یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در تابستان سال ۱۴۰۲ استان لرستان با ۱۱. ۱ درصد بیکار، سومین استان در بین استان‌های کشور بود.
به گزارش یافته، بر اساس گزارش ۲۵ مهرماه مرکز آمار ایران در خصوص طرح آمارگیری نیروی کار، بررسی وضعیت نرخ بیکاری استان‌های کشور در پایان تابستان سال ۱۴۰۲ بیانگر این است که استان لرستان با ۱۱.۱ درصد بیکار سومین استان در بین استان‌های کشور بود. این نرخ در مدت مشابه سال قبل ۱۱.۷ درصد بود.
در همین دوره نرخ مشارکت از ۴۱.۳ به ۳۹.۹ کاهش یافته است. از همین رو زمانی که کاهش بیکاری همزمان با کاهش نرخ مشارکت باشد، نمی‌توان گفت لزوماً وضعیت اشتغال بهبود یافته است.
بیشترین آمار بیکاری در تابستان سال ۱۴۰۲ در استان‌های سیستان با ۱۲.۵ هرمزگان با ۱۱.۵ درصد و لرستان با ۱۱.۱، گزارش شده است.


 
نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال به ۷.۹ درصد رسید
بر اساس گزارش ۲۵ مهرماه مرکز آمار ایران جمعيت شاغلين ١٥ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٤ ميليون و ٦٨٦ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٠٧ هزار نفر افزایش داشته است.
نتايج طرح آمارگيري نيروي‌كار تابستان ١٤٠٢ منتشر شد. بررسي نرخ بيكاري افراد ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه ٧,٩ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ١٤٠١) ، ١.٠ درصد کاهش یافته است.
در تابستان ١٤٠٢، به ميزان ٤١,٦ درصد جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر، از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ١٤٠١) ٠.٦ درصد افزایش يافته است.
جمعيت شاغلين ١٥ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٤ ميليون و ٦٨٦ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٠٧ هزار نفر افزایش داشته است. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه در تابستان ١٤٠٢، بخش خدمات با ٥٠,٥ درصد بيش­‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣٤.٠ درصد و كشاورزي با ١٥.٥ درصد قرار دارند.
نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاكي از آن است كه ٢٠,١ درصد از فعالان اين گروه سني در تابستان ١٤٠٢ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٤٠١) ٢.٩ درصد کاهش يافته است.
 بررسي نرخ بيكاري گروه سني ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد كه ١٥,٠ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني در تابستان ١٤٠٢ بيكار بوده‌اند. این در حالی است که تغييرات فصلي نرخ بيكاري این افراد نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به تابستان ١٤٠١، به ميزان ١.٢ درصد کاهش يافته است.
در تابستان ١٤٠٢، بررسي سهم جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر داراي اشتغال ناقص نشان مي‌دهد كه ٧,٩ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٩.٨ درصد از شاغلين ١٥ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته كار كرده‌اند. برای مشاهده 
 
کاهش نرخ بیکاری با افزایش نرخ مشارکت
بر اساس آمار‌های رسمی، نرخ بیکاری برآورد شده در تابستان امسال پایین‌ترین نرخ بیکاری به ثبت رسیده از سال ۱۳۸۴ تا کنون به حساب می‌آید. به بیان دیگر بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ در کف ۱۹ سال گذشته قرار گرفته است.
اما بررسی نرخ بیکاری به تنهایی ممکن است گمراه کننده باشد، از همین رو لازم است در کنار نرخ بیکاری نرخ مشارکت اقتصادی نیز بررسی شود. امکان دارد در برخی از اوقات کاهش نرخ بیکاری ناشی از خروج افراد از بازار کار و جمعیت فعال اقتصادی باشد نه بهبود وضعیت اشتغال. از همین رو زمانی که کاهش بیکاری همزمان با کاهش نرخ مشارکت باشد، نمی‌توان گفت لزوما وضعیت اشتغال بهبود یافته است.
اما زمانی که کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی باشد، میتوان گفت که وضعیت بازار کار و اشتغال بهبود یافته است. در این شرایط با وجود اینکه مشارکت افراد و ورود ان‌ها به بازار کار افزایش یافته، نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است. به بیان دیگر بازار کار توانسته علاوه بر کاهش بیکاری، برای افراد جدید الورود هم اشتغال ایجاد کند. این دقیقا همان اتفاقی است که در تابستان امسال رخ داده است.
بر اساس آمار‌های رسمی با وجود اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته افزایش یافته، همزمان در همین بازه زمانی نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است. این امر نشان از بهبود بازار کار ایران در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال گذشته دارد.
اما این امر در لرستان معکوس بوده و نرخ مشارکت از 41.3  به  39.9 کاهش یافته است . از همین رو زمانی که کاهش بیکاری همزمان با کاهش نرخ مشارکت باشد، نمی‌توان گفت لزوما وضعیت اشتغال بهبود یافته است.
 
 
خبر: عبدالرضا قاسمی/ یافته


نتايج طرح مذكور در فایل زیر قابل دسترس است.

pdf Bikartabestan (514 KB)



دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1402-07-26 15:08
معاون و مشاور اقتصادی استاندار آقای ابراهیمی جوابگو باشند که مثلا در این چندسال تو استانداری چه کاری برای کاهش بیکاری انجام دادند
نقل قول کردن
#2 خرم‌آبادی 1402-07-26 15:10
اداره کار رفته سالن ورزشی کشتی درسن کرده وسطش دو تا ستون هست بعد حالا اداره کار بیاد مشکل بیکاری را حل کند؟ خب انصافا مسئولان اداره کار و صنایع و دیگر مسئولان مربوطه بیایند و بگویند چه کاری برای کاهش بیکاری کردند؟؟؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا