یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان با 145 معدن فعال و قرارگرفتن در بخش چین‌خورده زاگرس به لحاظ معدنی ظرفیت مناسبی دارد به طوری که از 64 ماده معدنی شناخته شده در کشور 26 نوع دراین استان شناسایی شده است و 18 نوع آن استخراج می‌شود.
به گزارش يافته، بیش‌تر معادن لرستان به سنگ‌های نما و تزئینی اختصاص دارد و این استان با حدود یک‌چهارم ذخایر سنگ‌های تزئینی رتبه نخست کشور را دراین زمینه دارد. از انواع معادن لرستان می توان به سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ چینی، فروسیلیس، فلدسپات، تالک، نمک، سنگ لاشه و مالون (دیوار چینی) اشاره کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌گوید: از معادن فعال استان 50 معدن مربوط به سنگ‌های تزئینی شامل گوهره، مرمریت، لاشه موزائیکی و سنگ چینی است که درحال استخراج برای مصارف داخلی و صدور به خارج استان است.
قدرت‌الله ولدی می‌افزاید: 28 درصد اشتغال صنعتی در لرستان مربوط به صنعت سنگ است و دراین حوزه حدود 12 هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند که رقم قابل توجهی است.
وی اضافه می‌کند: از معادن استان سالانه 6 میلیون تن ماده استخراج می شود که ازاین مقدار یک میلیون تن به سنگ اختصاص دارد.
آقای ولدی می‌گوید: پارسال حدود یک میلیون تن سنگ تزئینی از معادن لرستان استخراج شد که تقریباً معادل 7 درصد کل تولید معادن کشور را شامل می شود.
سعيد مهدوی معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان این که لرستان ظرفیت های بالقوه دیگری هم در بخش سنگ دارد که درحال اکتشاف است، می‌افزاید: درحال رایزنی با وزارتخانه هستیم تا با جذب اعتبار مناسب و تهیه نقشه های زمین شناسی بتوانیم مطالعات دقیق تری را در بخش اکتشاف معادن جدید در استان انجام دهیم.
هوشنگ بازوند استاندار لرستان هم از اجرای طرح سرمایه گذاری در معادن قیر طبیعی استان با هدف تولید قیر، ایزوگام و لایه پلی‌استایرن با مشارکت بخش خصوصی در شهرستان کوهدشت خبر می‌دهد و می‌گوید: دراین طرح با بهره‌برداری از معادن قیر طبیعی موجود در استان و به ویژه کوهدشت، خطوط تولید برخی محصولات مرتبط راه اندازی می شود.
کارشناسان صنایع و معادن بر این باورند که در صورت بهره‌برداری مناسب از معادن استان، می‌توان از این مواهب خدادادی برای توسعه لرستان، گام‌های جدی برداشت.
خداداد غیاثوند دبیر انجمن تخصصی سنگ استان و رییس هیات مدیره کانون سنگ ایران با بیان این که بیش از 60 درصد تولیدات معادن استان به صورت خام صادر می ‌شود، می‌گوید: به عنوان مثال سنگ گوهره خرم‌آباد به صورت خام صادر و به نام کشورهایی مانند اسپانیا و یونان در دنیا فروخته می‌شود و این استان ازعواید فرآوری و ارزش افزوده آن محروم است.
هر چند بیشتر معدن داران استان علت خام‌فروشی سنگ را نبود امکانات فرآوری و نداشتن انبار بیان می کنند، کارشناسان براین باورند که درصورت فرآوری تولیدات معادن استان، ارزش افزوده و اشتغال دراین حوزه 6 برابر خواهد شد.
به گفته غیاثوند دسترسی نداشتن به بازارهای خارجی به نسبت تولیدات استان یکی دیگر از مشکلات این صنعت محسوب می‌شود چرا که عملاً زمینه یافتن بازارهای خارجی به صورت تخصصی به علت نبود پایانه های صادراتی برای این تولیدات وجود ندارد.
دبیر کانون تخصصی سنگ استان راه‌کار اصلی برای رسیدن به اهداف این بخش را ایجاد پایانه سنگ و راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی در حوزه‌های فرآوری و ممیزی در حوزه بازرگانی و صادرات بیان و اضافه می‌کند: البته باید درکنار این عوامل بر ایجاد واحدهای فرآوری و تجهیز آن‌ها به دانش روز همت بیش‌تری گماشت.
استاندار لرستان هم با اشاره به این که فقط 20 درصد واحدهای سنگ‌بری لرستان فعالیت پیشرفته و مدرن دارند، می‌افزاید: در صورتی که بتوانیم تعداد واحدهای سنگ‌بری مجهز را به منظور جلوگیری از خام‌فروشی به 60 درصد افزایش دهیم، می‌توانیم دراین حوزه 8 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کنیم.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان با اشاره به این که لرستان دربخش معادن دارای قابلیت‌های فراوانی است، می‌گوید: درخصوص فرآوری مواد معدنی در لرستان ایده هایی مطرح شده است که با توجه به هزینه بر بودن اکتشافات معدنی نیاز به حمایت مسئولان ارشد استان دارد.
احد فاضلی می افزاید: توجه به این ظرفیت اقتصادی به توسعه اقتصادی و تحقق شعار سال هم کمک شایانی خواهد کرد.
 
معادن لرستان ظرفیتی بالقوه برای توسعه استان

منبع: واحد مركزي خبر
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا