یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ورزشکارانی که با داشتن علم و آگاهی از اصول پزشکی ورزش در میادین المپیکی‌، جهانی‌، آسیایی و بین‌المللی برای کسب مدال‌های زرين مبارزه می‌کنند، همواره موفق‌تر و سالم‌تر از آنانی هستند که آگاهی‌های لازم از مواد نیروزا و مکمل‌های ورزشی را نداشته و به طور خواسته یا ناخواسته سبب می‌شوند تا افتخارات فردی و ملی خود را خدشه‌دار نموده و به عبارتی تست دوپینگ آن‌ها مثبت گردد.
فراموش نشود، بهترین مکمل ورزشی‌، انواع غذاهای طبیعی هستند که در زندگی روزمره استفاده می‌شوند. برزگان و گذشتگان ما اکثراً از سلامت و قدرت بدنی فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند زیرا از غذاهای محلی نظير ‌ترخینه یا ترموغ گوجه(اُملت) و ساير غذاهاي طبیعی استفاده می‌کردند. ضمن این که طول عمر فراوانی نصيب‌شان مي‌شد، فرزندان سالم و قوی هم داشتند.
حکایت پهلوان‌پنبه/ پهلوان به زور قرص و آمپول!  طي چند سال گذشته، طبق آمار رسمی، فوت تعداد زیادی از افرادی که از داروهای غیر‌مجاز استفاده و جزو نام‌آوران و قوی‌ترین مردان بوده‌اند شاهد مرگ زود‌هنگام آن‌ها بوده‌ایم.
بنا بر اهميت موضوع تغذيه در ورزش، ورزشکاران بدن‌ساز حتماً با پزشک ورزشی و یا کارشناس تغذیه در مورد مصرف هر نوع دارو یا مکمل ورزشی مشورت به عمل آورده و در مواردی که مصرف دارویی نیاز است از معافیت مصرف درمانی استفاده كنند. مسوول اصلی و پاسخ‌گوی نهایی در واقع شخص شما هستید، پس بهتر است به طور آگاهانه در مورد مصرف هر نوع دارو و مکمل از پزشک تغذیه اطلاعات کامل را دریافت نمایید.
مسوولان ورزش کشور نيز می‌بایست در بستر‌سازی فرهنگی و گسترش آگاهی علمی جامعه ورزشی و سالم‌سازی محیط فرهنگی و اجتماعی ورزش کشور تا حصول اطمینان از انجام رقابت سالم و گسترش روح جوانمردی و پاک ورزش در سطح ورزش کشور، در حفظ سلامت جسمانی ورزشکاران کوشش و تلاش مضاعف به عمل آورند.
در حکایت‌های قدیم آمده است که "پهلوان‌پنبه" مردی بی‌زور و بی‌قوتي بود که بدن خود را به پنبه می‌پوشاند تا در نظر دیگران درشت‌اندام و قوی‌هیکل جلوه کند. پهلوانی بود با ظاهری دلیر ولی ترسو‌، به ظاهر پر دل و در باطن بی‌زور و بی‌قوت‌.
از آن دوران سال‌ها می‌گذرد و دیگر پهلوان‌پنبه‌ای به جا نمانده است تا ادای پهلوانان را در آورد اما به جای آن پهلوان‌های هورمونی ظهور کرده‌اند که به لطف بعضی از داروها‌، چهار ماهه پهلوان می‌شوند و گاهي مردان آهنین نام می‌گیرند!
مردانی با بازوهای حجیم و سینه‌های ستبر و قامتی بر‌کشیده اما با باطنی پر از عوارض داروهای مکمل غیر‌اصولی و انواع و اقسام بیماری‌ها. افزایش روز‌افزون استفاده از این مواد در کشور‌، همواره موضوعی هشدار‌دهنده بوده است که متاسفانه مسوولان به راحتی از کنار آن می‌گذرند.
جوانان ما در معرض خطر جدی استفاده از داروهاي مختلف قرار دارند و از اثرات جانبی این داروها بی‌اطلاع هستند، لذا خودسرانه اقدام به مصرف آن‌ها می‌کنند تا جایی که افزایش خرید و فروش و مصرف مواد نیروزا در بین جوانان افزایش وحشتناکی یافته است (‌موادی که خطر آن‌ها کم‌تر از مواد مخدر نیست).
پس لازم است مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خصوصاً دست‌اندرکاران معاونت غذا و دارو نظارت و کنترل بیش‌تری بر فروشگاه‌ها و فروشندگان مکمل‌ها و داروهای بدن‌سازی و عطاری‌ها داشته باشند تا در آینده شاهد جامعه ورزشی و جوانانی شاداب و پر نشاط و سالم باشیم. به امید حق.
 ارسال: غلامحسین  گرشاسبی
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند خرم اباد 1393-07-19 15:38
با سلام وتشکر از اقای گرشا سبی که واقعا مطالب درستی را در خصوص مصرف این مواد هورمونی بیان داشتند لازم به ذکر است که پهلوانان چند دهه گذشته علاوه بر زور و بازو و قد قواره پهلوانی از نظر اخلاق نیز سر امد بودند و لی متاسفانه با مصرف انواع پودر و قرص توسط پهلوا ن پنبه های امروزباعث شده که این افراد فوق العاده عصبی و عاری از ادب باشند و همچنین تاثیر ات ان بر قدرت باروری انان که اکثرا اگر ازدواج کنند با مشکل فرزند دار شدن نیز مواجه اند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا