یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

باز هم تصميمي فردي، باعث شد تا خرد جمعي مردم لرستان ناديده انگاشته شود.

ه بهانه اجرای کامل آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک، ساختمان اداره‌ کل میراث فرهنگی لرستان به دستور برخي از مسوولان استان شبانه و با عجله  تخریب شد!

متأسفانه مديريت ميراث فرهنگي لرستان در اين زمينه آن‌قدر تألل نمود و طرح و برنامه‌اي اجرا نكرد تا اداره‌اي كه به دليل همجواري با ارزشمندترين اثر تاريخي لرستان، به عنوان حامي آن به شمار مي‌رفت، اكنون در محل اداره دامپزشكي منتقل شود.

خيل عظيم کارگران و ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین در کم‌تر از چند ساعت، ساختمان اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را به مخروبه‌ای تاریخی تبدیل کرده‌اند تا اين اداره هم‌چون 8 سال قبل كه راهي بخش شمالي دانشگاه لرستان شد، باز هم كاسه‌كوزه‌اش را جمع كند و در ساختمان جديدالتأسيس اداره كل دامپزشكي استان واقع در خيابان 60 متري كيو مستقر شود.

اين در شرايطي است كه ساختمان قديمي اداره كل پست لرستان با قدمتي هم‌پاي سربازخانه 12 برجي كه در لايه دوم حريم قلعه فلك‌الافلاك قرار دارد نيز خريداري شده و به زودي بايد تخريب گردد، لذا اين اداره كل نيز به بخش‌هاي شمال غربي خرم‌آباد منتقل خواهد شد.

متأسفانه در آخرين روزهاي اسفندماه سال 90، بولدوزهاي آزادساز چنان بلايي بر سر درختان و چشمه‌هاي زيباي حريم فلك‌الافلاك آوردند كه برخي شهروندان خرم‌آبادي با ديدن مناظر تخريب شده‌ي آن به گريه افتادند و آرزو مي‌كردند اي كاش حريم اين بنا هرگز آزاد نمي‌شد!

مسوولان ارشد استان بايد توجه داشته باشند كه نظر آن‌ها در مورد صاف كردن بخش‌هاي به اصطلاح آزاد شده‌ي اين محوطه، وحي منزل نيست و با اندكي صبر و مشورت با ديگران مي‌توان علاوه بر آزادسازي، بدون اين مدلي صاف كردن(!) زيبايي‌هاي  آن را نيز حفظ كرد.

به هر حال دو ساختمان سربازخانه و بانك تجارت با معماري عصر پهلوي اول، از هجوم بولدوزرها و لودرها فعلا در امان ماندند، اما بيم آن مي‌رود كه استاندار بعدي نظر مساعدي نسبت به آن‌ها نداشته باشد و چه بسا پيمانه عمر آن‌ها نيز در آن روز لبريز شود!

اگر چه همه با آزادسازي حريم قلعه فلك‌الافلاك موافق هستند اما بيرون كردن اداره‌اي كوچك كه به عنوان حامي و متولي اين اثر باستاني در نزديكي اين بنا مي‌توانست نقش مؤثرتري ايفا كند، اقدام درستي به نظر نمي‌رسيد و بهتر بود مدير كل ميراث فرهنگي لرستان در اين زمينه طرح و برنامه‌اي ارائه مي‌نمود...

_____________________

تصاويري از اين محوطه قبل و بعد از تخريب از همانزاويه (خودتان مقايسه كنيد):

عكاس: رضا جايدري (منتشر شده در تابناك)

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا