یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در نظر است آیین بزرگداشت شاعر و آهنگساز موسیقی مقامی لرستان استاد علیرضا نادری روز سه شنبه دهم بهمن در خرم آباد برگزار گردد. به همین مناسبت استاد علی‌اکبر شکارچی یاددشتی را منتشر کردند که تقدیم مخاطبان می‌گردد.
 


 
به نام خداوند خورشید و ماه      که دل را به نامش خِرَد داده راه
 
 
خداوندگار موسیقی، انسان‌هایی را که در ذاتشان موسیقی میتراود و می‌درخشد، راهنمون می‌شود تا در پُرُسه‌ای به درازای عمر آن انسان، برای مردمانش هنرمندی بلند آوازه و خوش نام گردد.
سپاس بیکران که استاد علیرضا نادری یکی از آن برگزیدگان است که بطور خودآموز و با ذوق و نبوغی که خداوندگار پروردگی در وجودش نهاده است، مثل سروی خوش سیما، خوش قد و قامت و خوش صدا در عرصه موسیقیِ لُرستان قد می‌کشد و می‌بالد.
در ساز و آواز محلی، هر آنکس که با شوقِ سرشار از عشق برای مردم آن سرزمین بخواند و بنوازد به تدریج در گذر عمر، ساز یا آوازش رنگ و بویی خاص یا اصطلاحاً مُهرنشانی منحصر به فرد به خود می‌گیرد. چنین است که آوازِ استاد نادری به هیچکس شبیه نیست و برای همیشه در یاد و حافظه تاریخی مردم، جایگاه خاص خود را حفظ خواهد کرد.
موسیقی هنریست که به شدت تأثیرگذار و تأثیرپذیر است؛ بدین لحاظ همانگونه که موسیقی شهری وامدار موسیقی نواحی است، موسیقی محلی هم از نظر مضمون، پرده‌بندی، ساختارِ آهنگ‌ها و ریتم تأثیرپذیر بوده است.
استاد نادری در مصاحبه با روزنامه وزین و خوشنام سِیمَره، در مورد بهره بردن از آواز‌های موسیقی دستگاهی سخن گفته است؛ ولی هنر و ذکاوت او در آن است که آنچه را از موسیقی شهری آموخته، همه را برای موسیقی قوم خود، گاه با اشعار لُری و گاه با اشعار لَکی خوانده و بکار گرفته است.
صدای درخشان، پر قدرت و پر وسعت او اکسیری است که هر نوع سلیقه‌ای را خارج از هر قوم و هر زبانی مجذوب خود می‌کند.
دقیق خواندن ملودی‌ها همراه با تحریر‌های گوناگون، آنهم در پرده‌های زیر و بم و در اوج، آبشاری از صوت و نغمه زلال و روان را به نمایش می‌گذارند؛ که با هر بار شنیدن آنان، تازگی و طراوت خود را از دست نمی‌دهند.
استاد نادری از زُمره هنرمندانی است که بیشترِ آهنگ‌ها و اشعار ترانه‌ها را خود می‌سُراید.
اشعار: عاشقانه، حماسی، ملی میهنی، شکوه و فراق در طِیف وسیعی از مضامین شعری اوست که در آثارش می‌توان شنید.

به یزدان هر آنکس که شد ناسپاس      به دلش اندر آید به هر سو هراس
                                                                         (فردوسی)
سپاس بیکران از برگزارکنندگان قدرشناسِ این همایش ارزشمند، تجلیل و پاسداشت از کسانی که یک عمر برای مردمان سرزمین خود تلاش می‌کنند، یکی از ویژگی‌های انسان هر ملتی است.
امیدوارم این خصلت نیک، همیشه در جان مردم این سرزمین زنده بماند.
مباد روزی که به گفته فردوسی بزرگ، نسبت به همه داشته‌های انسانی‌ای که در این سرزمینِ نخبه پرور موج می‌زند، ناسپاس بمانیم.
درود بر استاد نادری عزیز
سالم و تندرست بمانی‌ای مرد پُر تلاش
سایه‌ات بر سر خانواده محترمتان و بر سر موسیقی لُرستان گسترده بماند.
 
علی اکبر شکارچی
نهم بهمن ماه ۱۴۰۲

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا