یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نرخ تورم دوازده ماهه خانوارها در استان لرستان به (57.1 درصد) رسید و همراه با یزد و چهارمحال بختیاری پشتازان تورم کشور هستند.
به گزارش یافته، گزارش دوم تیرماه 1402 مرکز آمار حاکی از پیشتازی استان‌های یزد، چهارمحال بختیاری و لرستان در نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی است. به ترتیب این استان‌ها 58.8، 57.2 و 57.1 درصد تورم را در خرداد تجربه کرده‌اند.
شایان ذکر است در ماه اردیبهشت نیز استان‌های یزد ،لرستان و چهارمحال بختیاری در نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی پیشتاز بودند و به ترتیب این استان‌ها 59.1، 58.7 و 58.1 درصد تورم را تجربه کردند.
با این حال میزان تورم سالانه پایتخت در خرداد ماه 43.9 درصد بوده که می‌توان به تهران لقب ارزان‌ترین استان کشور را داد.
 


بر اساس اعلام مرکز آمار در خردادماه ١٤٠٢ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ١٨٩,٣ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم میانگین) ٤٨.٥ درصد افزایش داشته است.
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در خردادماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٤٢,٦ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٤٢.٦ درصد بیشتر از خردادماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه خردادماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ١٢ واحد درصد کاهش یافته است.
علت کاهش تورم نقطه‌ای در خرداد سال جاری، حذف اثر تورمی اصلاح نرخ ارز ترجیحی است که سال گذشته انجام شد. در خرداد سال ۱۴۰۱ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نرخ تورم نقطه‌ای طبیعتا نسبت به خرداد ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری پیدا کرد.
گفتنی است، نرخ تورم ماهانه درخرداد ماه در 18 استان کشور کمتر از میانگین کل کشور(2 درصد) بوده است. برهمین اساس اغلب استان های کمتربرخوردار نرخ تورمی کمتر از میانگین کل کشور داشته اند به طوری که تورم ماهانه استان ایلام 8 دهم درصد، بوشهر 8 دهم درصد، کرمانشان یک درصد، کهگیلویه و بویراحمد 1.2 درصد و لرستان 1.4 درصد بوده است.

خبر: قاسمی/ یافته

جزییات بیشتر

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا