یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محمدحسن قهرماني هنرمند لرستانيزنده‌یاد محمد‌حسن  قهرمانی‌چگني بهار سال 1351 در روستای سراب ناوه‌کش شهرستان چگنی لرستان متولد و در دامان سبز آن پرورش یافت.

وي آشنايي با فنون و رموز موسیقی را از سال 1375 زير نظر علی‌رضا حجتی‌، محمدرضا کریمی و محمد میرزاوندی آغاز نمود‌.

مرحوم قهرمانی برای اولین بار در سال 1380 تصنیف‌های روز وصل و حسرت دیدار را به آهنگ‌سازی علی‌رضا حجتی در کنسرتی به مناسبت بزرگ‌داشت بهمن اسکینی و محمد میرزاوندی اجرا كرد.

این کنسرت توسط گروه موسیقی افلاک به سرپرستی و آهنگ‌سازی علی‌رضا حجتی نوازنده سنتور و با حضور هنرمنداني چون پرویز زنگنه و مختار فلاحی نوازنده کمانچه‌، کامیار حجتی نوازنده سنتور‌، استاد محمدرضا کریمی نوازنده تنبک و امیر پاپی‌زاده نوازنده  کیبورد با همراهی گروه کُر در سالن ارشاد شهرستان خرم‌آباد برگزار نمود.

همان سال در زادگاهش برنامه‌های مختلفی اجرا و در کنسرت‌های متعددی همکاری داشت.

وی سال 1385 از تجربیات استاد شهرام کیمیایی بهره برد و آهنگی را به نام عیدانه (‌عید آوما‌) با آهنگ‌سازی و تنظیم ایشان اجرا نمود‌.

سال 1390 اولین آلبوم مرحوم محمد‌حسن  قهرمانی با آهنگ‌سازی و تنظیم باقر بیرانوند به نام "روز جگایی" با صاحب امتیازی شرکت صوتی‌تصویری "نوای زاگرس" وارد بازار شد‌.

آلبوم روز جگایی با نوازندگی باقر بیرانوند‌(‌تار‌/بم تار‌/ سنتور و هم‌خوان‌)، نادر بیرانوند‌(‌سنتور‌)‌، حسن سالم‌(‌کمانچه‌)‌، شهاب خاکسار‌(‌تنبک)، حامد کریمی‌(‌دف)‌، احسان عبدی‌پور‌(‌سرنا‌) و امیر عبدی‌پور‌(‌دهل‌) اجرا شد‌.

در این آلبوم، قطعات نو عروس، روز جگایی، دالکه و رنجسمه (با اشعاري از حجت‌الله عزیزی) و لیوه (شعر از خاطره خاتون جلدانی) و طاووس گلزار  (شعر از رمضان پرورده) منتشر شد.

زنده‌یاد قهرمانی تیرماه سال 1390 آلبوم روز جگائی کنسرتی با گروه شقایق به نوازندگی حامد فیضیان (‌کمانچه‌) باقر بیرانوند (‌تار‌)، نادر بیرانوند (‌سنتور‌)‌، عیسی خلفی (‌عود‌)‌، شهاب خاکسار‌(‌تنبک)،حامد کریمی‌(‌دف و دهل) و  احسان عبدی‌پور‌(‌سرنا‌) به مدت 2 شب در سالن شهید آوینی خرم‌آباد اجرا نمود.

مرحوم قهرمانی سال 1391 تصنیف قدیمی "سیت بیارم" با پیش‌درآمد آواز ماهور با کمانچه محمد ظفری و پیانو پرویز بسطامی را تهیه و در اواخر همان سال ترانه نام عیدانه‌(‌عید آوما‌) را با کمانچه علی سپهوند و تنبک و سنتور علی‌رضا سپهوند و صدابرداری سیامک سلاطی بازسازی و اجرا نمود.

وي از خوانندگان جوان و با‌اخلاق این دیار بود که با عمر کوتاه هنری خود خوش درخشید. محمدحسن انسانی پر‌شور و نشاط بود و به هنر دیار خود عشق مي‌ورزيد.

امرار و معاش زندگی مرحوم قهرمانی و اعضاي خانواده‌اش از راه لوله‌کشی گاز اماکن خانگی حاصل مي‌شد. روز پنج‌شنبه 17مرداد‌ماه 1392 حین انجام عملیات گاز‌کشی، دچار برق گرفتگی شد و در سن 41 سالگی سراي خاکی را بدرود گفت و به ديار باقي شتافت.

پيكر اين هنرمند به طور باشکوهی با حضور هنرمندان و برخي مسوولان، صبح روز شنبه 19 مردادماه از محل اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان تشييع و در قطعه هنرمندان آرامستان صالحین خرم‌آباد به خاک سپرده شد‌.

زنده‌یاد قهرمانی اجرای متعددی در صدا و سیمای مرکز لرستان‌(شبکه افلاک) داشت و تازه مردم تازه با وي و هنرش آشنا می‌شدند که دست نامهربان روزگار، خیلی زود ستاره‌ای دیگر از آسمان هنر لرستان را به بی‌کران‌ها پرواز داد. انگار سرنوشت قهرمانی با روز جگایی گره خورده بود!

از زنده‌یاد محمد قهرمانی پسری به نام یاسین به یادگار مانده که هم‌اکنون 7 سال دارد و نزد مادرش زندگی می‌کند. ياسين هميشه بهانه پدر پدر را مي گيرد و جدايي زودهنگام او را باور ندارد ...

شويا سرد رتنه تو                  تا همیشه هاي و ویرم

ای همه ناله دل مه               سی تو نه اي دوس دیرم

وه و حالم وه و حالم             سی خوم و سی روزگارم

 

 

 ارسال کننده: مجتبی رومانی

 

 

محمد قهرماني چگني هنرمند لرستاني

سوم مردادماه 1392 مراسم سومين سالگرد درگذشت استاد رضا سقايي؛

از راست: دكتر فتح‌الله شفيع‌زاده، زنده‌ياد محمد قهرماني و غلام سبزعلي

پس از گذشت دو هفته از اين مراسم، مرحوم قهرماني فوت كرد. چه تراژدي غم‌انگيزي كه وي در همان نقطه كه ايستاده است به خاك سپرده خواهد شد ... سوم مردادماه 1392 چه كسي از حاضران در مراسم مرحوم رضا سقايي باور مي‌كرد كه تا دو هفته ديگر، محمد قهرماني بين ما نخواهد بود؟!

مراسم اولين سالگرد درگذشت مرحوم قهرماني روز پنج‌شنبه 16 مردادماه از ساعت 3 تا 5  بر مزارش در قطعه هنرمندان آرامستتان صالحين خرم‌آباد برگزار مي‌شود. حضور مردم قدرشناس به خصوص هنرمندان، باعث تسلاي خاطر بازماندگان و خشنوي روحش خواهد شد. روحش شاد و يادش گرامي باد

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا