این روزها اكثر رسانهها شاهد یک حماسه در خانواده رسانه هستند. بازتاب گسترده "کمپین مجلس مستقل آینده" در رسانههای کشور و اشتراکگذاری و بازنشر فراوان آن در شبکههای اجتماعی ثابت کرد که استانها و رسانههای محلی در مشارکتپذیری و تعیین سرنوشت مردم نقش اساسی دارند.
آنها در این کمپین فاصلههای جغرافیایی و بین استانی را به طور کامل درنوردیدند و سیمرغ قافنشین و حقیقت صعبالوصول رسانه را فراتر از چپ و راست سیاسی، در باهم بودن و یکی شدن به مردم ایران اسلامی نشان دادند. این موفقیت که اولین حضور مستقل، خودجوش و راهبردی فعالان رسانه در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی است و باید تداوم یابد به تمامی خانواده رسانه اعم از رسانههای سراسري و محلی در سراسر کشور تعلق دارد.
آفتها و فرصتهای این راه بینظیر، کم نیستند. اهم آنها را در اینجا تحت عنوان واقعیتهای فراروی "فعالان رسانه و کمپین مجلس مستقل آینده" میآوریم.
اولاً در نواحی و مناطق مختلف کشور، موضوعات عملی حکومت بیش از مسائل زودگذر سیاسی اهمیت دارند. مردم میخواهند که برخی از برنامهریزان و مجریان ارشد از برج عاج خودساخته پایین بیایند و از نزدیک به مشاهده و بررسی وضعیت موجود جامعه بپردازند و از راه دور برنامهریزی و تصمیمسازی نکنند.
ثانیاً ترسیم وضعیت مطلوب در انحصار مرکز نیست و استانها و به ویژه رسانههای محلی به دلیل وجود نزدیکترین سطح تماس با مردم و آگاهی از دغدغههای آنها، نقش ارزندهای در رسیدن به اهداف توسعه ملی دارند. این کمپین نشان داد که مستقل بودن مجلس آینده و مواجهه با دوقطبیسازی جامعه یکی از اصلیترین نیازهای مردم است.
ثالثاً رسانههای محلی به لحاظ دوری از کانونهای قدرت و ثروت در مرکز از استقلال عمل بیشتری برخوردار هستند. شخصیت حقیقی فعالان رسانههای مرکز در زیر سایه سیاست قرار ندارد. آنچه که به نام رقابتهای چپ و راست سیاسی در عرصه رسانههای مرکز آن هم نه در بسیاری از آن ها رایج است، عمدتا پیروی از سیاست اشخاص بالادستی در سلسله مراتب آن رسانههاست.
این پدیده در نواحی و مناطق مختلف کشور آن قدر در گذشته شدید بوده که تعداد زیادی از رسانههای محلی بدون مقامات سیاسی استان در فضای رسانه اصلاً دیده نمیشدند. حیات دوباره رسانه های محلی مرهون عوامل متعددی از قبیل مرجعیت رسانه به عنوان یکی از اصلیترین گروههای مرجع جامعه و نیروهای موثر سیاسی و اجتماعی در هزاره سوم، پیروی از محلیگرایی ایرانی اسلامی با احترام به تمامی اقوام در نواحی و مناطق مختلف کشور، افزایش باور مردم به خرده فرهنگها و داشتههای محلی، توسعه فناوریهای جدید و برداشته شدن فاصلههای مرکز- پیرامون در کشور، بازتعریف منافع دینی و ملی با استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود در استانها، تاکید بر مشارکتهای مردمی در عرصههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با توجه به رویکرد مردم محور انقلاب اسلامی و مهمترین آنها پیروی از سیاستهای کلی نظام اسلامی در جهت کاهش تصدیگری مرکز و حمایت از نیروهای موثر محلی از جمله رسانهها به عنوان پیشگامان جبهه فرهنگی نظام اسلامی هستند.
رابعاً شایستهسالاری و انتخاب بهترین نمایندگان ملت برای ورود به مجلس شورای اسلامی نباید فدای مصالح گروهی، قومی و منطقهای شود. چه بسیارند کسانی که منابع تبلیغاتی کمتری دارند اما از فکر و غنای درونی و داشتههای فرهنگی و اجتماعی فوقالعادهای برخوردار هستند لیکن هیاهوهای سیاسی مانع از شنیده و دیده شدن آنها می شود.
انتخابات، بزرگترین صحنه آزمون بین حکومت کنندگان و حکومت شوندگان است. اصلیترین معیار این آزمون، حق برخورداری نخبگان مردم از فرصتهای برابر سیاسی در شرایط برابر است. مراقب باشیم تریبونها، امکانات تبلیغاتی و مصالح مسلمین در اختیار چه کسانی قرار میگیرد. عصاره تمامی فضائل ملت یعنی رجوع به داشتهای 80 میلیون جمعیت و سرمایه انسانی ایران اسلامی و تکرار اسامی و سناریوهای تکراری باعث اتلاف سرمایههای مادی و معنوی مردم است.
رای مردم امانت نسلهای گذشته و آینده است و باید به بهترین نمایندگان ملت و افراد مستقل از کانونهای قدرت و ثروت داده شود. اسیر هزارتوی پروپاگاندا و مهارتهای تبلیغی کسانی که فقط سر و صدا دارند نباید شد. انتخاب آگاهانه، راهنما میخواهد و مردم به رسانهها و افراد مستقل بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند.
خامساً خانه احزاب به تازگی فعال شده و نتایج آن به این دوره اگر شتابزده عمل نشود نخواهد رسید و در نبود برنامههای جامع حزبی، این رسانههای مرکز و محلی در سراسر کشور هستند که مستقل از دولت و فراتر از چپ و راست رایج سیاسی میتوانند خلاءهای آن را پر کنند.
برخی احزاب شخصمحور، دولتساخته و متشکل و محدود به تعدادی از مقامات دولتهای پیشین تا مادامی که راه احزاب حقیقی را نرفتهاند و فراگیر، برنامهمحور، دائمی و دارای شفافیت مالی نشدهاند مظهر خواست ملت بزرگ ایران و این نظام ولایی نیستند. این کمپین، راه رسیدن به مجلس مستقل آینده است.
علیرضا سعیدآبادی
کارشناس ارشد روابط بینالملل