یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وجود عنصری به نام رسانه باعث شده است که جوامع جهانی از نظر نوع، بزرگی و تعداد بحران‌ها، وضعیت خاص و جدیدی را تجربه نمایند. وضعیتی که با هیچ برهه‌ای از تاریخ قابل مقایسه نیست.
سطح اطلاعات و ارتباطات جهانی باعث شده است مسائل مختلف بسیار بیشتر و سریع‌تر از گذشته استعداد تبدیل شدن به بحران را داشته باشند.
بر این اساس بسته به میزان شدت و گستردگی یک بحران و حساسیت جامعه نسبت به آن، لازم است نهادهایی با استراتژی رسانه‌ای، از قبل برنامه‌ریزی کرده و با هدف اطلاع‌رسانی درست و بیان روایت اول، افکار عمومی را در جهت رفع بحران، کنترل و جهت‌دهی نمایند.
 بحران، گاه تصادفی کوچک است که مرکز اورژانس گزارش خود را تعداد مجروحان می‌دهد، راهنمایی و رانندگی، آتش‌نشانی و دیگر دستگاه‌های مربوطه نیز از منظر خودشان به موضوع می‌پردازند که این یک امر طبیعی در اطلاع رسانی است؛ یعنی هر کدام روایت خود را دارند و تجربه نشان داده که به دنبال روایت اول هم هستند.
در این موارد، چنانچه اختلافی هم بینشان باشد، حساسیت چندانی ایجاد نمی‌کند که البته بهتر است در موضوع اطلاع‌رسانی که مستقیم با افکار عمومی ارتباط دارد، هماهنگ باشند.
 اما در موضوعات مهم‌تر که استعداد حساسیت جامعه را دارند و ممکن است استانی یا کشوری باشند، طبیعتاً باید سازوکاری وجود داشته باشد که این چتر خبری و عملیات روانی، خیلی سریع مسئله را پوشش دهد؛ هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند و موضع‌گیری‌ها یکپارچه و واحد شوند تا رسانه‌های مختلف بتوانند، خروجی آن را به عنوان یک منبع خبری موثق، پوشش داده و اطلاع‌رسانی جامع و کاملی انجام پذیرد.
طبیعتاً یک سری ملاحظات امنیتی و روانی هم در موارد بحرانی وجود دارد که باید رعایت شود؛ ضمن اینکه عناصر سرعت و صداقت هم به عنوان مولفه‌هایی که علاوه بر تاثیر بر افکار عمومی، باعث ظهور و بروز شایعه هم می‌شوند، در بیان رسانه‌ای این منابع خبری رعایت شود که در جامعه تنش ایجاد نشود.
در غیر اینصورت، ترس، شائبه و استرس زیادی غیر متناسب با موضوع ایجاد شده و شکاف اطلاعاتی که به‌وجود می‌آید، می‌تواند تبعات سنگینی برای جامعه به همراه داشته باشد.
این حساسیت و اهمیت ایجاب می‌کند که ستاد مدیریت بحران، یک سازوکار رسانه‌ای داشته باشد که برای هر رویداد یک عملیات رسانه‌ای واحد، مدون و کارآمد داشته باشد و بتواند سطحی از بحران‌ها را پوشش دهد، یعنی در اطلاع رسانی بحران‌ها خط قرمزی وجود داشته باشد که بحران‌های سطحی و حتا با عمق و گستردگی زیاد را مدیریت کند که تحقق این مهم، با برگزاری جلسات تخصصی رسانه‌ای قبل از وقوع رویداد امکان‌پذیر است، صحبت‌ها و اظهارنظرها و دلایل یکپارچه شوند و به عنوان روایت اول، آن هم از زبان سخنگویی که بعضاً وجود ندارد، بیان بشود.
 
امین جعفری_ کارشناس رسانه

دیدگاه‌ها  

#1 بزن بیرانوند 1402-11-29 21:45
با تشکر

اگر آنها به مدیریت بحران به عنوان یک بخش جدانشدنی از مسئولیت مدیریت استراتژیک خود معتقد باشند، احتمال اینکه سازمانهایشان گرفتار بحران شود تاحد زیادی کاهش می یابد
نقل قول کردن
#2 نوید 1402-11-29 21:51
یکی از انتقادات تکراری پس از بحران‌ها در این استان، نبود مدیریت واحد برای پیش‌بینی و اتخاذ راه‌حل مناسب است.
نقل قول کردن
#3 شاهین 1402-11-29 21:53
بررسی‌ بحران‌های‌ گذشته‌ در استان نشان‌ می‌دهد که مدیران در این‌گونه‌ موارد دچار سردرگمی‌ می‌شوند. ساده‌ترین‌ و در عین‌ حال‌ اساسی‌ترین‌ اشتباهات‌ در لحظات‌ بحرانی‌ رخ‌ می‌دهد.
نقل قول کردن
#4 خادمی 1402-11-30 10:24
ضمن سپاس/ شکی وجود ندارد که همه سازمانها هر روز و هر لحظه تحت تاثیر بحرانهای کوچک و بزرگ قرار دارند. بنابراین مدیران سازمانها باید پیوسته آماده رویارویی با بحرانها باشند و برای پیشگیری و یا کاستن تاثیر بحرانها بر سازمانهای خود چاره اندیشی کنند.
نقل قول کردن
#5 جوادی 1402-11-30 10:26
تناقض درگفته ها و آمارهای ارائه شده متاسفانه در همه بحرانهای استان وجود دارد و کسی برای این مشکل هرگز چاره اندیشی نمیکند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا