یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اقتصاد یک دانش دقیق است و متغیرهای این دانش بر پایه‌های محکمی از اصول استوارشده و تجربه بشری نیز این اصول را دیده و بر درستی آن‌ها گواهی می‌دهد.
 یکی از اصول علم اقتصاد این است که سیاست به‌مثابه یک فن و یک فعالیت ذهنی که می‌تواند در قالب‌های گوناگون خود را نشان دهد هرگز قادر نيست این اصول را برای مدت طولانی محدود کند. اصول علم اقتصاد در عین اینکه ساده به نظر می‌رسند اما بسیار استوارند.
 به طور مثال اگر قانون طلایی عرضه و تقاضا را موردتوجه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که این قانون در هر عصر و دوره و در هر سرزمینی این‌گونه عمل می‌کند که وقتی عرضه یک کالا بیشتر از تقاضای آن کالا در یک دوره معین رشد کند قیمت آن کالا کاهش را تجربه می‌کند.
عکس این داستان نیز صادق است یعنی در شرایط معین و دریک دوره معین اگر تقاضا برای یک کالا بیشتر از عرضه آن کالا رشد را تجربه کند قیمت‌ها به سمت بالا گرایش پیدا می‌کند. در حالی که این قانون طلایی با عقل و منطق سازگار است اما متاسفانه برخی سیاستمداران به ویژه مدیران دولت به هر دلیل نمی‌خواهند این قانون را ببیند و هر رخدادی در قیمت و تقاضا را به رفتار و خواست سیاسی نسبت داده و برای اینکه این قانون طلایی را با شکست مواجه سازند به فعالیت‌ها و دستورهایی از جنس غیراقتصادی اقدام می‌کنند. برآیند و نتیجه رفتار سیاسی با اقتصاد این خواهد شد که امور از تعادل خارج می‌شوند و هرج و مرج در تصمیم‌گیری پیش می‌آید.
تجربه نشان می‌دهد دولت‌های ایران در همه دهه‌های اخیر در روزهای سخت اقتصاد به جای اینکه از ابزار و نیرویی از جنس اقتصاد برای حل مشکلات کمک بگیرند به ابزار سیاسی متوسل می‌شوند. در حالی که انتظار می‌رفت دولت دوازدهم و شخص رئیس‌جمهور به دلیل داشتن یک معاون و یک دستیار ویژه اقتصادی که هردو دانش اقتصاد را آموخته‌اند در روزهای سخت همانند دولت دهم عمل نکند و به درمان دردهاى کسب‌وکار شهروندان از مسیر تصمیم‌های کارشناسی شده اقتصادی بپردازد اما این انتظار برآورده نشده است.
به طور مثال در دو ماه اخير که اکنون نیز در ادامه آن هستیم فعالان اقتصادی، اقتصاددانان و کارشناسان به دولت توصیه کردند از عرضه دلار زیر قیمت بازار با اختلاف 50 درصد اجتناب کند اما این را انجام ندادند و حالا معلوم شده است تقاضا برای واردات با دلار 4200 تومانی در دو ماه گذشته دو برابر مدت مشابه پارسال شده است. استفاده از رانت 50 درصدی دلار دولتی و دلار آزاد چیزی نیست که از آن اجتناب کرد. کارشناسان به دولت یادآور می‌شوند بازار ثانویه ارز راه‌اندازی شود تا صادرکنندگان با رغبت بیشتر ارز در اختیار خود را بفروشند اما انجام نمی‌شود.
فعالان اقتصادی بارها و بارها از اینکه دولت در شرایط رکود بازهم از یک گروه مشخص تولیدکننده خصوصی مالیات اخذ می‌کند و آن‌ها را از ادامه فعالیت منصرف می‌کند. کارشناسان بارها از دولت خواسته‌اند به‌عنوان گام بزرگ برای اصلاحات اقتصادی باید بدهی‌های خود را به بانک؛ به سازمان تأمین اجتماعی و به پیمانکاران پرداخت کند اما متأسفانه این خواسته‌های کارشناسی کنار گذاشته می‌شود.
آقای روحانی این روزها بیش از هرزمان دیگری از اینکه متغیرهای اقتصادی برخلاف خواست و دستور و آرزوی او عمل می‌کنند خشمگین است و همه گرفتاری‌های اقتصادی را به مسائل سیاسی داخلی و خارجی نسبت می‌دهد و از اصل داستان طفره می‌رود. به نظر می‌رسد این رفتار دولت و سیاسی کردن امور اقتصادی پیامدهای ناخوشی دارد.
وقتی رئیس‌جمهور دشواری‌ها را از جنس سیاست می‌داند دستور سیاسی می‌دهد و این دستورها وضعیت را بدتر می‌کند. آقای رئیس‌جمهور توجه داشته باشند که سرپیچی از قانون و منطق اقتصاد در دولت‌های نهم و دهم نیز در دستور کار قرار داشت و به بدتر شدن فضای کسب‌وکار منجر شد.
این را باید همه بدانیم سرچشمه افزایش قیمت کالا در شرایط امروز سبقت گرفتن رشد تقاضا از ميزان عرضه است و این نيز یک دلیل مشخص دارد: انتظارات تورمی بر ذهن و رفتار شهروندان غلبه کرده است و این ربطی به سیاست ندارد
 
حسین سلاح ورزی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی لرستان و نایب‌رئیس اتاق ایران

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1397-03-25 18:21
اتفاقا سیاست روی اقتصاد تاثیر زیادی دارد .مگر خودتون در جریان نیستید که با دو کلمه یک سیاستمدار در انسوی دنیا کشوری از نظر اقتصادی ویران و کشور دیگری رشد میکند .منظور این نیست که ما پیرو سیاستمداران باشیم و امور خود را بدست سرنوشت بسپاریم بلکه منظور قویتر کردن سیاست داخلی و خارجی است چون در هر صورت سیاست روی اقتصاد تاثیرگذار است .
نقل قول کردن
#2 یده بان 1397-03-25 20:58
واقعا تعجب که سیاست و فعل وانفعالات مربوط به اون از اقتصاد مجزا دانسته شودکه در براهین آن هیچ شکی نیست.
اقتصادی که از عدم شفافیت و ساز وکارهای مشخصی برخوردار نیست و نقش نهادها وسازمانهای مختلف در آن تعریف شده و نظامند نیست چگونه باید انتظار داشت که در یک روند وسیکل طبیعی قرارداشته باشه باید توجه داشت که اگردرمورد اقتصاد به ارائه نظر می پردازیم باید شرایط موجود ومتغیرهای گوناگونی که دراین عرصه چه مری وچه نامری اثرگذار هستند را حتمامدنظر داشته باشیم و صرفا به بحث های انتزاعی صرف مشغول نباشیم
اینکه دولت مسولیت مستقیم دارد شکی نیست ولی این واقعیت را باد دانست که فقط ۴۰درصد اقتصاد دراختیار دولت می باشد آنگاه قادر به تحلیل وتبیین ضعف ها و آفت های موجود و گرفتاری که کلیت اقتصاد ایران به آن دچار است بهتر خواهیم پرداخت
نقل قول کردن
#3 مهدی 1397-03-27 01:00
اقای روحانی میزان تورم کشور رو از روی قیمت رنگ مو محاسبه میکنن واز قیمت بقیه اقلام مصرفی کشور خبر ندارن طورسخنرانی میکنه انگار در ایران زندگی نمیکنه،منم اگه اندازه ایشون رفاه وارامش داشتم همه چیز به نظرم گل وبلبل میامد
نقل قول کردن
#4 صداقت 1397-03-27 09:02
اینکه سخنگوی دولت اعلام نمود حقوق کارکنان دولت قبل از عید فطرپرداخت می شود متاسفانه آقای نوبخت یا در جریان جنگ روانی دشمن نیست باوجود دو پست حساس و کلیدی که همش به مردم وعدهبدون عمل میده؟زیرا دشمن جلوی صدور احکام کارکنان دولت را هم گرفته؟
نقل قول کردن
#5 صداقت 1397-03-27 10:26
آقای رییس جمهور
از نشان های مومن وفای به عهد می باشد؟در هر بخشی که ورودمیشود1-صنعت 2-خدمات3-کشاورز ی همش چالش وتورم حرف اول را می زنه .یادتان هست با یک کلید پلاستیکی بنفش چه وعدهایی به مردم دادید.پراید 7 میلیونی شده 30 میلیون؟سکه شده 2500 ؟دلار شده بالای 7 هزار تومان؟و...سو مدیریت و عدم صداقت تیم اقتصادی شما را بحساب دشمن نگذارید؟دشمن خارج از مرزهاست،دشمن یعنی صدام که ناجوانمردانه به ایران اسلامی حمله کرد؟بله اگه ملت ایران امکانات حضرتعالی و تیم اقتصادی شما را داشت دیگه دغدغه ای نداشتن؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا