یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نقدي بر کتاب "رضاشاه و جنگ‏های لرستان: تاریخ را باید در زمان خودش خواندروی جلد کتاب "رضاخان و جنگ‌های لرستان" گردآوری آقای "ماشاءالله بیرانوند" آمده است: «نقش فرماندهان رضاخان سردار سپه در سرکوبی عشایر».

نکته‌ای که در ابتدا قابل تأمل می‌‏نماید این است که آیا آقای بیرانوند به عنوان يكي از اعضاي جامعه‌ی عشایری لرستان، تا چه اندازه بی‏‌طرفی را به عنوان گردآورنده اثر رعایت نموده و مغرضانه به نوشتن نپرداخته است؟ به‌ویژه در بحث درگیری عشایر لرستان با قوای رضاشاه.

آیا مؤلف دلیل سرکوب شدن را به درستی و روشنی می‌‏داند که چرا قوای حکومت مرکزی مجبور به سرکوب شدند؟

آقای "غلام‌حسین قراگوزلو" در کتاب "جنگ‏‌های لرستان، تهران، 1383" با ذكر تاریخچه‌ای کوتاه از تشکیل قوای نظامی قزاق، ژاندارم و ارتش جدید و ... کتاب را آغاز می‏‌کند. در ادامه به شروع سربازگیری و اعزام سربازان و نیروی نظامی به نواحی غربی کشور برای سرکوب «ناآرامی‌ها و تثبیت قدرت مرکزی در لرستان» سخن می‌رانَد.

آقای بیرانوند بر روي جلد اثرشان آورده‌‏اند: «نقش فرماندهان رضاخان سردار سپه در سرکوبی عشایر»؛ اما آقای قراگوزلو آورده‏‌اند: «‌... اعزام سربازان به نواحی غربی کشور برای سرکوبی ناآرامی‌ها و تثبیت قدرت مرکزی در لرستان...».

گردآورنده‌ی کتاب "رضاخان و جنگ‌های لرستان" تا چه اندازه اوضاع آن زمان ایران را در نظر گرفته است؟ نگارنده به عنوان یک نویسنده که شرف قلم را بر هر چیز برتر می‏‌دانم به هیچ عنوان قصد طرفداری یا تخریب پهلوی اول را ندارم، اما معتقدم که تاریخ را باید در زمان خودش خواند و نوشت.

باید پرسید: زمانی که رضا شاه حکومت را در دست گرفت ایران چه وضعیتی داشت؟ نیک می‌دانیم در آغاز حکومت رضاشاه ایران در چه اوضاع نابه‌سامانی قرار گرفته بود. از یک طرف هرج و مرج در نواحی مختلف ایران به گوش می‌رسید و از طرفی دیگر، ترکش جنگ جهانی که پای ایران را گرفته بود و پس از ویرانه‌ای که از قاجار بر جای مانده بود، رضا شاه ایرانی سعي در ايجاد تغييراتي در بخش‌هاي مختلف نمود و پس از چند سال احداث و تأسیس دانشگاه تهران، سامان‌دهی ارتش، احداث جاده در تمام نقاط کشور از جمله لرستان، راه‌اندازی کارخانجات و ایجاد صنایع، ایجاد راه‌آهن، تأسیس رادیو در ایران، تأسیس بانک در ایران و ... در كنار بخشي از كارهاي بي‌تدبيرانه‌ي وي نظير كشف حجاب و ... بخشی از نتایجی شدند که در آن دوران کشور ایران شاهدش بود.

نباید فراموش کنیم در آن دوران، ناآرامی مناطق مختلف کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب را فرا گرفته و امنیت از ایران به دليل فساد و بي‌تدبيري قاجاريه پر کشیده بود. افکار تجزیه‌طلبانه و جنبش‌های مختلفی نيز در کشور در حال شکل‌گیری بودند.

در بیش‌تر شهرهای مختلف ایران، طایفه‌گری رنگ و بوی تندی داشت و در هر گوشه‌ای ده‏‌ها نفر به یاغی‏‌گری و راه‌زنی از مسافران و ره‌گذران مشغول بودند.

درباره‌ی برخي عشایر لرستان، نیاز است از که چشم‌ها را شُست و از دریچه‌ی نـو به آن وقایع نگریست. همان‌طور که می‌دانیم اکثر محققان تاریخ معاصر ایران، عصر رضاشاه را عصر پوست‌اندازی كشور و گذار ایران از سنت به مدرنیته و تجدد‌خواهی می‌دانند. تغییرات وسیعی که کشور در آن دوران به خود می‌دید، به واقع حرکاتی قابل توجه بوده و سبب گردید که ایران از یک کشور عقب نگه‏ داشته شده به سمت یک کشور در حال توسعه قدم بردارد.

در این میان، سیستم عدم تمرکزی که دولت مرکزی در پیش گرفته بود، باعث شد که تغییرات به سمت اکثر مناطق کشور سرازیر شود.

در این چنین شرایطی كه لرستان نیاز به نوعی آرامش و امنیت و تعامل مثبت با حکومت مرکزی برای جذب و جلب بودجه و این خدمات وسیع داشت، برخي از سران طوایف لرستان به مقابله با حکومت پرداخته و کار به جايی رسید که رضا‌شاه برای پایان بخشیدن به هرج و مرج و بازگشت امنیت به لرستان و تمامیت ارضی اقدام به اعزام فرماندهان و نیروهای نظامی کند که مبادا ایران تکه‌پاره شود.

به نظر می‏‌رسد پژوهش‏گران و نویسندگان تاریخ معاصر، باید برای ریشه‏‌یابی و تجزیه و تحلیل این اتفاقف از زاویه‌‏ای جدید به آن روزها بنگرند و حاصل این جریان را برای لرستان مشخص کنند.

آری، دارو تلخ است اما نتیجه‌اش شیرین می‌باشد؛ آیا لرستان و دیگر مناطق و طوايف ایران، از این قضایا بهره‌اي نبردند؟

 ارسال کننده: امین  ماسوری

 

 


 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 عبداللهی 1393-03-10 16:19
خسته نباشید صمیمانه خدمت نویسنده های یافته.
از دبیران این دیار هستم که عمری را صرف تعلیم و تربیت نموده ام.
با خواندن این مطلب از آقای ماسوری خیلی خیلی لذت بردم.
رحمت بر آن کسی که تو را تربیت نموده است.
نقل قول کردن
#2 امیر 1393-03-10 22:25
درود بر آقای ماسوری که بدون هیچ تعصب به بیان حقیقت پرداخته است.البته چون خودم در دوران دبیرستان شاگرد آقای بیرانوند بوده ام و با روحیات و اخلاق ایشان کم و بیش آشنا هستم . می دانم که خود آقای ابیرانوند هم انسانی کاملا منطقی و فرهیخته است و احتمالا چون در میان طوایف مختلف طایفه بیرانوند(طایفه ایشان) به علت درگیری بیشتری که داشته ناچار برای حفظ نظم و امنیت کشور بیشتر سرکوب شده است.به همین علت چنین عنوانی را برای کتاب انتخاب کرده اند.
نقل قول کردن
#3 کولیوند 1393-03-11 08:12
از آقای ماسوری به خاطر متن زیبا و واقع بینانه شان تشکر می کنم! من این کتاب را خوانده ام و از خواندن آن لذت بردم چرا که گوشه ای از تاریخ لرستان را به نمایش گذاشته است ! ضمن تشکر از نویسنده کتاب آقای بیرانوند! با نظر آقای ماسوری موافقم! چرا که لازمه ی تشکیل هر دولت و حکومتی داشتن ثبات ، یکپارچگی و مرکزیت سیاسی ، ادرای می باشد.
نقل قول کردن
#4 قناعتی 1393-06-04 01:22
خداوند سایه شما را از سر فرهنگ و مطبوعات لرستان کم نکند پسر گلم آقای ماسوری. آحسنت بر تو ای جوان جوهردار.
نقل قول کردن
#5 اصغر مینجایی 1393-11-02 10:49
خیلی عجیب است که کامنت ها به حای پرداختن به متن مطلب و قضاوت درباره آن همه تعریف و تمجید از نویسنده هستند.
رضاشاه آن قهرمانی که آقای ماسوری تصور کرده اند نبوده و نیست، ایشان سنبل توسعه دست نشانده، علیه مردم و به نام مردم است.
نقل قول کردن
#6 اریایی لرستانی زاده فرزند ایرا 1394-08-19 13:25
لرستان چون حاضرنشد باج به امیر احمدی بده مورد غضب قرار گرفت تاریخ لرها اگه به ایرانیان درست معرفی مشد که الان شاهد این وضعیت تتاسف بار برای قوم لر در کل ایران نبودیم
نقل قول کردن
#7 جزایری 1395-05-17 07:34
لرستان و لرستانی به مقاومت در برابر تمامیت خواه و کودتاگری مثل رضاخان باید به خود ببالد. درود بر بیرانوندی ها و ایل بالاگریوه به عنوان پیشمرگان این نبرد مقدس
نقل قول کردن
#8 درویش اباد دیاری نوبنیاد 1395-07-14 21:24
الحق دوران رضا شاه دوران پوست اندازی و حرکت از ایستا به مدرنیته، چرا وقتی که عشایر با نیروهای دولتی درگیر می شده اند مردم ساکن خرم اباد از نیروها حمایت می کردند ، چون قصد شیر مردان عشایر غارت برادران شهر نشین خود بوده است .در جنگ زاهد شیر طوایف بیرانوند،سکوند، دالوند، قاید رحمت، اروان،پاپی،چگنی ،قلاوند،سلسله حضور داشته اند،فقط بیرانوندها نبوده اند،اقای ماسوری بنویس که زیبا نوشته ای دورود برتفکر ازاد وقلم روانت
نقل قول کردن
#9 امین ماسوری 1395-09-24 01:36
جناب جزایری! لرستان برخلاف خوزستان، آذربایجان، کردستان و شمال در مبارزه نه انسجام و تدبیر داشتند نه رهبری و استراتژیک مناسب.

از یکسو شیخ خزعل، از سویی دیگر پیشه وری، میرزا کوچک نسبت به لرستان ده ها برابر قدرتمندتر و مسلح تر از لرستان بودند با رهبرانی مشخص که در برابر قوای قدرتمند رضاشاه راه به جایی نبردند.

وقت آن است غرض ها و تعصب های خشک را کنار گذاشته و دست در دست همدیگر بگذاریم که ایران را همه با هم گلستان کنیم.
نقل قول کردن
#10 باجول 1396-11-22 05:58
اقای ماسوری سیقه سرت بام اوسه ک مردم وا گوله دس پنجه نرم میکردن جنابعالی پیا کجا بییه چنو وا صراحت حرف میزنی هیچوقت د ری کتاو یایی ک ترکیا وا دیگر اقشاری ک وا مردم غیور لرکودورت دارن قضاوت نکو لر تا بیه بیه زیر بار زورنرته چه غشون رضا شاه چ تیمورجهانگشا چ اسکندر مغدونی و.... هیچوقت نرتنه
نقل قول کردن
#11 سعید عالیخانی 1397-01-13 14:18
سلام ،آقای ماسوری این حرفها از یه لر بعیده، هزاران بیگناه توسط رضا پالانی از لرستان کشته شدند بخاطر حیثیت و دفاع از غرور لرستان، فرهنگ غنی لرستان و نابود کردن و همه رو آواره استانهای دیگه نمودند
نقل قول کردن
#12 امین 1397-01-24 10:46
سلام. شیخ خزعل، از سویی دیگر پیشه وری، میرزا کوچک با عرض معذرت این چند نفر هیچ وقت از لرستان و ایلات لرستان قوی تر نبودن جنگ و سرکوب هم انجام شده ولی اخرش ناچار شد که به ایل پاپی باج بده. خرم اباد.در طول تاریخ هرگز تسلیم نشده جنگیده پیروز شده شکست خورده ولی هیچگاه تسلیم نشده.نمونه بارزش جنگ با عراق بود همه شاهد نبرد جنانه لرها بودن که لرها نبودن ایران احتمالا شکست می خورد
نقل قول کردن
#13 چریک 1397-05-15 06:20
درود به شرفت آقای ماسوری تمام مطلبی که گذاشتی کاملا حقیقت و درسته دمت گرم که بدون تعصب واقعیت تاریخ رو گذاشتی ⚘❤
نقل قول کردن
#14 بهزاد 1399-09-01 14:07
در اینکه برخی از خوانین و سران عشایر ناآگاه بودند و زیاده خواه هیچ شکی نیست.اما کشتار زن و بچه بی گناه و بمباران مردم هموطن جنایت علیه بشریته.و هیچ توجیهی نداره.درضمن برچیدن بساط مشروطه هم از دیگر خیانتهای رضا شاهه.
نقل قول کردن
#15 امیرحسین 1399-10-13 12:25
رضاشاه هدفش ایجاد نظم بوده تا مملکت رو یکپارچه کند هدف رضا خان کشتن لر نبوده بلکه نظم رفاه وپیشرفت رو خواستار بوده ولی خود لر ها که تاریخی کهن داریم وبا آداب و رسوم کهن زندگی میکنیم برخلاف میل شاه رفتار میکردیم کشتن و جنایات از طرف امیر احمدی بوده که روحیه خشن و انسان بی رحمی بوده نه رضا شاه ما اگر میخواهیم قضاوتی عادلانه داشته باشم باید به تاریخ درست وتحریف نشده رجوع کنیم تا گامی در جهت شناخت تاریخ کهن لرستان برداریم...
نقل قول کردن
#16 لر درغربت 1399-11-21 02:59
سلام خدمت همه سروران این جملات روطبق گفته های مرحوم،پدربزرگمه که چندسال پیش توی غربت فوت کرد. اما.....همون سالی که تصمیم گرفتن ایران رومثلاآباد کنن،خانواده، وطایفه ما، بلطف جلادی مثل امیراحمدی، خانه خراب شدن، من تاحدودی بانظر اون دوستانی که فرمایش کردن ،بالرهانسبت به تمام شورشیها(مثل خزعل.میرزاکوچک جنگلی،ترکها،و.. .) ،بدتر.وباکینه برخوردمیکردن موافقم، علتش اینه که وقتی لرستان روبابمب باران، کشت وکشتار، اعدام سران،ساکت کردن، چراحاکم مملکت بایداجازه بده مردهای طوایف روچه باگناه وچه بی گناه ،توسط انگلیسی زاده ای بنام امیراحمدی، باشمشیرگردن بزنن.وجشن خون راه بندازن!!!!یا،بع دازآرام کردن شهر، ،به دروغ و بهانه چندماه تبعید دراراک، حتی اجازه خداحافظی با نزدیکان وهمسایگان روندادن .پدربزرگم قسم میخورد که حتی اجازه ندادن وسایل ضروری , مورد نیازمون روباخودمون بیاریم تاشهرکلات مشهداین بندگان خداروکوچ دادن.هرکسی هم که درطول مسیرتلف میشد.بسرعت همونجادفن میشد.واجازه وداع بامتوفی رونداشتن(رضاشاه ،بانابودکردن لرستان،خدمات زیادی روبه بقیه ایرانیهاداد)سند ش وضعیت لرهای ایرانه
نقل قول کردن
#17 رهگذر 1400-02-02 18:06
توضیحات نویسنده قانع کننده نیست. آیا در این زمان در لرستان افکار تجزیه طلبانه وجود داشت؟ آیا هزینه تاسیس رادیو و کشیدن جاده و کشتن و قتل و غارت اموال و سرکوب عشایر است؟

برخی اعمال ارتش رضا شاه در لرستان قابل دفاع نیست. اتفاقا اعمال ارتش در آن زمان را باید با قوانین همان زمان سنجید. طبق قوانین آن زمان بخشی از کارهای ارتش جنایت بوده.

این که گویا اوضاع ایران در زمان قاجاریه بسیار بد بوده و رضا شاه نوآوری های کرده دلیلی بر توجیح برخی کارهای خلاف قانون، خلاف اخلاق و خلاف شرف و حثیت انسانی که توسط نظامیان در آن زمان انجام شده نیست.

نتیجه گیری های نویسنده هم به باور من اشتباه است. حکومت ایران در زمان رضا شاه در مسیر توسعه و پیشرفت نبود. تمام شواهد نشان می دهد اگر متفقین به ایران حمله نمی کردند، حکومت رضا شاه با شورش های مردمی روبرو می شد.
نقل قول کردن
#18 رهگذر 1400-02-02 18:13
نتیجه گیری های نویسنده و استدلال های ایشان درست نیست.

مگر اصلا در آن زمان اندیشه های تجزیه طلبانه در لرستان وجود داشت؟ سالها است که روی جنبش جنگل و نهضت میرزا کوچک خان و نضهت های خیابانی و پسیان تحقیق می شود و هنوز که هنوز است مدعیان نتوانسته یک سند دال بر تجزیه طلب بودن آنها ارائه کنند.

این که رضا شاه رادیو درست کرده، جاده کشیده و کشور را مدرن کرده پس نظامیان او و ارتش تحت فرماندهی او حق داشتند هر کاری که دلشان خواست بکنند حرف سستی است.
نقل قول کردن
#19 رهگذر 1400-02-02 20:49
اتفاقا ما هم می گوییم که رضا شاه را باید بر اساس قوانین همان روز قضاوت کرد. طبق قانون و منطق آن روز برخی اعمال ارتش رضا شاه در لرستان جنایت بوده.

استدلال های نویسنده چندان درست نیست. تمام شواهد نشان میدهد که ایران در زمان رضا شاه در مسیر توسعه نبود بلکه زیر چتر یک دیکتاتوری نظامی قرار گرفته بود. اگر حمله متفقین به ایران نبود حکومت رضا شاه با شورش های مردمی و یاکودتای نظامی روبرو می شد.

اساس حکومت روی مردم قرار گرفته. مردمی که سرکوب می شوند، اموالشان به غارت می رود، بزرگانشان تبعید می شوند یا کشته می شوند پایه مناسبی برای حکومت نیستند
نقل قول کردن
#20 احسان 1401-01-19 22:29
برادر عزیز یعنی شما می گید قتل و عام زنان و کودکان لازمه پیشرفت کشوره یعنی اگر از اقوام خودتان کسی بخواهد زنان و کودکان شما را قتل و عام کند حتی به بچه شیر خواره رحم نکند و بگوید برا پیشرفت کشور است همین حرف را می‌زنید متاسفم برای این نگرش شما
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا