یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از بروز بي‌فرهنگي در "هفته فرهنگي لرستان" پيش‌گيري كنيمچند سالی است برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری تحت عناوین مختلف از جمله "‌هفته فرهنگی استان‌ها" توسط سازمان‌های مختلف از جمله سازمان میراث فرهنگی، سازمان امور عشایری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، شهرداری و ... در تهران برگزار می‌شود.
از جمله برنامه‎ این جشنواره‎ها می‎توان به ایجاد کارگاه‎های هنری در رشته‌های مختلف، معرفی آثار هنرمندان در زمینه هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی، صنایع دستی، آثار نویسندگان، مؤلفان، پژوهشگران، معرفی آثار و ابنیه و پیشینه تاریخی و فرهنگی و اجرای برنامه‌های هنری شامل تئاتر، موسیقی، نمایش فیلم، شعرخوانی، سخنرانی پژوهشی و ... اشاره کرد.
نمونه این اقدام که بیش‌تر برای معرفی آداب، رسوم، غذاهای محلی، فرهنگ و هنر اقوام است در بسیاری از کشورهای دنیا مانند ژاپن نیز انجام می‌گیرد و در ایران نیز در پایتختش، تهران و به‌عنوان شهری که از تمام اقوام، با آداب و سنن مختلف در آن ساکن هستند هر از چند گاهی برگزار گردیده و موجبات هم‎دلی، تعامل و وحدت را بین اقشار مختلف مردم فراهم می‎کند.
اهمیت برگزاری این جشنواره‌ها در سال 93 و سالی که مقام معظم رهبری نام  سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» را بر آن نهاده دو چندان می‌شود، پس لازم است در برنامه پیش ‎رو که ماه آینده در محل خانه هنرمندان تهران تحت عنوان "هفته فرهنگی لرستان‌" برگزار خواهد شد، از تمام بضاعت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی استان بهره برده و حضوری مثمر ثمر داشته باشیم‌.
فراموش نکنیم برگزاری هفته‎ فرهنگی برای استانی چون لرستان که قدمت تاریخی دارند و سرشار از فرهنگ غنی است، نیاز مبرمی است و باید با معرفی اصولی و صحیح این استان به سایر اقوام، در کنار بهره‌گیری مناسب از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان، بیشترین تلاش را برای جذب بازدیدکنندگان به کار گرفت تا ضمن معرفی بیش‌تر استان‌، بستر لازم برای حضور سایر استان‌ها و گردشگران در لرستان فراهم ‌شده و انتفاع لازم برده شود.
برای نیل به این هدف، برنامه‌ریزی اصولی امری بدیهی است و باید با توجه به تجارب گذشته، بازنگری لازم در نواقص قبلی، صورت گرفته و در رفع آن‌ها تلاش کنیم؛ نواقصی همیشگی و تکراری که در اکثر نمایشگاه‎های مشاهده‌ شده و گاه موجبات نارضایتی هنرمندان، بازدیدکنندگان، مسوولان و مردم را فراهم نموده، پس باید تلاش کرد با به‎کارگیری پیشنهاد‌های زير، نواقص قبلی را تا حدودی رفع نمود:
-         استفاده مناسب از تمام بضاعت‎های فرهنگی، هنری و هنرمندان استان و همه شهرستان‎ها در حوزه‌های مختلف (گاه استفاده افراطی از موسیقی و رقص‌های آیینی در این جشنواره‌ها، سایر فعالیت‌های هنری استان را تحت‌الشعاع قرار داده است)
-          عدم استفاده از هنرمندان دسته چندم استان 
-          نظارت مستمر بر عوامل اجرایی جشنواره و آموزش اصولی عوامل و غرفه‎داران
-          استفاده از پوشش مناسب بومی برای کلیه عوامل
-          اطلاع‌رسانی صحیح و به‎ موقع برای حضور بازدیدکنندگان و لرستانی‌های مقیم تهران     
-          اختصاص تمام غرفه‎ها به لرستان و جلوگیری از تحویل غرفه به غیر‌لرستانی‌هایی که به نام لرستان صورت می‎گرفته است.
-          جلوگیری از عرضه محصولاتی که بیش‌تر به جهت انتفاع اقتصادی مجریان بوده و سنخیتی با محصولات لرستان نداشته است
-          تهیه محل اسکان مناسب برای هنرمندان، مجریان و غرفه‎داران به‌منظور آرامش روحی و روانی آن‌ها و بهره‎گیری از زمان و جلوگیری از خستگی ناشی از بعد مسافت
-          پرداخت به‌ موقع حق‌الزحمه عوامل برای دل‌گرمی و تمایل به حضور در برنامه‎های آتی
-          تقدیر از هنرمندانی که خود را لرستانی می‌دانند و دغدغه‌شان نام لرستان است و خود را افتخاری برای این مردم بدانند و نه هنرمندانی که هیچ‎گاه گذرشان به لرستان نیفتاده و فقط شناسنامه‎ای به نام لرستان دارند...
فراموش نکنیم با وجود همه فرصت‌های موجود از جمله اینترنت، نشریات و رسانه‌ها برگزاری جشنواره‌ها به سبب ارتباط مستقیم مردم و هنرمندان نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن یک قوم داشته، پس لازم است تلاش کنیم بیش‌ترین بهره را از این نمایشگاه ببریم و باید تا فرصت باقی است نسبت به تشکیل کارگروه‌های حرفه‌ای و تخصصی اقدام نمود و برنامه‌ریزی مناسبی برای برگزاری این جشن بزرگ فرهنگی داشته باشیم.
نمونه‌هاي از نواقص برنامه‌هاي قبلي:

معرفي "شلوار لي" و "پارچه‌اي" به عنوان  لباس محلي لرستان!

معرفي "شلوار لي" و "پارچه‌اي" به عنوان  لباس محلي لرستان!


معرفي كباب تركي( لقمه) و ... به عنوان غذاي محلي لرستان در نمايشگاه فرهنگي لرستان!

معرفي كباب تركي و ... به عنوان غذاي محلي لرستان در نمايشگاه فرهنگي لرستان!


اجاره غرفه لرستانی‌ها به غیر لرها! (خوش هاتينو ...)

اجاره غرفه لرستانی ها به غیر لرها


عبدالرضا قاسمي/ تهران
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروندخرم ابادی. 1393-06-25 16:38
عز یز دل برادر خودتان نمی خواهید و عده ای سعی می کنند بروجرد را جدا از لرستان بدانند وبخاطر همین است که مسولین برگزار کننده سر درگم مانده اند دعوت کنند یا نکنند زیرا عدهای از سیاسیون بروجرد نمی دانند با خودشان چند چند هستند وگرنه عامه مردم لرستان بروجرد را از خود شان میدانند که ای کاش این عده قلیل سیاسی کار نیز مانند بقیه مردم فکر کنند
نقل قول کردن
#2 بختیاری نژاد 1393-06-26 20:15
آقای قاسمی عزیزباسلام
به نظر میرسداین برنامه ها تا کنون نوعی رفع تکلیف بوده و سرکار گذاشتن عده ای به نام هنر مندو سنتی پوش و سنتی پز و.... برای سرگرم کردن تعدادی از مردم که از استانهای مختلف به تهران هجرت کرده اند .
انشاا.. که مدیریت جدید فرهنگ وارشاد استان تحولی به وجود بیاورند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا