وحید حاج سعیدی: اوایل تیر ماه سال جاری بود که معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ارج نهادن به تلاشها و فعالیتهای اصحاب رسانه و ایجاد رقابت سالم در راستای ارتقای استانداردهای رسانهنگاری در کشور، از برگزاری مجدد جشنواره ملی رسانههای ایران (جشنواره مطبوعات) بعد از یک وقفۀ ده ساله خبر داد.
با وجود اینکه در این ده سال جشنوارههای استانی، منطقهای، جشنواره ابوذر و برخی جشنوارهها با رویکردهای متفاوت مثل بورس، اعتیاد، ترافیک، رسانه، کتابخوانی، قضا، محیط زیست، کرونا، سلامت، جمعیت و... در استانهای مختلف برگزار شد ولی باید بپذیریم جنس و عیار جشنواره مطبوعات متفاوت است و خبرنگاران و روزنامه نگاران سراسر کشور احیای مجدد جشنواره ملی رسانههای ایران را به فال نیک میگیرند. حجت این مدعی نیز شور و حال ایجاد شده در بین اهالی رسانه و افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد شرکتکنندگان و آثار نسبت به دوره قبل ( سال ۱۳۹۲) است و این در حالی است که در دورههای گذشته جشنواره مطبوعات، برای ثبت آثار، یک بازه زمانی حدوداً ۵ ماهه در نظر گرفته میشد، اما در جشنواره امسال با وجود محدودیت زمانی، بازه زمانی ارسال آثار به یک ماه کاهش پیدا کرد. با این وجود در همین مدت زمان کوتاه، دو برابر شدن ثبت آثار، نشان دهنده انگیزه مضاعف و استقبال اهالی رسانه از این جشنواره است.
هر چند در طول این ده سال در برخی استانها هیچ اقدامی در خصوص برگزاری جشنواره مطبوعات استانی صورت نگرفت و اگر نبود فعالیتهای بسیج رسانه در برگزاری منظم جشنواره ابوذر در همه استانهای کشور، شاید برخی از خبرنگاران جوان در این استانها از شنیدن واژه جشنواره مطبوعات تعجب میکردند. اما در عوض مسئولان رسانه بسیاری از استانها این وقفه ده ساله را غنیمت شمردند و با استفاده از اهرم جشنواره رسانه به تقویت فضای رسانهای استان خود پرداختند و در استانی مثل مازندران علاوه بر برگزاری منظم جشنوارههای استانی، در مقاطعی برای نفرات اول جشنواره سفر خارجی رسانهای نیز تدارک دیده بودند که قطعاً در ایجاد انگیزه بین اهالی رسانه این استان نقش بسزایی داشت.
مزایای برگزاری جشنواره و ایجاد رقابت بین اهالی رسانه فراوان است اما در مجموع، تعامل اهالی رسانه و استفاده از تجارب یکدیگر، ایجاد انگیزه در خلق آثار ماندگار، شناسایی ذائقه عامه و حرکت در مسیر برآورده کردن انتظارات عمومی با نگاه ملی، تأثیرگذاری استانی در راستای منافع ملی، ارزشگذاری فعالیتهای رسانهای اهالی رسانه در سطح ملی، ایجاد فضای رقابتی بین فعالان حوزه رسانه و انگیزه بخشیدن به اهالی رسانه استانهای مختلف و... از مزایای برگزاری چنین جشنوارهای است.
در واقع جشنواره سراسری مطبوعات بستری ملی در جهت عیارسنجی فعالیتهای یک ساله اهالی رسانه است که آثارشان در قالب یک رقابت سالم و با کیفیت، به بوته نقد و داوری گذاشته میشود و شرکتکنندگان علاوه بر کسب تجربه و تلاش برای ارائه آثار فاخر و ماندگار، از مزایای جانبی جشنواره هم برخوردار میشوند. بر اساس اظهارات مسئولان جشنواره نتایج این جشنواره دارای امتیازات ویژهای برای برگزیدگان و رسانههای برگزیده است و در رتبهبندی و مزایای جانبی تأثیر مستقیم دارد.
بدون تردید احیای جشنواره سراسری مطبوعات و نمایشگاه سراسری مطبوعات به عنوان دو رویداد بزرگ ملی در عرصه رسانه، زمینهای برای باز تعریف رسانهنگاری و رسانه داری در کشور و به تبع آن ایجاد تحول در عرصه رسانههای کشوری و استانی محسوب میشود. امید است مسئولان استانی نیز همپای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تقویت جشنوارههای استانی، منطقهای، ابوذر و سایر جشنوارههای رویکرد محور، زمینه را برای حضور جدی اهالی رسانه در جشنواره و نمایشگاه سراسری مطبوعات فراهم سازند.