یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دانشجویان لرستاني؛ نگرانی‌ها و دغدغه‌هادوستى داشتيم كه مى‏‌گفت: «دنياى بدون دغدغه و نگرانى هم دنياى بى‏‌نمكى است! يك زندگى يك‏‌نواخت و بى‏‌تحرّك كه آدم زندگى كردنش هم نمى‏‌آيد!»

راستى آيا انسان حتماً بايد نگرانى داشته باشد؟ اصلاً چه چيزهايى ارزش نگران شدن دارند؟ سياست، علم، شغل، ازدواج ... كدام يك؟

وقتى كه اين موضوع را براى یادادشتی فرهنگی انتخاب كردیم و پاى صحبت‏‌هاى دانشجويان دانشگاه‌‏هاى پلدختر، آزاد خرم‌آباد و بروجرد و شهيد چمران اهواز نشستیم، يواش يواش نگران‏‌تر شديم. نگران از اين‏كه مبادا كسى نباشد كه نگرانى‏‌هاى دانشجويان را بشنود و اين همه شور و اميد و ميل به تحرّك و تغيير، به رخوت و سُستى و خداى ناكرده نااميدى تبديل شود.

نگران از اين‏كه نكند روزى بيايد كه دانشجوى ما نگرانى نداشته باشد. با هم مى‌‏خوانيم و بهتر بگوييم مى‏‌شنويم:

به نظر من به نگرانى‏‌هاى دانشجو از چند جهت مى‏‌توان نگاه كرد كه ما 2 نظر عمده را اين‌جا ذكر مي كنيم:

1. از جهت مادّى كه نگرانى‏‌هايى مانند اشتغال و ازدواج را شامل مى‏‌شود.

2. از جهت معنوى كه اگر دانشجو هوشيار باشد، نگرانى‏‌هاى او بسيار عميق و ريشه‌‏د‌ار خواهد بود.

در همين جهت اگر دانشجو غافل باشد، نگرانى‏هايش نيز آبكى و احساسى خواهد بود.

ما كسانى نيستيم كه از سر سيرى حرف بزنيم. جوانانى هستيم كه براى پرسش‏‌هاى بى‏‌شمارمان به دنبال جوابيم. نسل امروز با يك سرگشتگى مواجه است. جوان ما دنبال آرمان و ايده‏اى جهان‌شمول مى‏گردد.

نگرانى اين‏‌جا است، شايد نسل‏‌هاى قبل با وعده‏‌ها بى‏‌هيچ چون و چرايى قانع مى‌‏شدند؛ امّا نسل امروز پرسش‌گرتر شده است و چيزي را تعبّدى را نمى‌‏پذيرد. نسل امروز با اين بينش به تحقق اهداف ائمّه معصومين(ع) يك قدم نزديك‌‏تر شده است.

خيل دانشجويان احساسى و فكرگريز! اين نگرانى من است. خيلى از دانشجويان نمى‏آيند بحث كنند و اهل فكر و بينش صحيح شوند. آن‏ها ساده‏‌ترين راه را انتخاب مى‏‌كنند و خود را دربست در اختيار يك جريان فكرى و سياسى قرار مى‌‏دهند، نتيجه آن هم كارهاى مقطعى و احساسى است و خلأ عظيم كار علمى.

يك مطلب علمى، يك بينش صحيح كار مى‏‌خواهد. ما كجا در دانشگاه آمده‌‏ايم اين فضا را ايجاد كنيم كه از دانشجويان‌مان كار علمى بخواهيم؟ تريبون‌‏هاى دانشگاه بايد براى بحث‏‌هاى علمى و نه احساسى همواره باز و آزاد باشد، امّا متأسفانه اين گونه نيست.

نگرانى اصلى من آينده ايران است. در اصل همه اين مشكلاتى كه دوستان من مطرح مى‏كنند، به آينده ايران بر مى‏گردد. اگر ايرانى خوب داشته باشيم، ايرانى كه آباد و آزاد و پاك باشد، به نظر من دانشجو هم موفق خواهد بود.

نگرانى از وضعيت آينده كارى، ازدواج و تأمين شغلى و اجتماعى و در يك كلام سرنوشت بعد از دانشگاه بزرگ‏ترين نگرانى يك دانشجو است.

نگرانى من اين است كه ما در دانشگاه نتوانيم آن طور كه بايد و شايد از فكر و ذهن‌مان استفاده كنيم و تمام همّ و غمّ ما به پاس كردن درس‏‌ها با نمره 10 و 12 معطوف بشود.

چرا دانشجوى ما دنبال علم نيست و در پى از سَر وا كردن درس‌‏ها است؟ الآن كار تحقيقاتى در دانشگاه‌‏هاى ما نمى‏شود به خاطر همين است كه در اين كشور سدّ مى‏‌سازند ولى فرو مى‏‌ريزد.

چرا در دانشگاه‌‏ها به كار فرهنگى بها نمى‌‏دهند و در خيلى موارد هم اسباب دلسردى علاقه‏‌مندان را فراهم مى‏‌كنند. اگر دانشجو و دانشگاه ما به كارهاى فرهنگى بهاى بيش‏‌ترى دهند، به ارتقاى سطح بينش دانشجويان كمك خواهد شد.

جوانان ما امروز دچار نوعى بى‏حالى و راحت‌طلبى شده‏اند. من نگران اين هستم كه اين روحيه باعث شود جوانان ما دغدغه‏‌هاى اصلى خود را فراموش كرده، خيلى ساده سراغ لذت‏‌هاى كاذب بروند.

امروز هر جوانى، براى موفقيت در زندگى مادّى و معنوى، به يك الگوى فكرى نياز دارد كه او را در تمام جوانب ارضا كند. متأسفانه چنين الگويى يافت نمى‏‌شود و اگر هم وجود داشته باشد، به جوان ما معرفى نشده است.

ناصر رومياني

 

ناصر رومیانی

یافته- رومشکان



نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا