یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مجری طرح آشنایی دانش آموزان با کره‌اسب‌های زاگرس (کاسی) در نامه‌ای خطاب به نمایندگان استان از ناملایماتی‌های اجرای این طرح خبر داد.
به گزارش یافته، "علی مصطفی نژاد" کارشناس فرهنگی، مدرس دانشگاه و مجری طرح کاسی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان استان که رونوشت آن نیز در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفته، آورده است:
 



نمایندگان محترم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی
با سلام
تحول، دگرگونی، پیشرفت و شکوفایی آن زمان صورت می‌گیرد که دست‌اندرکاران، مسئولان و نمایندگان صادقانه و آگاهانه از دانش صاحب‌نظران، نظر کارشناسان و شوق کار بلدان بهره ببرند و در راه تلاش برای سربلندی و پویایی سرزمین لرستان با کارشکنان پیمان برادری نبندند.
بهره‌گیری از مشاوران آگاه به امور و دلسوز این راه بلند را هموارتر می‌کند.
اما شما و همهمه‌ی صاحب‌نظران به‌خوبی می‌دانند که مبنا و سخن آغازین هر گونه توسعه‌ای، توسعه‌ی فرهنگی است.
اسب در لرستان تاریخ گران بهایی دارد، بر اساس نظر برخی صاحب‌نظران جهان، این کاسیان بوده‌اند که برای نخستین بار اسب را رام و به دیگر ملل جهان پیشکش کرده‌اند.
از طرفی برخی اسناد حاکی از آن است که کشورگشایی امپراتوری هخامنشیان نیز بر دوش اسبان کاسی بوده است و نیز اسب و اسب‌داری در زاگرس و لرستان چنان رونق داشته که گویی بخش مهمی از صنعت مفرغ هم برای اسب لرستان بوده است.
حال و بر این اساس اسب لرستان یک داشته‌ی بزرگ فرهنگی نیست؟
و نمی‌بایست حداقل کار ممکن را برای دانش آموزان در این خصوص انجام داد، نبایست در اردوگاه‌های دانش‌آموزی اسب را برای دانش آموزان به نمایش درآورد و تاریخ و تحول آن را بازگو نمود و آیا این‌گونه نمی‌توان دانش آموزان را از روی آوردن به سگ، گربه، میمون و ... دور نمود و مهم‌تر از همه آیا این کار مبارزه هدفمند با تهاجم فرهنگی نیست؟
تهاجم فرهنگی برای نابودی ریشه‌های فرهنگی و دینی آغاز شد، برنامه‌ی هدفمند نداشتیم رسید به شبیخون فرهنگی و باز برنامه نداشتیم انجامید به ناتوی فرهنگی!
سؤال اینجاست زمان پیروزی فرهنگی چه هنگام است؟
پاسخ آن ساده است، به نظر تا آن هنگام که افسران جنگ نرم تنها در مسئولیت خویش به پوشیدن کت‌وشلوار و دریافت حقوق و مزایا و نوکری این و آن برای مدت‌زمان بیشتر مسئولیت خویش تلاش می‌کنند این پیروزی میسر نخواهد شد!
 
نمایندگان محترم
به پاس ارزش نهادن به فرزندان این دیار و بر اساس بند هفت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نیز به خاطر حفظ و حراست از داشته‌های فرهنگی زاگرس و نیز در راستای مبارزه هدفمند با تهاجم فرهنگی سه سال پیش تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل آموزش‌وپرورش استان منعقد و قرار نهادیم به اهداف بلند فوق دست‌یابیم.
اداره کل تنها کمکی که به طرح نمود این بود که یک مکان ساخته‌شده به همین منظور را در اختیار این فرایند قرار دهد. مکانی بدون کمترین امکانات. بدون برق و روشنایی و ...کارمان را شروع کردیم.
برای نخستین بار در کشور توانستیم کره‌اسب‌های اصیل زاگرس را پس از تولید در معرض نمایش برای دانش آموزان قرار دهیم؛ کار موردتوجه معلمان، دانش آموزان، فرهیختگان و برخی مسئولین ملی و استانی قرار گرفت و متاسفانه در شرایطی که مدیر کل محترم آموزش و پرورش نگاه مثبتی به طرح دارد و اینک می‌توانستیم لرستان را به‌عنوان پایلوت این طرح نوپا و پیش تازانه به کشور معرفی کنیم با پیگیری برخی کم بینان طرح تازه متولدشده‌ی آشنایی دانش آموزان با کره‌اسب‌های کاسی تعطیل و با پیگیری‌های انجام شده مقرر است در استان و سرزمین دیگری ادامه پیدا نماید!
چنانچه شخص استاندار به موضوع ورود پیدا نمی‌نمود اصلاً فرصتی برای جابجایی و یا فروش کره‌اسب‌های ناشی از طرح نیز پیدا نمی‌نمودیم!
 
چرا این اتفاق باید در این سرزمین رخ دهد، زیان طرح چیست و نبود طرح چه منفعتی را برای کارگردانان در پی دارد؟
از نمایندگان محترم استان درخواست دارم بر اساس پیمانی که با پدران و مادران فرزندان این دیار بسته‌اند به‌طور جد و صادقانه و آگاهانه به موضوع ورود پیدا نمایند و با کارشکنان برخورد نموده و مردم محترم و فرهنگ دوست سرزمین لرستان را از طریق مطبوعات در جریان کار خویش قرار دهند.
در پایان سه سال است برای ماندگاری یک طرح بزرگ فرهنگی حقیقتاً در این سرزمین داریم می‌جنگیم. صدها مکاتبه از طرق مختلف، هزاران ساعت پیگیری، وقت ملاقات‌های مکرر در سطوح مختلف، نامه‌نگاری‌های هزار باری و دادگاه‌های مکرر و مکرر!
 
 افسوس!
برخی معلمان، فرهیختگان و مسئولین برای بقای آن سنگ تمام نهادند و برخی نیز برای نابودی‌اش همه کار کردند!
 
لذا از همه‌ی دلسوزان این سرزمین،‌ از همه‌ی صاحبان دانش، اندیشه و خودباوری، ‌ از همه‌ی مسئولین فهیم پاک‌نیت و از همه‌ی فرزندان سرزمین پاک لرستان و زاگرس می‌خواهم برنامه و طرح ما را در این راه پیموده شده یاری رسانند.
 شک ندارم از سوی دلسوزان واقعی این کشور تلاش خواهد شد که موضوع به بهترین شکل ممکن به رؤیت رهبر فرزانه،‌ حکیم و اندیش ورز ایران اسلامی برسید و چون چنین شود، مورد استقبال قرار خواهد گرفت و به آموزش‌وپرورش ابلاغ خواهد شد که سرزمین لرستان که پیشتاز این حرکت خود جوش بوده به عنوان پایلوت انتخاب و برنامه‌ریزی گردد تا در همه‌ی اردوگاه‌های سراسر کشور مکانی برای آشنایی دانش آموزان با کره‌اسب در نظر تا از روی آوردن دانش آموزان به‌سوی سگ و گربه و میمون جلوگیری باشد که پس از عبارات سنجیده‌ی تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی،‌ ناتوی فرهنگی و ... این بار و بر مبنای اندیشه و تفکر فرزندان زاگرس به عبارت پیروزی فرهنگی برسیم.
 
 
 با احترام
علی مصطفی نژاد
کارشناس فرهنگی و مدرس دانشگاه
 
 
توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا