یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ورود گوشی‌های هوشمند علاوه بر تغییر در سبک زندگی و روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی، دنیای خبرنگاری و رسانه‌ای را نیز دستخوش تغییرات شگرف کرده است.
دیگر مثل سابق حرفه خبرنگاری و فعالیت در رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب اختصاص به افراد و گروهی خاص به عنوان خبرنگار، دبیر، سردبیر و... ندارد و عصر شهروند خبرنگار و رسانه‌های تعاملی آغاز گردیده است.
به همین دلیل انحصار رسانه‌ای از دست رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی تقریبا خارج شده و هر شهروند عادی می‌تواند در عرصه رسانه‌ای عرض اندام کرده و حتی خبر ساز و به بیان بهتر جریان ساز باشد.
اما فراتر از چارچوب‌ها و ساختار‌های رسانه‌ها و آموزش‌هایی که برای علاقمندان به حرفه خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای مورد نیاز است، دغدغه‌ها، دل مشغولی‌ها و احساس تعلق خاطری است که می‌بایست فعال رسانه‌ای به مردمش داشته باشد و در جهت منافع عمومی جامعه فعالیت کند و قلم بزند.
دیگر این که در عصر تکثر، هژمونی و سلطه رسانه‌ها که تمام جنبه‌های زندگی تک تک آحاد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، مردمی و دغدغه‌مند بودن فعال رسانه‌ای و گردانندگان رسانه می‌تواند و می‌بایست معیار سنجش عیار خبرنگاران و دست اندرکاران این عرصه باشد.
بر اساس آمار منتشر شده در پایگاه خبری "یافته" که آخرین بار اردیبهشت امسال بروز‌رسانی شده است، هم اکنون ۴۱۳ نشریه و خبرگزاری دارای مجوز در استان لرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۳۰ نشریه چاپی، ۹۰ پایگاه خبری و ۹۳ نمایندگی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سراسری می‌باشد.
تعداد زیاد نشریه در استان نویدبخش آینده خوبی برای مردم لرستان در حوزه مطالبه‌گری‌های اجتماعی برای احقاق حقوق از دست رفته، در نبود رجل سیاسی لرستانی دلسوز و در حد ملی و تاثیرگذار در مناسبات و ساختار قدرت کشور است.
با این حال تجربه نشان داده تعداد اندک و معدودی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در استان در مواقع حساس و بلکه بحرانی در کنار مردم و پیگیر مطالبات آن‌ها هستند.
کما این که در یکی دو سال اخیر در قضایا و مسائلی نظیر تعرض به تمامیت ارضی لرستان با انتشار نقشه جعلی از سوی مافیای آب، توهین به قوم لر در سریال‌های ستارخان و سرزمین کهن و... و اخیرا هم بحث حقابه لرستان و مفاسد اقتصادی و نیز آسیب‌هایی نظیر بی‌کاری، تورم، مهاجرت و اعتیاد که در حال تبدیل شدن به بحران‌های اجتماعی هستند، تعداد کمی از روزنامه‌نگاران و رسانه‌های استان واکنش نشان داده و بیشتر این نشریات که اتفاقا از بیت المال ارتزاق می‌کنند، اغلب در قبال مسائل و مشکلات‌گریبانگیر مردم بی‌تفاوت هستند.
در صورتی که خبرنگار باید صدای مردم بوده و مسائل مبتلابه جامعه را بازتاب دهد و در انعکاس اخبار و رویداد‌ها ملاحظه کاری نکند و طرف مردمش باشد.
از سوی دیگر فعال رسانه‌ای باید دارای شم سیاسی و قدرت تحلیل و ارزیابی باشد و مسائل و پدیده‌های اجتماعی را به درستی رصد و منعکس کند و در حقیقت "خبرنگار" به تمام معنای کلمه و نه "خبر بیار" باشد.
خبرنگاری که قدرت تحلیل مسائل اجتماعی و سیاسی را نداشته باشد و صرفا گفته‌های مدیران را بدون قدرت تمیز و تفسیر رویداد‌ها یادداشت و منتشر کند، در حکم یک شهروند عادی است که راه گم کرده و دست تقدیر او را به سمت این حرفه کشانده است؛ هر چند که دارای کارت خبرنگاری و در انجمنها و صنوف مطبوعاتی هم عضو باشد!
بدون اغراق یکی از رسانه‌های موفق در لرستان که همواره در کنار مردم و زبان گویای افکار عمومی بوده، پایگاه خبری تحلیلی" یافته" است.
این رسانه مستقل و مردمی در این سال‌ها در بیشتر مواقع پیشگام و پیگیر مطالبات به حق مردم استان بوده و هست.
بر اساس اطلاعات استخراج‌شده از پایگاه اینترنتی alexa ( الكسا)، پایگاه خبری یافته در بین ۹۰ پایگاه خبری دارای مجوز استان، دارای رتبه نخست از نظر تعداد بیننده است؛ رتبه‌بندی جدید بر اساس رتبه الکسای جهانی انجام شده است.
جا دارد در سالروز شهادت "محمود صارمی" خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی و به مناسبت روز خبرنگار از تلاش‌های دلسوزانه دوستان رسانه‌ای در این پایگاه خبری تشکر کنم.
همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره "ابراهیم امرایی" خبرنگار فقید خبرگزاری صداوسیمای مرکز لرستان، به تمام خبرنگاران سخت‌کوش و فعالان رسانه‌ای دغدغه‌مند هم استانی نیز خداقوت و خسته نباشید عرض می‌کنم.
 
شهادتت مارِک سردار





مصطفی رباطی ۱۷مرداد۱۴۰۰

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا