یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هديه به خبرنگاران در نشست خبری مدیرکل حاشیه آفرید!/ گدابازي عده‌اي آبروي خبرنگاران را بردباز هم یکی از "نشست‌های خبری هدیه" مديران در خرم‌آباد حاشیه‌هایی خبرساز داشت!

به گزارش يافته به نقل از هوميان‌نيوز، صبح پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه نشست خبری مصطفي پوراميدي مدیرکل امور مالیاتی استان لرستان برگزار شد تا به اطلاع افکار عمومی رسانده شود که میزان مالیات گرفته شده از مردم استان، تا پایان خردادماه ۹۳ به رقم ۳۹ میلیارد تومان رسیده و نسبت به مدت مشابه سال پیش، رشد ۱۶ درصدی داشته است.

پورامیدی، بر این نکته تصریح کرد که ۸۰ درصد درآمدهای استان لرستان ناشی از مالیات است و مردم و شهرداری‌ها از مالیات، خدمات فراوانی می‌برند.

تا این‌جای کار، نشست فقط یک نشست خبری هم‌چون بسیاری از نشست‌های خبری مدیران بود، اما پایان نشست که فرا رسید، قرار شد از خبرنگاران، "تجلیل هدیه‌ای" بشود آن هم با کارت‌های بانکی هدیه!

باز هم تا این‌جای کار، مشکلی ایجاد نشد و همه‌ی امور به روال طبیعی پیش می‌رفت. اما اوضاع زمانی به‌هم ریخت که برخی خبرنگاران پی بردند که جزو دعوت‌شدگان این نشست نبوده‌اند و البته برخی دیگر از خبرنگاران(البته شما بخوانيد خبرنگار اما هر اسمي مي‌خواهيد روي اين افراد كه فقط در عرصه رسانه لرستان حضور دارند و حضورشان هم اكثراً خروجي خاصي ندارد و جايي چيزي منتشر نمي‌كنند) نیز تقلای خویش برای دریافت بیش‌تر از یک کارت هدیه بانکی را کلید زدند.

شاید عرف در چنین مواردی این‌گونه است که به هر رسانه فقط و فقط یک کارت هدیه داده شود، اما برخی خبرنگاران اعتراض داشتند که خود، همسر و گاهاً فرزندان‌شان نیز که هر سه در یک رسانه کار می‌کنند باید سه کارت هدیه دریافت کنند!

این‌جا شد که منافع شخصی بر منافع حیثیتی خبرنگاران استان، ارجحیت یافت و برخی خبرنگاران تلاش کردند بیش‌تر از یک کارت هدیه، به ‌دست آورند. (در صورتی که هر رسانه براي نشست خبري باید یک نفر را معرفی کند، مگر خبرگزاري‌ها كه مي‌توانند يك عكاس را هم همراه داشته باشند به شرطي كه گزارش تصويري را منتشر سازند)

متولیان روابط عمومی اداره کل مالیاتی استان لرستان که از این تقلای سرسختانه‌ی بعضی "خبرنگاران ناآگاه از رسالت و منزلت خبرنگاری"، انگشت به دهان مانده بودند با تعجب می‌گفتند: «یعنی، همیشه این‌ها، همین‌طوری رفتار می‌کنند؟!».(بله! تا زماني كه برخي روابط عمومي‌هاي ناوارد از كساني كه در يك نشست خبري خروج كار نمي‌خواهد و اكثر اين خبرنگارنماها نيز با كپي كردن خبر برخي خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري سر برخي روابط عمومي‌ها كلاه مي‌گذارند، نتيجه همين است! از نظر امورمطبوعات فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان هم كه اين‌ها تعدادي آدم مستحق و بيچاره هستند و نبايد با آن‌ها برخورد شود چون گناه دارند!)

از سوی دیگر، این‌که برخی روابط عمومی‌ها، فهرست همه‌ی رسانه‌های استان چه مجازی و چه نوشتاری را "به روز" نمی‌کنند و در اختيار ندارند باعث شده گاه‌گاهی در نشست‌های خبری، از خبر دادن به خبرنگاران بعضی رسانه‌هاي فعال و پربار غفلت ‌شود که خود، نارضایتی‌ها را در بین آن‌هایی که دعوت نمی‌شوند در پی دارد. (و به اين طريق ادارات بيش‌تر ضرر مي‌كنند چون بر خلاف تصور آن‌ها كه برخي نشريات را ابررسانه مي‌پندارند، چون هر رسانه‌اي مخاطب خاص خودش را دارد)

آن‌چه صبح پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه رقم خورد باعث رنجش‌خاطر بسیاری از خبرنگارانی شد که دل‌سوزانه و آگاهانه و به‌دور از چشم‌داشت‌های غیرمنطقی مالی، در مسیر پرفراز و نشیب خبررسانی گام نهاده‌اند و از طریق تماس‌های مکرر تلفنی با اتاق خبر هومیان‌نیوز، از شورای سردبیری این رسانه خواسته‌اند این سوژه‌ی تلخ را در اصطلاح خبری، «کار» کند؛ بلکه هیأت مدیره خانه مطبوعات استان لرستان، راه‌کاری منطقی ارائه بدهد تا هم تجلیل از خبرنگاران تداوم داشته باشد؛ هم نظمی مشخص در این زمینه، تدوین شود و هم منزلت و پرستیژ کاری حرفه‌‌ی خبرنگاری، چنین به "تقلا کردن!" برخی‌ها برای دریافت کارت‌های هدیه‌ی بانکی، کاسته نشود.

هم‌چنین انتظار از بعضی مدیران مسوول رسانه‌های نوشتاری و مجازی لرستان این است که در چنین نشست‌هایی، آن‌‌گونه تدبیر به خرج دهند که شأن و منزلت رسانه‌ی خود را با رفتارهای ناشیانه که به قصد دریافت یک کارت بانکی بیش‌تر، رقم می‌خورد، تباه نکنند.

هديه به خبرنگاران در نشست خبری مدیرکل حاشیه آفرید!/ گدابازي عده‌اي آبروي خبرنگاران را برد

توضيح تكميلي:

1- مدير مسوول پايگاه خبري يافته به عنوان يكي از اعضاي هيأت مديره 7 نفره مطبوعات لرستان، چند بار از اعضاي هيأت مديره و نيز مسوول امور مطبوعات لرستان تقاضا كرده تا حداقل با ارائه معرفي‌نامه از رسانه اجازه شركت به خبرنگاران در نشست‌ها داده شود. همچنين بارها پيشنهاد داده‌ايم نرخ مصوب براي آگهي به همه ادارات و نشريات اعلام شود(نرخ توافقي در جلسه مديران مسوول مصوب و اعلام شود) اما از آن‌جا كه منافع عده‌اي با اين كار به خطر مي‌افتد و از طرفي برخي ديگر نيز حال انجام كار ندارند، خروجي آن همين است كه ملاحظه مي‌فرماييد!

از سوي ديگر، اين عده خبرنگارنما از عدم اطلاع برخي روابط عمومي ادارات در مورد رسانه‌هاي استان سوء استفاده مي كنند. اگر مسوول روابط عمومي عرضه‌ي گرفتن معرفي‌نامه و قاطعيت در برخورد با اين افراد را ندارد، از آ‌ن‌ها خروجي كارشان را در رسانه‌ها بخواهد. كاري كه روابط عمومي سابق استانداري لرستان و نيز شهرداري خرم‌آباد انجام دادند و پس از نشست خبري، به تك تك خبرنگاراني كه در جلسه بودند زنگ زدند و تقاضا نمود خروجي خود را كه از روي ديگري كپي نكرده باشند، براي ايشان ارسال نمايند. اين برخورد قاطع باعث شد عده‌اي براي مدتي ماست در كيسه بياندازند و ديگر آن حوالي پيدا نشوند.

اين عده خبرنگارنما فقط به لطف برخي ديگر از خبرنگاران كه پيامك نشست خبري براي آن‌ها ارسال مي‌شود، از محل برگزاري نشست مطلع مي‌شوند و خود را به آن‌جا مي‌رسانند تا پولي به جيب بزنند. بهتر است روابط عمومي‌هاي ادارات، قبل از برگزاري نشست، با دفتر رسانه‌ها تماس گرفته، ضمن اعلام برگزاري نشست، تقاضاي معرفي يك نفر خبرنگار را همان موقع بنمايند و نامش را يادداشت كنند تا اگر كس ديگري با اسم رسانه‌ي ديگري آمد، جلوي زرنگي وي را بگيرند. چند ماه سفت و سخت گرفتن و منظم كار كردن، جلوي حضور سودجويان را به كل خواهد گرفت.

اما بايد بپذيريم فقط معدودي از روابط عمومي ادارات در زمينه رسانه‌هاي استان اطلاعات دارند چون برخي از آن‌ها هنوز نمي‌دانند كامپيوتر و اينترنت چيست و به همه‌ي نشريات هم مي‌گويند روزنامه! (فرق روزنامه با هفته‌نامه و دوهفته‌نامه و ماه‌نامه و ... را نمي‌دانند!)

ما در لرستان حدود 70 رسانه فعال داريم. با كم كردن آمار رسانه‌هايي كه در شهرستان‌ها هستند(بروجرد و اليگودرز و ...) و در نشتت‌هاي خبري مركز استان حضور نمي‌يابند. برخي نشريات هم كه فصل‌نامه و ماه‌نامه هستند و حضور خبرنگار آن‌ها در نشست خبري برخي ادارات فايده‌اي ندارد. با اين حساب اگر از هر رسانه يك نفر به نشست بيايد بايد حدود 20 تا 25 نفر در هر نشست حضور يابند، اما گاهي بيش از 80 نفر مي‌آيند و خروجي نشست نيز فقط در 10 تا 15 رسانه منعكس مي‌شود كه ‌آن هم بعضاً كپي از روي دست ديگري است و يا رپرتاژ آگهي براي تلكه كردن روابط عمومي آن اداره! پس وقتي خود روابط عمومي‌ها اين‌طور مي‌خواهند، شما نيز خون خودتان را كثيف نكنيد!

2- در برخي موارد توضيحات تكميلي درون پرانتز به مطلب فوق از سوي ما اضافه شد.

3- بارها در مورد احتمال بروز حوادث ناگوار به خاطر حضور برخي خبرنگارنماها در ادارات هشدار داده‌ايم و باز هم مي‌دهيم، اما كو گوش شنوا؟!

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 رامين يزداني 1393-04-16 10:53
با عرض سلام و ادب . از مطلب فوق لذت بردم . فقط در برخي سطرها ناجوانمردانه به روابط عمومي ها حمله شده بود . اين دوستان خبرنگار ابتدا وضعيت خودشان را سروسامان بدهند و صداقت را پيشه كنند بعد ديگران را در مظان اتهام قرار دهند . وتي برخي خبرنگارنماها كاسه گدايي به دست گرفته و از اين اداره به آآن اداره مي روند و همش دنبال آگهي هستند و فرق بين يادداشت و كلم بروكلي را نمي دانند چه انتظاري از ديگران داريد؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا