یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در تاريخ و فرهنگ هر قوم و ملتي، شخصيت‌هايي وجود دارد كه نماد شجاعت و شهامت و اخلاق براي مردم آن ديار به شمار مي‌روند و نوعي دل‌بستگي و احساس علاقه به اين شخصيت‌هاي ماندگار وجود دارد.
قدم‌خير شيرزن لرستاني در همين راستا، تاريخ لرستان نيز از اين امر مستثني نبوده و شجاعان و دلاوراني را در خود پرورانيده است، اما يك برجستگي كه تاريخ لرستان در پرورش شخصيت يا اسطوره نسبت به اكثر اقوام ديگر دارد اين است كه در اين تاريخ، شيرزنان لر هم جايگاهي را به خود اختصاص داده‌اند كه مي‌توان از پرورش شير‌بچه‌هاي لر در مقاطع مختلف تاريخي و همچنين حضور در كارزارهاي مختلف ياد كرد.
شيرزناني همچون بانو قدم‌خير قلاوند پا به عرصه وجود گذاشته‌اند كه خود ياد‌آور مقام و منزلت و نيز شجاعت زنان در ميان قوم نجيب و شريف لر مي‌باشد.
حدود يك صده قبل، مردي از غيور مردان يكي از طوايف لرستان صاحب فرزندي دختر مي‌شود؛ به ميمنت قدمش نام او را قدم خير مي‌نهند؛ دختري زيبا، رشيد و دلاور‌. شرايط زندگي، او را به تيرنداز و سوار‌كار ماهري بدل مي‌نمايد.
در ابتداي دوره پهلوي، زماني كه نيروهاي نظامي و ارتش به لرستان و مناطق الوار گرمسيري مي‌آيند‌، ميان آن‌ها و برادران بانو قدم‌خير جنگ‌ها در مي‌گيرد و آن‌ها مانع ورود نظاميان به قلمرو خود مي‌شوند.
در اين جنگ، قدم‌خير با برادرانش همراه و همرزم مي‌شود و بدون ترس از آتش تفنگ و گلوله‌ي دشمن، به هم‌سنگران خود آب، نان و فشنگ مي‌رساند.
داستان بانو قدم‌خير و طايفه‌اش و نبرد با نيروهاي دولتي حدود سال‌هاي 1308 تا 1310 خورشيدي اتفاق افتاده است.
قدم‌خير پس از درگذشت برادرانش، بيمار و در نهايت دار فاني را وداع مي‌گويد، اما شرح دلاوري‌هاي اين بانوي لر، همچنان ساليان سال سينه به سينه در ميان مردم نجيب و غيور لر مي‌چرخد و هرگز فراموش نمي‌شود.
با نگاهي به تاريخ لرستان مي بينيم كه امثال قدم‌خيرها كم نيستند، اما كسي بايد آن‌ها را بيابد و از دل تاريخ كهن اين ديار برآورد. اميد كه محققان و جوانان سرزمينم، در اين مهم كوشا باشند.
 امير  زيدي‌نژاد / تهران


شير بانوي تاريخ لرستان


دیدگاه‌ها  

#1 امرايي 1393-07-15 08:46
نازي خانم همسر اسدخان بيرانوند و همچنين قزي خانم همسر نظرعلي خان امرايي از شير زناني هستند كه در كتاب تاريخ غضنفري به خوبي معرفي شده اند.
نقل قول کردن
#2 سعید 1393-07-15 11:02
در شجاعت این بانو تردیدی نیست اما دو نکته مهم وجود دارد. تقریبا همه زنان لر و به ویژه آنان که وابستگی های قومی و عشیره ای شدید دارند چنین خصلتی را دارند و در نبردها همگام مردان خود هستند. دوم این که تمرد این خانواده در مقابل حکومتی که قصد آرام سازی اوضاع مملکت را داشت توجیهی ندارد و کار وی قهرمانانه محسوب نمی شود بلکه متعصبانه است.
نقل قول کردن
#3 محمد 1396-03-07 00:57
در تاریخ ایران شیر مردان و شیر زنان لر بسیار زیادی بوده اند و همین الان هم این مردان و زنان شجاع حاضر به جنگ در برابر دشمن هستند چون قوم شجاع و دلیر لر همیشه در برابر دشمن ایستادگی کرده و نسل های آینده ما هم همینطورند زنده باد همه ی قوم لر
نقل قول کردن
#4 میرزایی 1399-09-17 15:10
به نقل از محمد:
در تاریخ ایران شیر مردان و شیر زنان لر بسیار زیادی بوده اند و همین الان هم این مردان و زنان شجاع حاضر به جنگ در برابر دشمن هستند چون قوم شجاع و دلیر لر همیشه در برابر دشمن ایستادگی کرده و نسل های آینده ما هم همینطورند زنده باد همه ی قوم لر

درود بر شما
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا