یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چند سالی است که هم‌زمان با لحظه تحویل سال جدید، مقام معظم رهبری در پیام نوروزی یک عنوان را برای سال جدید انتخاب می‌کنند.
جدای از فلسفه نام‌گذاری سال‌ها، به نظر می‌رسد معظم له با مطالعه دقیق و هوشمندانه بر مسائل کشور، با تاکید بر روی یک موضوع خاص، توجه مسوولان و مردم را بر اولویت جاری کشور جلب می‌کند‌.
نوروز 93 نيز همچون سال‌های گذشته با مطرح شدن شعار "افتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" تمام توجه‌ها به مسأله افتصاد و فرهنگ جلب شد، چیزی که شاید احساس می‌شد  قرابت و نزدیکی خاصی بین این دو واژه وجود نداشته باشد‌. 
چند ماهی از سال جدید می‌گذشت که یک تشکل غیر‌دولتی دانش‌بنیان متشکل از تعدادی جوان تحصیل‌کرده و با انگیزه، تصمیم گرفتند به تحقق شعار مقام معظم رهبری کمک کنند و با برنامه‌ریزی همایشی استانی تحت عنوان فرهنگ و مدیریت جهادی، راه‌کارهای اجرایی این رویکرد را به چالش بکشند‌.
نقطه‌ي شروع این همایش با همفکری و تعامل خوب دستگاه‌های اجرایی استان شروع شد و با حمایت و تقویت مدیریت ارشد استان، این  حرکت علمی و فرهنگی، شتاب بهتری گرفت‌.
تأملی در خصوص همایش فرهنگ و مدیریت جهادی لرستانسرانجام 17 مهر‌ماه سال جاری، پس از کار مداوم چند ماهه‌، همایش فرهنگ و مدیریت جهادی در سالن جهاد كشاورزي خرم‌آباد برگزار شد‌. با نگاهی به سخنان مطرح شده توسط مسوولان کشوری و استانی و پژوهشگران در این همایش، درمی‌یابیم که رمز توفیق و توسعه استان پرداختن به فرهنگ و مدیریت جهادی است، چیزی که استاندار لرستان هم نتوانست نگرانی‌اش را از آن پنهان کند و در سخنرانی رسمی خود، پرده از دغدغه‌ها و آسیب‌های عدم توجه به فرهنگ جهادی برداشت‌.  
 بیش از سه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد‌. حافظه تاریخی مردم ایران واژه جهاد را با تاسیس جهاد سازندگی به فرمان بنیان‌گذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی‌(ره) بازشناسی می‌کند و امروز وقتی از واژه مدیریت جهادی نامي برده می‌شود، بی‌اختیار ذهن‌ها متوجه جهادگرانی می‌شود که بی‌ادعا با حضور در میادین مختلف جنگی‌، فرهنگی‌، اقتصادی و اجتماعی و ... سبک جدیدی برگرفته از تعالیم ناب اسلامی و رهنمودهای امام راحل (ره) به دنیا عرضه کردند‌. جهادگرانی که با پشت پا زدن به تعلقات مادی و دنیوی، خود را خالصانه وقف خدمت به مردم و محرومان کردند و جز ادای تکلیف به چیزی دیگر فکر نمی‌کردند‌‌.
همایش فرهنگ و مدیریت جهادی در لرستان کلید خورد تا مردم و مسوولان را به این فکر وا دارد تا متوجه شوند که برای رشد و توسعه استان و گذر از تنگناهای موجود، به فرهنگ و مدیریت جهادی نیازمندند و توجه نخبگان فرهنگی‌، سیاسی و اجتماعی را بر این نکته مهم و سرنوشت‌ساز معطوف کند تا متوجه شوند که باید نگرش‌ها متحول شود و مطالبات آن‌ها از مطالبات شخصی و گروهی بالاتر رود و مصالح و منافع ملی و استانی محور فعالیت‌ها قرار گیرد‌.
اما باید به این نکته هم پرداخت که مولفه‌های فرهنگ و مدیریت جهادی در دوران دفاع مقدس چه بود که امروز هم ضرورت ایجاب می‌کند تا به تجربه شیرین انقلابی خود رجوع کنیم و با تمسک به این فرامین مسیر عزت و سربلندی کشور را با سرعت بیش‌تری طی کنیم.
ایثارگری‌، مردمی بودن‌، انعطاف‌پذیری‌، دین مداری‌، ولایت‌محوری و اعتماد بین مردم و مسوولان مولفه‌هایی بودند که فرهنگ جهادی را در کشور گسترش داد و ثمرات و برکات فراوانی را بر کشور ما ارزانی داشت‌.
مدیران ما باید به خود رجوع کنند که آیا امروز هم به خاطر مردم و اعتلای کشور حاضر به ایثارگری هستند و آیا مردم این اعتماد و باور را دارند که مدیران و مسوولان مدافع حقوق حقه‌ي آن‌ها هستند و حاضر نیستند از مقام و موقعیت خود به نفع شخص و گروه خاصی سوء استفاده کنند؟
 آیا مردمی بودن و در میان مردم زندگی کردن باز هم وجه بارز شخصیتی مدیران ماست و باز هم می‌شود مدیرانی را مشاهده کرد که چون شهید رجایی فراموش نکرده‌اند که فرزند عبدالصمد رجایی‌اند؛ همان کسی که در بازار دست‌فروشی می‌کرد‌؟
آیا دین‌مداری و ولایت‌محوری و انعطاف‌پذیری در برابر محرومان و پابرهنگان را در برخورد و عملکرد مدیران می‌توانیم ببینیم و آیا اگر از مردم کوچه و بازار سؤال شود که تا چه اندازه به مدیران دستگاه‌های دولتی اعتماد دارید‌، جواب آن‌ها می‌تواند باعث دلگرمی دلسوزان نظام باشد؟
 انتظار می‌رود مردم‌، مسوولان و نمایندگان استان با نصب‌العین قرار دادن مولفه‌های فرهنگ و مدیریت جهادی همچون معمار کبیر انقلاب و خلف شایسته‌ي آن عزیز سفر کرده، مردم و محرومان را ولی‌نعمت خود بدانند و علي قربانيطوری رفتار کنند تا در حافظه‌ي تاریخی امت، نام نیکی از آن‌ها برای آیندگان به یادگار بماند‌. 
از برگزار‌کنندگان همایش هم انتظار می‌رود تا نتایج همایش را به مدیران عرضه کنند تا به عنوان راهبرد و استراتژی حرکت‌، مسیر خدمت‌رسانی با نگاه علمی‌، کارشناسی و هوشمندانه ترسیم شود‌.
 
علی  قربانی
 رییس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان
 

دیدگاه‌ها  

#1 فرهنگي 1393-07-24 13:47
با شما موافقم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا