یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سد ایوشان، مرهمی بر زخم کهنه اراضی تشنه لرستان

اجرای طرح قمرود و خروج سالانه 181 میلیون مترمکعب آب از لرستان در کنار حجم عظیم روان آب‌ها و خشکسالی‌های اخیر مسوولان را بر آن داشت تا با اجرای طرح‌های سد سازی ضمن کنترل روان آب‌ها، نگذارند یکی از استان‌های پر آب کشور از تشنگی رنج ببرد.

به گزارش یافته، طرح انتقال آب قمرود به منظور تامین آب شهرهای گلپایگان، خوانسار، خمین، محلات، دلیجان، ‌سلفچگان، ساوه و نیمور و شهر قم اجرا شد و اجرای این طرح به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح آبی کشور از سال 85 شروع شد و در سال 92 به طور کامل به بهره‌برداری رسید.

12 درصد کل روان آب‌های کشور در لرستان جاریست، اما سالانه 9 میلیارد مترمکعب (سال‌های پرآب 12میلیارد مترمکعب) آن از این استان خارج می‌شود و همین امر باعث شده که 75 درصد از 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به صورت دیم کشت شود.

به‌ همین منظور احداث 10سد در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار گرفت. یکی ازاین سدها سد ایوشان دومین سد بلند کشاورزی لرستان است که اجرای آن ازسال 1383 شروع شد و پس از 10 سال کار شبانه روزی به مراحل پایانی رسیده است.

موقعیت جغرافیایی سد به فاصله یک و نیم کیلومتری بالادست روستای ایوشان و حدود 57 کیلومتری شهر خرم‌آباد بر روی رودخانه هرود قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان این‌ که سد ایوشان از نوع خاکی سنگریزه‌ای با هسته‌رسی است، می‌گوید: اجرای این طرح با برآورد اولیه حدود 12 میلیارد تومان شروع شده و تا به حال برای ساخت آن با 96 درصد پیشرفت 50 میلیارد تومان هزینه شده است.

علی‌امید سیفی می‌افزاید: آبی شدن 4 هزار و 350 هکتار اراضی کشاورزی منطقه، توسعه صنعت گردش‌گری، فراهم شدن امکانات پرورش ماهی، کنترل سیلاب‌های بهاره و ایجاد 2 هزار فرصت شغلی از مزایای ساخت سد ایوشان بوده است.

وی اضافه می‌کند: ساخت شبکه انتقال آب این سد از اواخر سال 88 با هدف آبی کردن اراضی دشت زاغه آغاز شد.

عالی‌نژاد نماینده مجری طرح هم می‌گوید: برای ساخت بدنه این سد 3 میلیون و 200 هزار متر مکعب مصالح مختلف به کار رفته و طول دریاچه آن حدود 3 کیلومتر است.

امید علی سیفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان - یافتهسیفی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با بیان این که آب‌گیری سد ایوشان آغاز شده است، می‌افزاید: گنجایش مخزن سد 52 میلیون مترمکعب است که تاکنون حدود 20 میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره شده است .

آب‌گیری سد ایوشان در حقیقت تحقق رویای دیرینه کشاورزان دیم منطقه زاغه است. در این باره یکی از کشاورزان منطقه می‌گوید: مهم‌ترین آرزویم این است که زمین‌هایم آبی شود .

اما به‌رغم آن‌که ساخت و درنهایت آب‌گیری سد ایوشان نوید روزهای خوبی را برای کشاورزی منطقه می‌دهد اما در این میان ساکنان روستای "بگ رضا" که درحدود چهار کیلومتری سد واقع شده‌اند از اجرای این طرح هم‌چون دیگر کشاورزان منطقه رضایت ندارند .

شغل بیشتر اهالی روستای بگ رضا با 150 خانوار کشاورزی، باغ‌داری و دامداری است.

یکی از روستاییان می‌گوید: باغ‌ها و خانه‌های ما زیر آب رفته، دام‌ها را نیز مردم برای این‌که محلی برای نگه‌داری ندارند، فروخته‌اند.

او می‌افزاید: با آب‌گیری سد، روستاییان مجبور به مهاجرت از روستا شده‌اند و این درحالی‌است که هنوز دریاچه سد به‌طور کامل آب‌گیری نشده است.

عالی‌نژاد نماینده مجری طرح دراین باره می‌گوید: بیش از 80 درصد اراضی تملک شده و 20 درصد باقی‌مانده نیز طبق روال گذشته با توافق یا کارشناسی تا پایان امسال پرداخت خواهد شد.

حسنوند مدیر امور مالی شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌گوید: از زمانی‌که طرح شروع شد تا پایان سال 92 درمجموع 6 میلیارد و 900 میلیون تومان بابت تملک دارایی و خسارت کشت به اهالی روستای بگ رضا پرداخت کرده‌ایم .

معاون امور عمرانی استاندار هم می‌گوید: با تامین اعتباری که ازسوی دولت و شرکت آب منطقه‌ای لرستان در نظر گرفته شده است، هیچ‌گونه نگرانی برای پرداخت طلب کشاورزانی که املاکشان در حوزه دریاچه این سد قرار گرفته وجود ندارد و خسارت این افراد تا زمان بهره‌برداری که حداکثر تا دوماه آینده است، پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به این‌که برای تکمیل سد ایوشان به 40 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است، می‌گوید: ازاین اعتبار در صورتی‌که 6 میلیارد تومان اختصاص یابد، کار تکمیل آن به پایان خواهد رسید و بقیه نیز به‌صورت مطالبات پیمانکار به مرور پرداخت خواهد شد.

سیفی با بیان این‌که درصورت تامین اعتبار، سد ایوشان تا هفته دولت امسال آماده بهره‌برداری می‌شود، می‌افزاید: استاندار لرستان قول تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح را ازمحل اعتبارات استان داده است.

 منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1393-05-02 23:32
ببخشید
هر چقدر هم طرح های ابرسانی در استان لرستان اجرا شود ذره ای نمی تواند آب های غارت شده از رود دز در الیگودرز را که عمدا ان را قمرود می نامند بگیرد
پس این حرفها نمی تواند جوابگوی مطالبات مردم مظلوم و محروم لرستان باشد
نقل قول کردن
#2 بابک 1393-05-03 01:51
با سلام و تشکر از زحمات شما

باید به عرض برسانیم مهمترین دلایل عدم تحقق اهداف طبق برنامه زمانبدی مصوب پروژه ، معارض و جلوگیری مردم و مالکین سودجو آن منطقه از ادامه کار بـود.
نقل قول کردن
#3 قدرشناس 1393-05-03 13:09
با تشکر از مسولین مربوطه در این خصوص همانطور که اقای بابک گفته اند بخشی از کندی کار مربوط به بعضی از روستاییان سودجو است یکی از اقربای نزدیک بنده کارشناس تعیین خسارات به روستاییان در محدوده سداست تعریف می کرد علی رغم اعلام مسولین از چند سال پیش مبنی بر هر گونه ساخت وساز در محدوده سد عده ای با ماشینها چند صد میلیونی که زمین دارند میایند و ظاهری شروع به ساخت وساز می کنند تا بتوانند پول بیشتری از دولت مطالبه کنند وبه هیچ وجه قیمت کارشناسی را قبول ندارند .
نقل قول کردن
#4 علی 1393-12-16 23:02
سلام
ببینید آقا بابک آقا قدرشناس شما فقط ظاهر کار را میبینید چرا به این فکر نمیکنید که این زمینها املاک آب و اجدادی این خانوارها هستند و نمیشود با هیچ چیز دیگری آنها را عوض کرد ، در ضمن با این پولی که این افراد به ظاهر مسئول به مردم این روستا میدهند حتی نمیتونند یه خانه ی صد متری تو شهر بخرند تازه بر فرض اینکه بتونن خونه بخرن شغلشون رو چیکار بکنند اینها شغلشون کشاورزی ،دامداری هستش که نمیشه بیرون از روستا این کارا رو بکنند. من اطلاع دارم که باغای چند خانواده رو زیر آب بردند و پولی هم بهشون ندادند. . .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا