یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چندي پیش اطلاع یافتم که یکی از اقوام به علت تصادف و شکستگی استخوان دست در بیمارستان بستری است.
به محض شنیدن اين خبر برای عیادت وي راهی يكي از بیمارستان‌هاي خرم‌آباد شدم و این بنده خدا را در حالی زار و نزار دیدم‌.
به رسم سنت، حال و  احوال‌پرسی شروع شد و قضیه تصادف‌ را جويا شدم تا رسیدیم به گلایه‌های شدید او از وضعیت رسیدگی به حالش مخصوصاً برای عمل جراحی که قرار بوده روی دستش انجام شود ولی 4 روز متوالی است انجام نمی‌شود‌!
سپس شروع کرد به شرح قضیه و این که از صبح زود به امید عمل جراحی و پایان درد بی‌امان استخوان وارد اتاق عمل ارتوپدی می‌شود و آخر وقت ساعت 2 بدون این که کوچک‌ترین توجهی به او شود از اتاق بیرونش می‌آورند‌.
 بعد از آن گفت که در روز چهارم به علت اعتراض شدید به مسوولان اتاق عمل‌، متوجه شدم که عمل جراحی انجام نمی‌شود مگر این که حضوراً به مطب پزشکی جراح مورد نظر رفته مبلغی پول پرداخت شود! ابتدا باور نکردم و گفتم که شاید به علت بدی حال و روزش دارد هزیان می‌گوید اما پس از پی‌گیری‌های مستمر و صحبت با مسوولان اتاق عمل امر مشتبه شده از واقعیت موضوع اطلاع یافتیم‌.
حال بگذریم که همان روز بعدازظهر وي با پرداخت مبلغی به آن پزشک مورد جراحی قرار گرفت و اکنون نیز حالش رو به بهود است اما موضوع این است که چرا باید این مسأله در بین برخی پزشکان وجود داشته باشد، آن هم طیفی که از لحاظ مالی جز طبقه بالای جامعه هستند و نسبت به بقیه طبقات جامعه در سطح مقبولی از رفاه مي‌باشند؟
 این قصه‌ی پرغصه گر چه در میان برخی پزشکان و متخصصین زنان و زایمان و جراحی‌های زیبایی در بیان اشاره شده است و مواردی متعدد دیده شده كه جای تاسف بسیار برای برخي حاضران در صف اين قشر از نخبگان كشور دارد.
اما آیا در اين میان، مقصر پزشک است یا بیمار و یا در نهایت نهادهای نظارتی و بالاسری مجموعه بهداشت و درمان‌؟ اگر بخواهیم به صورت صادقانه و بدون حب و بغض صبحت کنیم باید گفت که هر سه مورد در به وجود آمدن این پدیده و نامبارک نقش دارند، گر چه هر کدام به اندازه‌ای در پیدایش آن تاثیر دارند‌، اما در این بين نقش نهادهای اجرایی و نظارتی بهداشت و درمان و شخص پزشک قطعاً از مردم بیشتر است‌.
وقتی که پای صحبت برخی از متخصصان پزشکی استان نشستم، آن‌ها از عدم توجيه کافی توسط علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان، از آن‌ها گلایه بسیار داشتند و هم‌چنین در برخي موارد، پای بیمه‌های درمانی را نیز به بیان می‌کشیدند و از کم‌کاری آن‌ها می‌نالیدند.
 در بخش دیگر از دیدگاه‌ها، عدم درآمد کافی با توجه به سن و سال پزشكان و این که در 40 سالگی وارد بازار کار شده‌اند به عنوان یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن زیر‌میزی مطرح مي‌شود که دلیل آن هم گرايش به همان مادیات است. اشخاص طماع و حریص را برای جمع‌آوری مال بیش‌تر به این سمت سوق می‌دهند و از آن طرف هم به دلیل ضعف نهادهای نظارتی و عدم آگاهی فرد رشوه‌دهنده از حقوق اجتماعی خود، چرخه‌ي به وجود آمدن پدیده زشت اما رایج این زيرميزي بگيري را رواج مي‌دهد.
عدم آگاهی افرادي هم كه از كار پزشكان خطاكار تمکین می‌کنند باعث مي‌شوند و عدم مطالبه‌گري ‌آن‌ها كه باعث رواج اين فرهنگ مي‌شود، اميدي به از بین رفتن این پدیده ناشايست نباشد، چرا که وقتی در یک جامعه افراد پرسشگر نباشند، قطعاً مسوولان نيز پاسخگو نیستند. زماني از این رابطه‌ي دو طرفه صدایی بلند نشود و اعتراض و فریادي شنيده نشود، قطعاً نهادهای نظارتی بالاتر نیز اعمال کنترل و دخالت نخواهند کرد.
به نظر نگارنده این سطور‌، پدیده‌ی زیر‌میزی‌بگيري برخي پزشكان حاصل ائتلاف ناخواسته و نانوشته‌ی بین پزشک‌، بیمار و نهادهای نظارتی و اجرایی وزارت بهداشت و درمان است که هر کدام با درجه‌ی قصور متفاوت به آن دامن می‌زنند. لذا چنان‌چه شرایطی پیش بیاید و پزشکی درخواست زیر‌میزی بدهد، فرد بیمار نباید تمکین کند و باید با سماجت پی‌گیر موضوع شده و با معرفي وي به نهادهای بالادستی علوم پزشکی، زمینه نظارت این نهادها بر كار پزشکان را فراهم كند تا شاید با این اوصاف بتوان تا حدود زیادی زنجیره نامیمون سه طرفه زيرميزي را از هم گسست و بدان پایان داد.
 به امید روزی که بیماران ما بیش از تحمل رنج بیماری و هزینه‌های سرسام‌آور بهداشت و درمان، رنج دیگری از جمله اجبار به پرداخت زیرمیزی به برخي پزشكان وظيفه‌نشناس را نداشته باشند و ما نيز بتوانیم این ناهنجاری اجتماعی را برچیده و از بین ببریم‌.
نام محفوظ
 از روی میز تا زیر میز: نگاهي به پديده زشت زیر‌میزی‌بگيري

دیدگاه‌ها  

#1 مستمری بکیر تامین اجتماعي 1393-07-12 23:32
متاسفانه در حوزه درمان مردم با مشکلات عدیده ای مواجه اند که بخسی از ان همان طور که در نوشتار فوق به ان اشاره شده ناشی از ضعف نظارتی متولیان حوزه درمان است و بخشی دیگر تعهدات بیمه های تکمیلی به بیمه گزاران است چنانچه می بینیم اخیرا فی مابین سازمان تامین اجتماعی و بیمه اتیه سازان حافظ که طرف قرار داد بیمه تکمیلی مستمری بگیران و بازنشستگان و پرسنل سازمان می باشد به علت ناراضیتی از عملکرد اتیه سازان حافظ از اول مهر تاکنون بیمه تکمیلی افراد موصوف منعقد نگردیده و این در حالیست که شاید بیش از پنچ سال باشند افرادی که به این شرکت بیمه پرداخت و در این ده روز اتفاقی برایشان افتاده ودر بیمارستان های بخش خصوصی بستری و مجبور گردیده اند برای ترخیص از بیمارستان وپرداخت هزینه مربوطه از بستگان خود قزض کنند و این تنها بخش کوچکی از مشکلات درمانی می باشد که اگر این شرکتهای بیمه ای درست عمل کنند و هزینه ها را به موقع و تماما پرداخت نمایند شاید این معضل زیر میزی بگیری کاهش یابد به امید ان روز که به فرموده مقام رهبری افراد بیمار به غیر از دغدغه بیماری نکرانی دیگری نداشته باشند.
نقل قول کردن
#2 صادق 1393-07-15 19:49
مرسی یافته جان. حرف دل بنده رو زدید که همین یک ماه پیش به یکی از پزشکان محترو شهرمان تا پول ندادم عمل جراحی را انجام نداد. این درد رو به کجا باید برد. مرسی که حداقل مکانی برای ارائه دردهایمان هستید
نقل قول کردن
#3 الهه 1393-07-15 19:52
ای کاش میشد یه جوری ادرس و مدارک لازم رو در مورد یکی از پزشکان بروجرد به شما برسونم و حتی خودمم حاضر میشم با اون پزشک روبه رو بشم که شخصا به من و مادرم گفتند تا حق الزحمه ی من رو واریز نکنید توی مطب، عمل جراحی شکستگی مچ دست شما رو انجام نمیدم.
نقل قول کردن
#4 احمد 1393-07-15 19:55
ابتدا تشکر میکنم از سایت یافته برای موضوع خوبی که کار کردن. ولی ایکاش اگه میشد یك راه یا کانال هم پیشنهاد میکردید که اگه شهروندی با این پیشنهاد از سوی پزشک مواجه شد چطور به کانالهای نظارتی اطلاع رسانی کند. ممنونم
نقل قول کردن
#5 مراد احسانی 1393-07-15 20:00
در اینکه وجود این پدیده ی زشت در جامعه وجود دارد هیچ شکی نیست. اما اینکه چه باید کرد در مقابل این موضوع زشت بسیار مهم است چراکه با این اقدامات بد از سوی اندکی از پزشکان، زحمات مابقی این قشر فرهیخته هم زیر سوال میرود. بنظر میرسد خود جامعه ی پزشکی هم باید برای مقابله با این موضوع اقدام لازم رو به عمل بیاورند تا کمتر موجب تخریب اقدامات برخی از پزشکان زیر میزی بگیر قرار گیرند. یا علی مدد
نقل قول کردن
#6 یک پزشک 1393-07-15 20:07
با سلام به دست اندرکاران پایگاه خبری یافته و همچنین نویسنده مطلب فوق. بنظرم برای بررسی هر پدیده اجتماعی ولو یک پدیده ناهنجار باید ریشه یابی و علت العلل را مد نظر قرار داد. اینکه بخواهیم سرسری و با مباحث سطحی در باره این موضوع صحبت کنیم راه به جایی نخواهد برد. البته که بنده هم به هیچ عنوان از زیرمیزی برخی همکاران دفاع نمیکنم ولی باید در بررسی این علت هم پزشک هم مسئول و هم دانشگاه علوم پزشکی و بیمه های درمانی پای کار بیایند
نقل قول کردن
#7 نادر 1393-07-15 20:12
با سلام. ای کاش پزشکانی که عده ی قلیلی هستند که مبادرت به اخذ زیرمیزی از بیمار میکنند فقط و فقط برای یک لحظه هم که شده به شکل کار خود نگاه بیطرفانه بیندازند و خود را جایگزین بیماری بکنند که در آن شرایط سخت فقط برای نجات جان عزیزانشان مجبور به دادن زیر میزی هستند و چه بسا آن شخص یا اشخاص به لحاظ مالی در بدترین وضعیت ممکن باشند. خواهشا به لحاظ اخلاقی هم که شده موضوع را مورد بررسی قرار دهید
نقل قول کردن
#8 آزادبخت حمید 1393-07-15 20:35
با سلام. موضوع عنوان شده یکی از واقعیت هایی است که علرغم انکه بصورت جدی در جامعه وجود دارد اما متاسفانه از سوی مطبوعات کمتر بدان پرداخته میشود. شایسته است نشریات با توجه به رسالتی که دارند به گفته جناب رئیس جمهور دکتر روحانی با نا امن کردن فضاهای فساد هزینه انجام فساد را بسیار بالا ببرند تا دیگر کمتر شاهد انجام مفسده های این چنینی باشیم. خواهشا بصورت سرسری و سطحی از این موضوع عبور نکنید
نقل قول کردن
#9 احمد ساکی 1393-07-19 00:04
متاسفانه این موضوع در فعال ترین و شلوغ ترین بیمارستان خرم اباد و لرستان نمود بیشتری دارد !
و پزشکان هم اسم زیرکانه ای جایگزین واژه زیرمیزی کرده اند و ان هم "حق ویزیت"هست.
این حرکات شرم آور مایه ننگ جامعه پزشکی هست.
آن هم جامعه ای که ادعای کلاس و فرهنگشان گوش عالم را کر کرده است :oops:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا