یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از مهم‌ترین خدمات شهری، سرویس‌های بهداشتی است که با سلامت عمومی مردم ارتباط مستقیمی دارد. به طوری که عدم نظافت در این اماکن باعث به وجود آمدن و گسترش بسیاری از بیماری‌های عفونی می‌شود.
به گزارش يافته به نقل از سفيرافلاك، گسترش رونق گردشگری و مسافرت سالیانه هزاران نفر در داخل کشور باعث توجه بیش‌تر به امکانات شهری می‌شود.
یکی از مهم‌ترین خدمات شهری، سرویس‌های بهداشتی است که با سلامت عمومی مردم ارتباط مستقیمی دارد. به طوری که عدم نظافت در این اماکن باعث به وجود آمدن و گسترش بسیاری از بیماری‌های عفونی می‌شود.
رعایت بهداشتِ توالت‌های عمومیِ فرودگاه‌‌ها، پارک‌ها، اماکن تاریخی و تفریحی علاوه بر این که باعث افزایش سلامت جامعه می‌شود با فرهنگ جامعه نیز ارتباط مستقیمی دارد و جلب رضایت مسافر و شهروند را از این ارائه خدمت به دنبال دارد.
از طرفی، نبود سرویس‌های بهداشتی و یا بی توجهی به نظافت این اماکن باعث نارضایتی و  بروز یک نگرش منفی در گردشگر می‌شود و در برهه‌ای از زمان که تمام مسوولین به دنبال جذب گردشگر هستند عدم توجه به این موضوع می‌تواند به نقطه ضعفی برای کشور تبدیل شود. 
 
سرویس بهداشتی پارک کیو
نیاز سالمندان کشور به سرویس‌های بهداشتی نیز موضوع مهم دیگری است که باید مد نظر گرفته شود چرا که با بالارفتن میانگین سنی کشور و افزایش تعداد سالمندان، در صورت عدم توجه به این زیرساخت‌، در چند سال آینده با بحران کمبود این خدمت شهری روبه‌رو هستیم.
شهرستان خرم‌آباد نیز با دارا بودن 10 پارک درون شهری، یک تفرجگاه کوهستانی، دو پارک جنگلی و 15 مکان مذهبی تاریخی سالیانه مسافران زیاد را جذب می‌کند که بسیاری از مسافران برای رفع نیاز خود به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند که اکثر این سرویس‌ها در درون پارک‌ها احداث شده است و در سطح شهر ساختمانی مجزا مختص به این سرویس‌ها وجود ندارد.


محروميتي ديگر در لرستان: صنعت گردشگری و ضرورت توجه به سرویس‌های بهداشتی! 

سرویس بهداشتی پارک شریعتی
دولت نهم وعده ساخت هزار سرویس بهداشتی را در بین راه‌های مواصلاتی کشور داد که در این بین سهم استان لرستان 65 سرویس بهداشتی بود.
اما متاسفانه نه تنها این مصوبه اجرایی نشد بلکه باعث به وجود آمدن سرویس‌های بهداشتی بدون آب و برق که ماحصلی جز هدر رفتن بیت‌المال را به دنبال نداشت.

وضعیت نامناسب سرویس بهداشتی پارک معلم
بازوند استاندار لرستان در کارگروه گردشگری احداث این سرویس‌های بهداشتی را کاری بدون کارشناسی و جا‌نمایی مناسب عنوان کرد تا بار دیگر معضل کمبود سرویس های بهداشتی همچنان در استان پا بر جا بماند.
هر چند در چند سال شاهد توجه بیش‌تر مسوولین به این بخش هستیم اما با توسعه و رونق صنعت گردشگری وجود تنها تعداد انگشت شمار سرویس‌های بهداشتی در مرکز استان کافی نیست و نباید تنها به ساخت این اماکن در داخل پارک‌ها اکتفا کرد.

محروميتي ديگر در لرستان: صنعت گردشگری و ضرورت توجه به سرویس‌های بهداشتی!
 
وضعیت نامناسب آبخوری پارک شریعتی
از طرفی این نکته نیز باید مد نظر گرفته شود که حفظ بهداشت عمومی این مکان‌ها تنها وظیفه مسوولین نیست و بخش مهمی از آن نیز به مردم بر می‌گردد. اگر مردم به موضوع بهداشت عمومی توجه کنند و این نکته را مد نظر بگیرند که وجود یک خدمت شهری تنها متعلق به آن‌ها نیست بلکه هزاران نفر نیز از آن سهم دارند در نظافت این اماکن بیش‌تر کوشا می‌شوند.
شايان ذكر است ساخت سرویس‌های بهداشتی و رها کردن آن‌ها مسأله است که در چند سال گذشته گریبان‌گیر کشور شده است و در برخی از مکان‌ها به مامنی برای معتادان تبدیل شده است.

محروميتي ديگر در لرستان: صنعت گردشگری و ضرورت توجه به سرویس‌های بهداشتی!
 
وضعیت مناسب سرویس بهداشتی پارک کیو
احداث سرویس‌های بهداشتی و تحویل آن‌ها به بخش خصوصی راه‌کار مناسبی است که اگر مورد توجه جدی مسوولین قرار بگیرد نه تنها نمای ساختمان و نظافت توالت‌های عمومی حفظ می شود اشتغال‌زایی در این حوزه شهری را نیز به دنبال دارد.
 
 ادامه دارد...
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1393-06-18 16:12
باسلام اتفاقا به نکته خوبی اشاره نموده اید زیرا سرویس دستشویی نه تنها مورد نیاز شهروندا ژن بخصوص مسافرین و گردشگران می باشد. جند وقت پیش سفری به استانبول داشتم علی رغم تمام جاذبه ها ی دیدنی موضوعی که نظر من را خیلی جذب کرد سرویسهای دستشویی بسیار تمیز و بهداشتی و با پرداخت یک لیر ان هم در دستگاهی که به نوع گیت بود پرداخته و متصدی سرویسها مرتب در حال تمیز کردن بود و در مساجد که وضعیت به مراتب بهتر و بحای دستشویی های ایران که متصدی ان متاسفانه از افراد معتاد استفاده می شود انجا خود متصدی مربوطه نیز یا جوانی با لباس مخصوص مرتب و یا فرد میانسالی بود که از این طریق برای یک نفر شغل نیز ایحاد شده بود به نظر من شهرداری نیز می تواند به راحتی از این کار ترکها الگوبرداری کند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا