یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان سرزميني است با فرهنگ و تمدن غني كه سكنه‌ي كنوني آن داراي گويش‌‌ها و لهجه‌هاي متنوع هستند.
زبان‌ها و گويش‌هايي از قبيل بختياري، لري(خرم‌‌‌آبادي، بالاگريوه، بروجردي و ...)، لكي(الشتري، كوهدشتي و ...) كه از ديد اكثريت مردم داخل و يا خارج استان به طور كلي به زبان لري و قوم لر شناخته مي‌شوند.
 هر فردي در استان با هر زبان و لهجه‌اي و با هر فرهنگ، آداب و رسومي با داشتن پيشينه‌ي تاريخي غني اين منطقه و تنوع فرهنگي در كنار زيبايي‌ها و موهبت‌هاي خدادادي طبيعت اين ديار، بايد به لرستاني بودنش افتخار كند و در هر مقام و جايگاهي كه قرار دارد سعي نمايد فرهنگ، آداب و رسوم سرزمينش را به نحو احسن به ديگران معرفي كند.
اين اداي دين فرهنگي براي افرادي كه خارج استان زندگي مي‌كنند و فرقي نمي‌كند متولد چه شهر يا روستايي هستند يا چه لهجه و زباني دارند و به طور كلي به‌ عنوان نماينده‌ي لرستاني‌ها شناخته مي‌شوند بسيار حساس و مهم‌تر است.
بوده و هستند لرستاني‌هايي كه در جايگاه‌هاي مختلف فرهنگي، هنري، ورزشي و... نقاط مختلف كشور حضور دارند و چهره‌هاي شناخته شده‌اي هستند اما در مصاحبه‌هاي رسانه‌اي و مطبوعاتي متاسفانه و به دلايل مختلف، لرستاني بودن خود را كتمان يا انكار كرده و مي‌كنند.
در مقابل، افراد با فرهنگ و اصيل هم هستند كه نه تنها به لرستاني بودن خود افتخار كرده بلكه در هر شغل، مقام و منصبي علي فروتن عمو فيتيلهكه هستند براي شناساندن فرهنگ غني و اصيل لرستاني به ساير مردم كشورمان از هيچ تلاشي كوتاهي نكرده‌اند.
آقاي علي فروتن معروف به "عموي فيتيله‌اي" هنرمند موفق لرستاني كه متولد 1346 در بروجرد است، سال‌هاست در عرصه‌ي هنر و نمايش‌هاي تلويزيوني فعال بوده و همواره چهره‌ي موفق و محبوبي در اين عرصه از خود نشان داده است. او نه تنها با تلاش‌هاي بسيارش در اين زمينه توانسته جايگاه مورد پسندي براي خود و برنامه‌اش ايجاد كند، بلكه در اين سال‌ها به‌ خصوص در برنامه‌ي فيتيله سعي نموده كه فرهنگ، زبان، آداب و رسوم شهر و استانش را نيز به خوبي از طريق رسانه‌ي ملي به همگان معرفي كرده و دين خود را در اين زمينه با تمام وجود ادا كند.
استفاده از لهجه‌ي شيرين لري بروجردي در اكثر نمايش‌ها توسط علي فروتن و حتي بقيه‌‌ي اعضاي اين گروه (اگر چه لرتبار يا لرزبان نيستند) و بهره‌گيري از آهنگ‌‌ها و ملودي‌هاي اصيل لري در اجراي آوازهاي گروهي، در حالي‌ كه تنظيم مجدد اين ملودي‌ها و ساخت و گذاشتن ترانه‌هاي جديد روي آن‌ها كاري بسيار دشوار و زمان‌بر است، از جمله اقدامات ارزنده‌ي اين هنرمند هم‌استاني‌ ما است.
همه‌ي ما مي‌دانيم كه آقاي فروتن نيز مي‌توانست به سادگي و بدون چنين زحماتي به كار نمايشي معمولي خود بپردازد و فيتيلهمانند خيلي‌هاي ديگر در كارش موفق هم باشد، اما اين هنرمند محبوب و با اخلاق، همه‌ي اين تلاش‌ها را در كنار كار سختش انجام مي‌دهد تا نماينده‌ي شايسته‌اي براي استان لرستان و شهر بروجرد باشد.
براي مثال فروتن وقتي با لهجه‌ي شيرين لري بروجردي موسيقي‌هاي زيبا و اصيل لرستان را در قالب ترانه‌ي معروف و زيباي "بارو بارو" براي كودكان ايران‌زمين مي‌خواند، خوب مي‌داند كه در حال انتشار فرهنگ و موسيقي غني لرستان از راه آنتن سراسري است، لذا جا دارد كه مسوولان فرهنگي و هنري استان لرستان و شهر بروجرد به خصوص فرهنگ و ارشاد اسلامي، كانون پرورش فكري هنري، انجمن هنرهاي نمايشي و ... از اين هنرمند شريف و توانمند لرستاني كه از ظرفيت‌هاي شغلي خود جهت معرفي فرهنگ لرستان به خوبي استفاده مي‌كند، به صورت ويژه تشكر و قدرداني به عمل آورده و در اين زمينه فرهنگ‌سازي كنند.
همچنين به جاست از وجود اين هنرمند هم‌استاني در برنامه‌هاي شبكه افلاك براي كودكان استان‌مان نيز استفاده شود.
ما بايد نشان دهيم قدرشناس هستيم و اين كه مسووليتي را بپذيريم اما بلد نباشيم در رداي آن مسووليت، از اهل هنر، فرهنگ، ورزش، مذهب، سياست و ... ديارمان تقدير و تشکر کنيم، بسيار ناخوشايند است كه متأسفانه اكثر مسوولان ديارمان این مهم را به فراموشي سپرده‌اند در حالي كه بايد چنین مسایلی را در راس تمام برنامه‌هاي خود قرار دهند تا الگوسازي مناسبي در اين زمينه رضا جايدريصورت پذیرد.
پس منتظر مي‌مانيم تا ببينيم در اين آزمون، فيتيله‌ي عمو فيتيله توسط مسوولان لرستان بالاتر كشيده مي‌شود يا در صورت تداوم بي‌توجهي به اين موضوع، باعث دلسردي فروتن و امثال وي شده و فيتيله‌ي او به خاموشي مي‌گرايد!
 
 رضا جايدری / خرم‌آباد


دیدگاه‌ها  

#1 رضایی از خرم اباد 1393-12-18 02:16
اقا رضا متشکریم متن زیبا و گیرایی را نوشته ای کار اقای فروتن راارج میگذاریم ودوست داریم انشااله همیشه موفق باشند
نقل قول کردن
#2 شهروند 1393-12-18 06:13
بسیار بجا گفتی. فروتن و امثال وی باعث افتخار قوم لر هستند و همیشه به نیکی از وی یاد میشود. امیدواریم مسئولین به نحو شایسته از وی تقدیر کنند
نقل قول کردن
#3 امیر رضاپناه 1393-12-18 07:50
با سلام خدمت جناب جایدری عزیز
قلم شما نمونه خوبی از قدر شناسی از آقای علی فروتن بود. امیدوارم مسولین نیز قدردانی شان را به نمایش بگدارند
نقل قول کردن
#4 کوروش 1393-12-18 08:15
درود بر شرف چنین مردی که اصالت خود را فراموش نکرده ودرود وخسته نباشی به آقای جایدری
نقل قول کردن
#5 یونس سهرابی 1393-12-18 09:03
نکته جالب اینجاست که آقای فروتن جزء معدود هنرمندانی است که آنچنان هنرمندانه از لهجه لری استفاده میکنه که به هیچ عنوان باعث تمسخر زبان لری نمیشه
نقل قول کردن
#6 بهروز یوسفی 1393-12-18 09:42
سلام ، جناب آقای جایدری از این همه توجه وزحمات شما که بدون هیچ چشم داشتی در جهت پیشبرد واشاعه فرهنگ لر ولرستان به کار می برید بسیار متشکر وسپاسگزاریم .
نقل قول کردن
#7 حامد 1393-12-18 10:10
واقعا ممنون آقای فروتن هستیم چون بیشتر موسیقی برنامه فیتیله از موسیقی لری انتخاب می شود.
نقل قول کردن
#8 شهروند 1393-12-18 11:28
جناب جایدری از شما بسیار متشکریم
باید بگم آقای فروتن را بسیار دوست داریم چون با لهجه لری برنامه اجرا میکند و باعث ایجاد دید مثبت نسبت به زبان لری شده
نقل قول کردن
#9 حسنوند 1393-12-18 21:02
بسيار مطلب جالب و ريزبينانه‌اي نوشته‌ايد جناب جايدري عزيز.از اينكه بدون تعصبات پوسيده‌ قومي و طايفه‌ اي به اينچنين مسايل فرهنگي مي‌ پردازيد بسيار متشكريم.درود بر شما و آقاي فروتن و امثال ايشان
نقل قول کردن
#10 باران بهار 1393-12-18 23:11
باشکر از یافته که اینچنین نکته سنج وریز بینانه قدردان زحمات عزیزانی مثل اقای فروتن ودیگر عزیزان لر تبار هستند که به حق نام لر و لرستان رو اینچنین با افتخار در عرصه هنر وفرهنگ زنده نگه داشته اند .
نقل قول کردن
#11 دلفانی 1393-12-18 23:59
سلام نورآباد رو با 98 درصد لک زبان از قلم انداختن بی انصافی نیست ؟ دوست عزیز !
__________________________
يافته: گفته‌اند در مثل مناقشه نيست. چند شهر ... شامل نورآباد هم مي‌شود برادر. سخت نگيريد
نقل قول کردن
#12 محمود مهکی 1393-12-19 00:52
در مقابل فروتن فروتنیم بخاطر فراموش نکردن اصالتش
نقل قول کردن
#13 پیامنی 1393-12-19 01:06
همین آقارم بیارید چندتا سکه بی زبون بهش بدین بره تهران کیفشو بکنه ، بندگان خدا این آقا داره واسه خودش کسب پول و شهرت میکنه چیش بما میماسه ، ما واقعا ساده لوحیم( یافته ، میدونم پخشش نمیکنی اما خدا وکیلی دروغ گفتم؟؟؟)
----------------
یافته: سلام. بله دروغ گفتید زیرا ارزش هنر را با چند سکه مقایسه کردید! آن هم هنرمندی پاک که در اکور خیریه مشارکت دارد نه مثل برخی هنرمندنمای ....
نقل قول کردن
#14 سوری 1393-12-19 07:57
درود بر شما جناب جایدری
نقل قول کردن
#15 پیامنی 1393-12-19 22:41
به نقل از پیامنی:
همین آقارم بیارید چندتا سکه بی زبون بهش بدین بره تهران کیفشو بکنه ، بندگان خدا این آقا داره واسه خودش کسب پول و شهرت میکنه چیش بما میماسه ، ما واقعا ساده لوحیم( یافته ، میدونم پخشش نمیکنی اما خدا وکیلی دروغ گفتم؟؟؟)
----------------
یافته: سلام. بله دروغ گفتید زیرا ارزش هنر را با چند سکه مقایسه کردید! آن هم هنرمندی پاک که در اکور خیریه مشارکت دارد نه مثل برخی هنرمندنمای ....

اما یافته ، من سر حرفم هستم
نقل قول کردن
#16 بختیار نژاد 1393-12-20 19:52
درود بر حاج رضا جایدری تیز بین و قدر شناس
نقل قول کردن
#17 پاکزاد 1393-12-22 08:25
با سلام شما از آقای فروتن به این خاطر تمجید می کنید که اصالت لری خودش را پاس داشته اما بیشتر الشتری ها فراموش کرده اند که زمانی لک بوده اند.
نقل قول کردن
#18 پاکزاد 1393-12-22 08:29
یکی از عامل های عقب ماندگی لرستان عدم اتحاد و لجاجت است .
نقل قول کردن
#19 درویشی 1393-12-23 23:55
با سلام و خسته نباشید خدمت آقای جایدری
امیدوارم کار شما(تقدیر از هم استانی های ارزشمند که به لر بودن خودشان افتخار می کنن) سرمشق مسئولین استانی باشد، و سایر هم استانی های مشهور پایتخت نشین از آقای فروتن ، فروتنی بیاموزند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا