یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بازار بورس اوراق بهادار یکی از مهم‌ترین مواردی است که ذهن تمام افراد را به‌خود درگیر کرده است و با توجه به نقدینگی و منابع مالی موجود در آن می‌توان بعنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیر گذار‌ترین موارد بر سیستم اقتصادی کشور‌ها نام برد. به گزارش پایگاه خبری یافته، سیستم اقتصادی هر کشور یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اهمیت بسیار زیادی در شرایط اجتماعی و رفاهی هر کشور دارد و برای حل بسیاری از مشکلات نظیر فقر، بیکاری، افزایش سن ازدواج، کاهش فرزند اوری و هزاران مشکل رفاهی دیگر باید روند رشد اقتصادی در کشور آغاز و روز به روز اقتصاد کشور پر رونق‌تر و قوی‌تر از قبل شود. یکی از مهم‌ترین عوامل برای افزایش رشد اقتصادی هر کشور حمایت ازکار آفرین هاست که می‌توانند با اشتغال زایی و حل مشکل بیکاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشکل بیکاری و فقر هزاران نفر را حل کنند و با رونق کار خود باعث ایجاد رشد اقتصادی در کشور شوند. در صورتی که اگر رونق بازار بورس اوراق بهادار باعث رونق اقتصادی شود این امر می‌تواند باعث ایجاد کارافرینی و اشتغال شود که نتیجه آن حل بسیاری از مشکلات و اساسی خواهد بود پس به عبارتی می‌توان گفت که تأثیر بورس اوراق بهادار علاوه بر تأثیر مستقیم بر اقتصاد باعث حل بسیاری از مشکلات خواهد بود.
یکی از مهمترین تأثیرات بورس اوراق بهادار این است که این بازار می‌تواند پس‌انداز‌های جزئی و راکد سرمایه‌گذاران خرد را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها در مواردی مانند تولید، سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف و غیره استفاده نمود. در حال‌حاضر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نیز برای رشد خود نیاز به منابع مالی دارند. از طریق گسترش بازار سرمایه در کشور می‌توان زمینه رشد و توسعه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کرد. از دیگر مزایای بورس برای اقتصاد می‌توان به بکارگیری پس‌انداز‌های راکد در امر تولید و تأمین مالی دولت و مؤسسه‌ها اشاره کرد تا به این ترتیب بتوانند شکوفایی اقتصادی را به وجود آورند.
 تأثیر دیگر بورس اوراق بهادار می‌تواند به این شکل باشد که میزان شاخص بورس و سوددهی سهام شرکت‌ها در بورس می‌تواند با میزان سرمایه‌گذاری افراد در کسب و کار‌های دیگر رابطه داشته باشد که توصیه می‌شود پژوهشگران تحقیقات لازم را در این فرضیه انجام داده و نتایج حاصله را در قالب مقالات و پایانامه‌ها جهت استفاده عموم قرار دهند. در این فرض درصورتی که این فرضیه صحیح باشد تغییرات شاخص بازار بورس اوراق بهادار می‌تواند مستقیماً در میزان سرمایه‌گذاری در صنایع و سایر کسب و کار‌ها ثاتیر‌گذار باشد که نتیجه آن هم علاوه بر تأثیراتی که در چرخه اقتصاد دارد می‌تواند در زیرمجموعه‌ها و متغییر‌های اساسی تعیین‌کننده اقتصاد کشور مانند نرخ تورم، نرخ بیکاری، نقدینگی، فعالیت‌های اعتباری و… نیز تأثیر‌گذار باشد که عملاً نتایج آن در بلند مدت برای تمام افراد ملموس خواهد بود رشد و توسعه اقتصادی، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است پس به بیان دیگر می‌توان گفت که بورس اوراق بهادار علاوه بر تأثیر مستقیم بر وضعیت اقتصادی بر سایر موارد مهم نیز تأثیر خواهد گذاست. که بصورت علمی اگر وارد جزئیات شویم در می‌ابیم که اوراق بهادار می‌تواند هم بر اقتصاد خرد کشور و هم اقتصاد کلان کشور در سطوح مختلف تأثیر‌گذار باشد.
از دیگر مزایای بورس یا بازار سرمایه از دید اقتصاد کلان می‌توان به کنترل حجم پول، میزان نقدینگی و تورم از طریق انتشار سهام و اوراق مشارکت اشاره کرد. برای نمونه هنگامی که میزان نقدینگی در کشور افزایش یابد، دولت می‌تواند با فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت نقدینگی زیاد موجود در جامعه را جمع‌آوری کند. به این ترتیب می‌توان از تورم بیشتر در کشور جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین اهداف هر فرد در سرمایه‌گذاری، کسب درآمد و سود است. سرمایه‌گذاری در بورس اگر به‌صورت صحیح و آگاهانه باشد، می‌تواند از طریق دریافت سود نقدی یا DPS و افزایش قیمت سهام کسب درآمد کند که این امر باعث تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر در بورس اوراق بهادار خواهد بود که حتماً تأثیرات مثبت خواهد داشت. البته نباید نادیده گرفت که این ارتباط بین بورس و سرمایه‌گذاری در صنایع وجود داشته باشد این رابطه باعث ایجاد امتیازاتی برای افرادی که می‌خواهند شرایط بازار و اقتصاد را دستکاری نمایند فراهم می‌شود. برای مثال برای کنترل شرایط به صورتی که تمایل دارند از انواع روش‌های بازیگری و بازارگردانی در بورس استفاده می‌کنند تا شرایط را به سمتی که تمایل دارند هدایت نمایند که این موارد نیز باید در نظر گرفته شود.
اما از دیگر مواردی که باید به آن توجه شود ریسک‌های موجود در بورس اوراق بهادار می‌باشد که این ریسک‌ها موجب ایجاد شرایط خاص و تأثیرات فراوان در اقتصاد خواهند شد‌. علاوه بر تمامی این موارد بورس برای سرمایه‌گذاران مزیت‌هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به راحتی و سهولت انتقال انواع سهام، امکان سرمایه‌گذاری بلند مدت در مکان‌های قابل سرمایه‌گذاری، ایجاد بازار‌های دایمی و خرید و فروش انواع سهام را نام برد. همچنین، افراد معمولی دارای سرمایه اندک نیز باید مزیت‌های این بورس و سرمایه‌گذاری در آن را بررسی نموده و با توجه به سودآوری‌شان، برای سرمایه‌گذاری بلند یا کوتاه مدت تصمیم بگیرند. اما یک نکته بسیار مهم و کاربردی باید بیان کرد که به‌رغم اینکه تأثیرات بازار بورس اوراق بهادار در اقتصاد بسیار واضح و مبرهن است اما باید این را بدانیم که به هیج عنوان نباید بدون امادگی و آموزش وارد عرصه بورس شویم.
باتوجه به ریسک بالای این بازار توصیه می‌شود حتماً قبل از ورود به این عرصه از افراد خبره و متخصص کمک‌گرفته و سپس پس از دریافت آموزش‌های لازم به صورت پله‌ای و مرحله‌ای وارد این عرصه شوند و پس از کسب تجربه‌ای لازم سرمایه‌گذاری خود را به صورت پله‌ای انجام دهند تا از ضرر‌های فراوان که با احتمال بالا در انتظار افراد نااگاه و تازه وارد می‌باشد جلوگیری شود.
 
به قلم: دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد و دکتر ملیکا ملک آرا



برچسب‌ها / کلمات کلیدی: سید محمدرضا حسینی علی آباد، بازار بورس، اوراق بهادار، ملیکا ملک آرا، اقتصاد، نویسنده، مقاله


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا