود استاندار گفته که زیرگذره

http://www.irna.ir/fa/News/81386794/

پس خواهشا الکی خودتونو گول نزنین که روگذره
نقل قول کردن
#6 علی 1393-09-15 20:48
بله از همون روز اولم میگفتند زیر گذر.باید مردم خرم آباد بخصوص مردم محله های جنوب شهر همت کنند واحداث این پروژه عمرانی را منوط به احداث رو گذر کنند جای مسئولین دلسوز وبه دور از تبلیغات در شهر خرم آباد واستان لرستان خالیست. خدایا خرم آباد را از شر زیرگذرها در امان بدار؟
نقل قول کردن
#7 امین 1393-09-15 22:57
آقای ساکی سلام

متاسفانه از لطف و کرم آقایون شورای شهر این پروژه تعطیل شده و به مکان زشتی تبدیل گردیده است
نقل قول کردن
#8 روح الله بیرانوند 1393-09-16 09:26
سلام
زیرگذر و روگذر رو ول کنید
فعلا که بعد از تغییر شهردار چند روزه که
تمام وسایل و ماشین آلات پروزه رو جمع کردن و رفتن همینطور پروژه راکت مونده
نقل قول کردن
#9 بهاروند 1393-09-17 00:04
به نقل از کلانشهر خرم آباد:
اقای ساکی ظاهرا اشتباه به عرضتون رسوندن این پروژه زیرگذر نیست و روگذر هست . هم اکنون در حال شمع کوبی پایه های اون هستن!

نقشه ماکت حکایت از فازبندی این تقاطع داره یعنی این هم روگذر داره و هم زیرگذر
نقل قول کردن
#10 سهراب 1393-09-18 21:37
از اقای ساکی به خاطر حساسیتش تشکر میکنم اما مردم این روستای بزرگ(خرم آباد)درحیرتند که چرا مدتی است کلیه وسایل را جمع کرده اند و هنوز هم کسی جوابی به مردم نداده، شایعات هم در این رابطه زیاده، از مسئولین شهری تقاضا داریم در این مورد مردم را مطلع کنند، این وضعیت چندش آور در خور این مردم نیست، (البته اگه اعضای شورای شهر مردم را به حساب بیاورند)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا