یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نرخ تورم دوازده ماهه خانوارها در استان لرستان از (57.1 درصد به 55.4 درصد) رسید و همراه با یزد و چهارمحال بختیاری پیشتازان تورم کشور هستند.
به گزارش یافته، گزارش سوم مردادماه 1402 مرکز آمار حاکی از پیشتازی استان‌های یزد، چهارمحال بختیاری و لرستان در نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی است. به ترتیب این استان‌ها 57.9، 56.0 و 55.4 درصد تورم را در تیرماه تجربه کرده‌اند.
شایان ذکر است در ماه گذشته ( خرداد) نیز آمار حاکی از پیشتازی استان‌های یزد، چهارمحال بختیاری و لرستان در نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی داشت این سه استان در خردادماه به ترتیب این استان‌ها 58.8، 57.2 و 57.1 درصد تورم را در تجربه کرده‌ بودند.
با این حال میزان تورم سالانه پایتخت در تیرماه ماه 43 درصد بوده که می‌توان به تهران لقب ارزان‌ترین استان کشور را داد.
 

براساس این آمار، تهران با ۴۳ درصد ارزان‌ترین شهر و یزد با ۵۷.۹ درصد گران‌ترین شهر بود؛. همچنین استان‌های بوشهر، فارس، گیلان، خوزستان، مازندران، زنجان و سمنان پس از تهران کمترین تورم سالیانه تیرماه ۱۴۰۲ را داشتند.

نرخ تورم ۱۲ منتهی به خرداد ماه برابر با ۴۸.۵ درصد بود که در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل از آن ۶ دهم واحد درصد کاهش داشت. در دوره مذکور نیز استان‌های تهران، بوشهر، فارس، گیلان، خوزستان، زنجان، مازندران و سمنان پایین‌ترین نرخ تورم را در مقایسه با میانگین کل کشور داشتند.

میانگین تغییرات نرخ تورم سالیانه در استان‌های کشور ۱.۲ واحد درصد است.

همچنین بیشترین تغییرات نرخ تورم سالیانه مربوط به استان‌های گلستان و ایلام با ۱.۸ درصد و کرمان، خراسان شمالی، اردبیل و لرستان با ۱.۷ درصد کاهش است.



تناقض در آمار اعلامی معاون استاندار  
شایان ذکر است سیروس ابراهیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان بیست و دوم تیرماه در آئین نکوداشت روز صنعت و معدن در لرستان که در سالن آمفی‌تئاتر اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اظهار کرد: طبق گزارشات مرکز آمار کشور، استان لرستان در تورم نقطه به نقطه ۷ پله و ماهیانه ۶ پله بهبود داشته است/ ایسنا
🔹معاون محترم اقتصادی در حالی چنین موضوعی را مطرح کرده که بررسی آخرین آمار تورم سالانه کشور که توسط مرکز آمار منتشر شده حاکی است که در تیرماه 1402 نرخ تورم دوازده ماهه خانوارها در استان لرستان به (55.4 درصد) بوده و لرستان همچنان سومین جایگاه تورمی کشور را در اختیار دارد.
🔹این در حالی است که در فروردین 1401 لرستان جایگاه هفتم را در کشور داشت که در مدت مشابه سال جاری ( 1402) این استان جایگاه اول کشور را در تورم کسب و در ماه جاری( تیر) به رتبه سوم رسیده است.
🔹 حال این سوال مطرح است که چگونه ممکن است استانی در رده سوم تورمی کشور باشد اما ادعا کرد که استان در تورم نقطه به نقطه ۷ پله و ماهیانه ۶ پله بهبود داشته است.

✳️امید که معاون محترم اقتصادی استان جهت شفاف سازی افکار عمومی،  پاسخگوی این تناقض آماری باشد.

 
 عبدالرضا قاسمی/ یافته



فایلهای پیوست: جزییات بیشتر را در یافته بخوانید:   pdf Tavarom 4 1402




(563 KB)

                                                                                          *******************

تورم نقطه به نقطه تیر ماه ١٤٠٢، در مقایسه با ماه قبل، ٣,٢ واحد درصد کاهش یافته است

 مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد نرخ تورم ماهانه در تیر ماه با ثبت عدد ۱.۹۵ درصد، کمترین تورم ماهانه ۱۶ ماه اخیر را به خود اختصاص داده و همچنین تورم نقطه به نقطه با ۳.۲ واحد درصد کاهش به کانال ۳۰ درصدی سقوط کرده و به ۳۹.۴ درصد رسیده است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در تیر ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ٣٩,٤ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩.٤ درصد بیشتر از تیر ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه تیر ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ٣,٢ واحد درصد کاهش یافته است.

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. رسیدن شاخص قیمت مصرف کننده به ۱۹۳ در تیر ماه امسال نشان می دهد نرخ تورم ماهانه در تیر ماه امسال به ۱.۹۵ درصد کاهش یافته که کمترین رقم در ۱۶ ماه اخیر است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ١.٢ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٤ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در تیر ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٧,٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٠ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم سالانه کشور در تیرماه ١٤٠٢، برابر ٤٧,٥ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٧.١ درصد برای دهک‌های نهم و دهم تا ٥٠.٢ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣.١ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٥.٢ واحد درصد) ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است.

 

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1402-05-03 08:33
کنتور هم که نناره- مالیات هم نمیی سی خوتو
نقل قول کردن
#2 Farhad 1402-05-03 11:51
معاون اقتصادی استاندار و مدیران ادارات کار و صنعت و معدن و تجارت جوابگو باشند. هر مدیری که نتوانسته کاری در جهت بهبود اوضاع انجام دهد به نظرم باید توسط دولت و استاندار تعویض شود
نقل قول کردن
#3 شــــهروند 1402-05-03 19:19
قسم میخورم این جدول اشتباهه، چون لرستان بدون شک مقام اول رو داره.
جا داره یادی کنیم از خادمین و زحمت کشان مدیران اجرایی استان بخصوص تیم استاندار
نقل قول کردن
#4 خرم‌آبادی 1402-05-04 08:51
نمایندگان لرستان در مجلس پاسخگو باشند که در این ۴ سال کدام طرح اقتصادی و صنعتی را برای استان محروم لرستان جذب کردند؟ انصافا خودشان بیان ارزیابی از عملکردشون؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا