یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در خرم‌آباد بسیاری از مردم نذر دارند که روز عاشورا در گِل بیافتند.
اكثر خرم‌آبادی‌ها در روز عاشورا خرم‌آباد هستند. آن‌هایی هم که مقیم این شهر نیستند در روز عاشورا به خرم‌آباد می‌آیند و اگر به هر دلیلی نتوانند خودشان را به عاشورای خرم‌آباد برسانند، خانواده‌های‌شان مقداری گل را به جهت تبرک و تیمن برای‌شان نگه می‌دارند.
در گل ‌افتادن نشان‌دهنده ميزان ارادت لُرها به آقا امام حسین علیه‌السلام است. لرستاني‌ها از دوره اتابكان لرستان، در مراسم سوگ عزيزان‌شان، گل بر سر و بر شانه‌ها مي‌نهادند و اصطلاح "چه خاكي بر سرم بريزم" نيز نشأت گرفته از اين رسم است كه هنگام پيش‌آمد مصيبت يا مشكلي بزرگ استفاده مي‌شود.
اما این رسم كهن گل افتادن لرستاني‌ها كه قدمتش به بيش از 6 قرن مي‌رسد، گاهي در شبکه‌های اجتماعی مورد طعن قرار می‌گیرد!
 رضا ساکی روزنامه‌نگار خرم‌آبادی در نوشته‌ای به زبان لُری حرف‌هایی را به صورت خودمانی با کاربران لُر مطرح کرده است که در این‌جا می‌خوانید. همه حرف این نوشته این است: «از اعتقادات‌مان و از رسوم عزاداری‌مان دفاع کنیم.»

چَن روزىَ كه دِمين شبكه‌های اجتماعی عكسيای مربوط وِ خرَّه منتشر مواَ و ‌ای جور القا مواَ كه رسم دِ خّرَه اُفتائه؛ خرافاتَ، يا تش زِئِنِ هيمَه وِ محيط ‌زيست آسيب می‌رَسِنَه.
اَلوَت شِما دِ مِ بيتِر دونيد كه دِ خّرَه اُفتایِ خرافات ني و ريشَه دِ اعتقادات ايما لُريا داره كه وِش افتخار مي‌كيم. ايما لُريا سی مُردِيا عزيز خومو هم خّرَه دِ سَر مِی‌ريم، امام حسين (ع) که جای خود دارَه. وِنونی كه ای عكسانه منتشر مي‌كَن اغلب عكسایينِه انتخاب مي‌كَن كه طرفه سر تا پانِ هُشك كِردَنه د خّرَه، الوت رسم اصيلِ دِ خّرَ اُفتایِ يِنا كه سر و شونَيانِ بِيريم د خّرَ و نياز و پِلكِسِ دِ مینِ خّرَ نی.
لطفا اَر جايی د ای عكسيا دييت حتماً و رسمِ اصيلِ دِ خّرَه اُفتایِه اشاره بكيد و بوئيد كه مردم و اي كار چه اعتقادی دارن. كاری كه مورد تاييد مراجع گَپ هم هی و حضرت آيت‌الله العظمی بروجردي هم تاييدش كردَه و خُش هم انجام دِیَه.
همچنين و سوك سياوش هم اشاره بكيد كه د طوايف لُر به ويژه لُريا بختياری هی، طوری كه دِ خّرَه اُفتایِه وا سوگ سیاوش هم مناسبت دارَه.
الوت ايما قبول داريم كه دِ روز عاشورا هيمَه زيادى سی تَش وِر كِردِه استفاده مواَ اما چَن سالَه كه برخي دِ هيأتيا دِ جال تَش زِيِنهِ هيمَه، دِ بخاري نفتي و گازوئيل استفاده مي‌كن. هيأت لُرستانی‌‌های مقیم مرکز هم ای کاره می‌کَن.
وِ هر حال، هاستم بواِم ار د ای عكسيا و نوشتَيا دييد، بی‌اعتنا نوييد و حتماً سی او كسی كه عكسِنهِ نيایَ توضيح بِييد. دِ ويرِمو نَرواَ كه خّرَه سی ايما لُرا و خُرمائيا همه چیَه. پس بياين د فرهنگ عزاداريمو سي امام حسین‌(ع) دفاع بَكيم. پايار بايت
رضا  ساكي / تهران
 

عكس عزاداري روز عاشورا و گل‌ مالي در خرم آباد- يافته
غلام‌رضا محمدي مربي سابق تيم ملي كشتي ايران- آبان 1392 عاشوراي حسيني- خرم‌آباد

دیدگاه‌ها  

#1 احمدي/نشريه بالاگريو 1393-08-10 08:33
درودوسلام برآقاي ساكي كه خيلي كوتاه و مختصر هدف والاي مردم عاشق اهلبيت لرستان را از رسم گل مالي درايام عزاداري بيان كردند.
نقل قول کردن
#2 میرهاشمی 1393-08-10 10:23
دست درد نکه اقای ساکی وا ای مطلو نازارت/متاسفونه مردم ایما دوم بونه گردن که اصالت خشون ده ویر بورن اما مه شک نارم که خرره لااقل ده قمه بیتره
نقل قول کردن
#3 بهمن ک 1393-08-10 10:47
خدا حفظت بکه اقای ساکی سی ای غیرتت نشو دی پیا لر هم غیرت داره هم ارادت وه اهل بیت
نقل قول کردن
#4 عاشق حسین 1393-08-10 12:23
عاشق محرم و رسم دیرینه گل افتادن هستم. ارزویم این است که قبل از مرگم یک بار دیگر عاشورا در شهرم باشم و این رسم رو به جا بیارم...چه کار کنم دست خودم نیست یه حس عجیبی به من میگه این رسم در دلهای ما جا داره و دوستش داریم....ولی نویسنده محترم با احترام به نظر شما,من عقیده ای مخالف شما دارم....وقتی در حال حاضر داره از این رسم سواستفاده سیاسی و ایدئولوژیکی میشه, بهانه ای شده برای نابود کردن رسوم شاد ایرانی و قومی , بهانه ای شده برای ترویج برخي خرافات ...ایا باید بهانه دست نامردان داد؟ الان همه جای ایران در فعالیت و تلاش هستند برای ساختن ایرانی متمدن و بدور از همه مردم ازاریها.....ایا درست است زحمات ان تلاشگران با انجام این ایین عزیز که حداقل در ظاهر زحمات انان را از بین می برد, بیشتر در فقر فرهنگی فرو برویم؟ الان وقتش نیست. زمانه زمانه ای نیست که خودمان خاک بر سرخودمان کنیم,به اندازه کافی خاک برسرمان ریخته....هر وقت شادی و رقص و پایکوبی و چهارشنبه سوری و....حلال شد, انوقت به عشق سرورشهیدان همه با هم به گل میافتیم و نمیگذاریم حتی تار مویی از این رسم دیرینه ما بر باد رود.
نقل قول کردن
#5 ستاره 1393-08-10 14:22
سلام و خسته نباشید

متاسفانه یه عده مسئول نامحرم توی شهر هستند که می خوان رسم و رسومات زیبای این شهر رو از بین ببرن یه سال گیر میدن به چهل منبر و که این خرافاته یه سال هم میگن ای مردم توی گل افتادن خرافاته و این کار رو نکنید.. ومتاسفانه کسی نیست به اینا بگه شما خودت 5 ساله که توی این شهر هستی از قدمت و اصالت این کارا چیزی نمی دونی اظهار نظرنکن لطفا
نقل قول کردن
#6 محمد حیاتی پور 1393-08-10 16:04
سلام .برار دردت وه جونم فارسی بنویس که همه دونسه بوان که مردم خرموه چنی عزیزیاشو سی محترمن. بیل همه بینن که لرسو همیشه مردمی با غیرت و حسینی دره. خدا خوش ده دلم خور داره خرموه نیسم ولی ایچه دی غریوی بیقرار عزاداری شهرم وه استان لرسونم.عزاداری همه قبول.یا حسین
نقل قول کردن
#7 عاشورایی 1393-08-11 03:21
با سلام جناب ساکی از ارادتت لرها به امام حسین{ع} و شور حسینی شان هیچکس که اهل لرستان باشد شکی ندارد ولی بیایم منطقی با مسایل برخورد کنیم بخشی از صحبتهایتان را بنده قبول دارم می شود همین فرهنگ گل مالی را با کمی درایت که اتفاقا در نوشته تان به ان اشاره داتشته اید درست کرد یعنی بجای حوضچه گل و اتش درست کردن بر سر شانه ها و روی سر به نشانه احترام به و ارادت به سالار شهیدان را گل مالید و دیگر نیازی به اتش درست کردن و خراب شدن اسفالت و کیپ شدن راه ابها بعد از مراسم ظهر عاشورا و زحمات برای پرسنل محترم شهرداری و... نباشد همانطورکه احتمالا جنابعالی اطلاع دارید قبل از انقلاب تعدادی از مردان با شرت بلند در گل می افتادند که عکسو فیلم ان موجود است و چون در گذشته اینجوری عزاداری میکردندایا الان هم می شد انرا ادامه داد؟ پس بیایم این عشق و ارادت را به شیوه ای انجام دهیم که نامحرمان نیز از ان سو استفاده نکنند.
نقل قول کردن
#8 عاشورایی 1393-08-11 03:32
امشو یکه ده همکلاسیا فرزندم در دانشگاه که اهل لرستان نیست داشت تلفونی وایک صحبت میکردن او دوسش دش پرسی راسی مونهده خرموه یه سال خره درس کردنه یکی اموه دارو نظافت ونه دش وقتی عزداریا رتن حموم کل میا سرشو ریختس و خیلی جدی ای حرفن میزه هر چی بچم میگد چنی چی صحت ننره امیگود نه حتمی چی بیه که پخشش کردنه ده مه پرسی بو ای حرف درسه مه گتم وش بو نه چون که ده هر هییتی چند نفر مسول ای کارند و وا گلو و ابو داغ خرن درس می کن در ضمن همه حوشو هی خلاصه یجوری رفو رجوش کردم حالا و نظرت چند نفر هنینه مو قانع کرد که چنی موضوعی صحت ناره.
نقل قول کردن
#9 یک بروجردی 1393-08-14 10:54
خره گیری در خرم آباد و بروجرد رسم است. به نظر من ایرادی به خود خره گیری نیست بلکه ایجاد حوضچه و غلطیدن و آتش درست کردن در خرم آباد و لخت شدن و آتش درست کردن در بروجرد کارهای ناروا هستند. بهتر است به عنوان یک نماد از خره تنها بر روی لباس استفاده شود آن هم با مالیدن کمی گل روی شانه یا زدن پنجه. بقیه اش همه من درآوردی و نمایشی است.
نقل قول کردن
#10 دریکوند 1395-07-21 14:37
اگر قرار بر ایراد گیری است باید به سینه و زنجیر زنی هم ایراد گرفت.
نقل قول کردن
#11 حسام 1400-05-23 17:43
لطفا به زبان فارسی بنویس که بتونیم راحت به دیگران منتقل کنیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا