یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

زیرگذری که در خرم‌آباد تبدیل به تونل وحشت شد + تصاویرزیرگذر پل شهدا با کمترین کار کارشناسی و بدون در نظر گرفتن تمام جوانب یک کار عمرانی هم‌زمان با احداث پل در ۴ سال گذشته ساخته شده است اما هم‌اکنون این طرح به یک گره ترافیکی تبدیل شده است.

به گزارش يافته به نقل از تسنیم، طراحی و احداث هر فضای عمرانی و معماری به شدت تحت تاثیر مطالعات پایه و نظری است که شامل سرفصل‌های متنوعی است که در این گفتار، فرصت پرداختن به آن نیست.

از جمله فضاهای عمرانی که در ساخت طراحی کلان شهری می‌گنجد بحث طراحی تقاطع‌های غیر‌همسطح مانند روگذر و زیر گذر است که هدف اصلی طراحی آن‌ها اجرای تسهیل‌سازی امر ترافیک است.

خرم‌آباد از نظر تقاطع‌های غیر‌همسطح داری کمبود تاریخی است

در این راستا با توجه به کمبود تاریخی شهر خرم‌آباد در زمینه تقاطع‌های غیر‌همسطح و همچنین ترافیک سنگین مرکز شهر، مقام‌هاي مسوول در استانداری وقت لرستان را مجاب کرد که شخصاً وارد پروژه عمران شهری شوند که جزئی از وظایف ذاتی شهرداری است.

به این منظور، احداث زیر‌گذر و پل‌های فراوانی در سطح شهر خرم‌آباد شروع شد که بیش‌تر آن‌ها در زمان‌بندی مقرر افتتاح شد و از نظر پیشرفت فیزیکی و زمان بندی اجرایی شاید کارهای عمرانی آن دوره مدیریتی، با هیچ زمانی قابل مقایسه نباشد.

در این بین، تخریب کامل پل شهدا و احداث مجدد آن با طراحی نوین و هایتک از جمله پروژه‌های مهم استانداری وقت در حوزه تقاطع‌های غیر‌هم‌سطح بوده که به نظر می‌رسید نه تنها دارای ظاهری زیبا بلکه دارای عملکردی مناسب است.

عرض کم زیر‌گذر شهدا مهم‌ترین مشکل این طرح است

اما بعد از افتتاح پروژه مشخص شد که این طرح به هیچ عنوان در حد یک زیر گذر استاندارد نیست و اظهارات فراوانی در مورد کیفیت پایین این طرح شد و حتی رئیس شورای شهر سابق آن را با یک کانال آب مقایسه کرد.

علت اصلی ایراد به این طرح عمران شهری این است که در ورود به معبر زیر‌گذر، پهنای تقریبا مناسبی برای عبور ماشین‌ها وجود دارد اما در ادامه مسیر به تدریج این معبر تنگ می‌شود و کار به جایی می‌رسد که عبور هم‌زمان دو وسیله را از زیر گذر غیر ممکن می‌کند.

شاید سرعت زیاد وسایل نقلیه در ابتدای ورود به زیر گذر و سپس ترمز ناگهانی در نزدیکی تونل و در بعضی موارد صدای برخورد ماشین ها با هم، مهم ترین ویژگی این طرح عمران شهری است.

دفتر فنی وقت استانداری مسوول اجرای این زیر‌گذر است

علی‌رضا صادقی معاونت سابق عمرانی وقت شهرداری خرم‌آباد در مورد چگونگی اجرای این طرح اظهار کرد: مطالعات اجرایی طرح پل و زیر‌گذرهای میدان شهدا قبلاً در شهرداری انجام شده بود که می‌توانست پایه و نقشه راه این پروژه باشد.

وی افزود: مسوولان وقت استانی تصمیم گرفتند که علاوه بر نظارت بر طرح، پیمانکار و مشاور طرح را نیز خود انتخاب کنند و مشاور نیز با مطالعه بسیار سطحی از طرح و نداشتن آگاهی از بعضی ویژگی‌های طبیعی محل، مانند بالا بودن آب‌های سطحی، زمینه‌ساز طراحی پروژه‌ای غیر‌استاندارد شد.

طرح تملک خانه های اطراف، در این پروژه فاکتور گرفته شده است

صادقی با اشاره به وظیفه شهرداری در انجام طرح‌های عمران شهری بیان کرد: بر طبق طرح مطالعه شده شهرداری، باید خانه‌های اطراف زیرگذر، تملک می‌شد تا سطح مقطع و پهنای پل تامین و سپس، اجرای کار در دستور کار قرار می‌گرفت.

معاون عمرانی سابق شهرداری خرم‌آباد تصریح کرد: مسوولان وقت به هر قیمتی می‌خواستند این پروژه را انجام دهند و به جای تملک خانه‌های اطراف، حریم رودخانه را تصرف کردند و در این راه به آسیب‌های احتمالی و زیست‌محیطی به رودخانه نیز، توجه نکردند.

صادقی در مورد ایراد اصلی زیر گذر پل شهدا اظهار کرد: وسایل نقیله در ابتدای ورود به این پل در مسافت‌های اولیه زیر گذر، با پهنای 7 متر روبه‌رو هستند اما در نزدیکی تونل زیر‌گذر به یکباره با عرض 5 متر مواجه می‌شوند که در بعضی موارد موجب تصادف می‌شود و آمار بالای سانحه در این محور، خود گواه این امر است.

عرض زیر‌گذر به جای 7 متر باید 12 متر در نظر گرفته می‌شد

وی افزود: اگر خانه‌های اطراف تملک می شد علاوه بر اختصاص 12 متر فضای مفید برای زیر‌گذر، 12 متر فضا نیز برای پیاده‌رو کنار پل تعبیه می‌شد که اثراث مثبت خاص خود را داشت.

معاون عمرانی سابق شهرداری خرم‌آباد بیان کرد: قرار بر این بود که پل به صورت کابلی و توسط تعبیه دو ستون در وسط، طراحی شود که اگر این کار انجام می‌شد حداقل فضای زیر گذر تامین می‌شد.

اصلاح زیر‌گذر به لحاظ سازه‌ای غیر‌ممکن است

صادقی در مورد امکان اصلاح  زیر‌گذر تصریح کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان این زیر گذر را اصلاح کرد زیرا دیواره‌های تونل آن، از یک طرف متصل به ستون‌های پل است و از طرف دیگر محدود به دیوار برشی است.

صادقی تصریح کرد: تنها راه اصلاح زیر‌گذر، تخریب پل است که با توجه به هزینه انجام شده امری بعید است.

درباره امکان اصلاح زیر‌گذر شهردار خرم‌آباد اظهار کرد: مشکل ساختاری این پل موضوعی نیست که بر کسی پوشیده باشد و از مشکل و گره ترافیکی این مکان کاملاً آگاه هستیم.

وی در مورد برنامه شهرداری برای تغییر وضعیت نابه‌سمان این زیرگذر تصریح کرد: مسوول طراحی و اجرای این زیر‌گذر شهرداری نبوده است و واقعیت امر این است که شهرداری خرم‌آباد درگیر پروژه‌های تعریف شده خود است و هم‌اکنون برنامه‌ای برای اصلاح این زیر‌گذر ندارد.

زیر‌گذر و پل شهدا میراث بدخیمی است که برای باز کردن یک گره ترافیکی خلق شده است در صورتی که هم‌اکنون به جای تسهیل امر ترافیک بیش‌تر به تونل وحشت شهر بازی شباهت پیدا کرده و باید در آن منتظر هر عمل غیر‌قابل پیش‌بینی بود.

 زیرگذری که در خرم‌آباد تبدیل به تونل وحشت شد + تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1393-06-02 11:21
باسلام.این پروژه عمرانی بیشتر شبیه بازی مار پله است. برای آن مسئولینی که ناظر وانجام دهنده این پروژه بودند باید افسوس خورد. مشکل ما در استان بکار گیری افراد با پارتی استخدام شده يا سهمیه ایست. دوهزار وپانصد سال پیش نیاکان ما آن بناهای عظیم را ساخته اند که گویی خداوند آنها را تراشیده است. پروژه های غیر علمی وکارشناسی ومهندسین سهمیه ای وبا پارتی استخدام شده تاکی؟
نقل قول کردن
#2 محسن 1393-06-02 21:11
چندش آورترين و بدترین سازه دست بشر تا کنون این مجموعه پل ها و زیرگذرهاشه به طوری که با عبور از آنها احساس عقب ماندگي و کج سلیقگی مفرط به آدم دست میده و این زشتی جز با کج سلیقگی مسئولین به وجود نیامده لعنت بر مسببان کارهی بدون کارشناسی
نقل قول کردن
#3 محمد 1393-06-02 22:23
با سلام اینجانب از کارمندان استانداری در ان زمان بودم که معاونت عمرانی وقت بدون هیچگونه تخصص و تجربه ای در امور فنی براحتی با یک دستور و علی رغم تذکر ناظران فنی پروژه تغییرات زیادی را در پروژه با بی خردی و کوته بینی ایجاد نمودند و حالا نیز مردم بیچاره چوب نادانی افرادی چون اقای ... مسول ان زمان را میخورند
نقل قول کردن
#4 مهدی 1393-06-02 23:25
سلام به خدا پل شهدا اول زیباتربود : :sad: راه حل ترافیک این بود که یک پل با کیفیت وزیبایی مهندسی ساز از طرف استانداری به سمت ازادی ومطهری میزدند البته نه این پلهای مسخره که انگاری پل موقت دوران جبهه ماست بدون کمترین استانداردی که با اولین باران زیر اب میرن که بیشتر شبیهه سد هستند تا پل :lol:
نقل قول کردن
#5 بابک 1393-06-03 16:58
عزیزان دفترفنی استانداری چـرا جوابگو نیستن؟
نقل قول کردن
#6 محسن 1393-06-03 17:54
سانسورچی لیاقت پیام ما رو ندارید
اگر واقعا نیاز دارید زیر متن هاتون پیام باشه خوب خود سانسور چیست
چند تا به میل خودت بنویس و دیگر پیام های ما رو سانسور نکن این یعنی خیانت در امانت دزدی و یا کامل پیام ها رو درج کن یا اصلا نکن
____________________________
يافته: مطابق بخش‌نامه ارسالي معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد بخش نظرات نيز تابع، قوانين اخبار و مطالب است. لذا هر گونه توهين و تخريب ديگران با ذكر نام، بدون دليل و مدرك، قابليت پي‌گرد قضايي دارد. از آن‌جاكه مسوولين اصلي آن نيز با مدير مسوول پايگاه خبري مي‌باشد، لذا با آگاهي از اين موضوع، نام افرادي كه در نظرات نسبت به آن‌ها توهين شده يا اتهام زده شده، حذف مي‌شود.
اين‌جا خيلي‌ها به خاطر منافع شخصي سعي در تخريب ديگران دارند.
در ثاني، مطابق قوانين حتي انتشار چهره مجرمان يا ذكر نام آن‌ها كه اتهام‌شان در مراجع قضايي به اثبات رشيده است نيز فقط در شرايط خاص و محدود مجاز است، ديگر چه برسد به اين قبيل موارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا