یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عكسروز گل وني در قلعه فلك‌الافلاك خرم‌آباد - يافتهبا فرارسیدن 26 اردی‌بهشت روز گُلوَنی و آغاز هفته میراث فرهنگی، جشن پاس‌داشت این حجاب ایرانی در مجموعه‌ي تاریخی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش يافته، این مراسم با حضور گسترده‌ي مردم و اجرای گروه‌های موسیقی لُری برگزار گرديد. مراسم روز گُل‌وَنی که برگزاری‌ آن در یک روز مانده به اجرا با حاشیه‌هایی مواجه شده بود با نظم کامل در قلعه برگزار شد.

"شجاع دریکوند" مشاور استاندار لرستان در امور اقوام در سخنانی در جشن روز گُل‌ونی و در پاسخ به برخی از حواشی گفت:

«در ابتدا می‌خواهم تشکر کنم از جوانانی که بانی این جلسه با شکوه و به یاد ماندنی بودند. شما قطعاً سایت‌های کشور و جهانی را چک کرده‌اید، اگر با کم‌ترین تلاش این نتیجه‌ي زیبا برای لرستان حادث شده به تلاش عزیزانی است که گم‌نام هستند. من شک دارم که لرستانی‌ای باشد و صدای این جلسه را نشنود. برای این که این صدا ماندنی و ماندگار باشد معاونت شورای شهر و فرمانداری محترم حضور دارند. مسوولان تصمیم‌گذار هستند. برای این که این صدا تثبیت شود من یک خواهش دارم که اگر امکان دارد برای یاد مادران قهرمان، مادرانی که نیستند، مادربزرگانی که دلاوران لرستانی را در طول تاریخ تربیت کرده‌اند، همگی بایستیم و یک‌صدا مادران قهرمان را تشویق کنیم.»

«خیلی‌ها در این چند روز با حوزه مشاوره اقوام تماس گرفتند. هم درخواست داده‌اند، هم حمایت کرده‌اند و هم تشویق کرده‌اند. از استاندار گرفته تا حوزه‌های سیاسی و مسوولان ذی‌ربط. بعضی‌ها هم گله‌مند بوده‌اند و انتقاد داشته‌اند. من هم از کسانی که بانی جلسه بوده‌اند و هم از منتقدین تشکر می‌کنم چون اگر انتقاد سازنده باشد مسیر صحیح پیش می‌رود ولی من برای این که دغدغه‌ي منتقدین را کم کنم چند چرا دارم که برای همه شما عزیزان فرهنگ‌دوست و کسانی که شرف حضور دارند هم مطمئناً مطرح است.»

اول این که چهار حرف، کلمه هویت را معنی می‌کند. بسیار کوتاه خوانده می‌شود ولی بسیار طولانی تفسیر می‌شود. هرکسی در هرکجای جغرافیای کره زمین بررسی کنیم برای هویت می‌جنگد. هر کسی فاقد هویت باشد در این دنیا جایی ندارد. آیا کسی هست به هویت چندین هزار ساله خودش پشت پا بزند و هویت اسلامی و ایرانی خودش را زیر سوال ببرد؟ من بعید می‌دانم. هرکس جرأتش را دارد بیاید و جلوی جمعیت بگوید من قبول ندارم.

شاید الان مادران و خواهران ما آن لباس لری و گلونی که نامش خیلی زیبا‌تر از ماهیتش است را نپوشند ولی همیشه آن را به عنوان یک هویت نگه داشته‌اند.

سخنراني شجاع دريكوند در مراسم روز گلوني - خرم‌آبادالان در دنیایی که هستیم می‌بینیم افراد روی برد هویتی خود خیلی مصر هستند. همه می‌دانید اما می‌خواهم یادآوری کنم، کشوری که در آسیا در همه ابعاد مورد احترام جهانی است ژاپن است. صبر مردم، صنعت، استقامت در مقابل بیگانگان و مهاجمان همه عالی است اما ما ژاپن را به چه می‌شناسیم؟ به لباسش. کیمونو‌ها، به صبر مردم، به صندلی که برای مبارزه با استکبار پوشیده‌اند. به استقامتی که در تاریخ داشته‌اند. در جنگ دوم جهانی لطمه دیدند ولی روی پای خودشان ایستاده‌اند. چرا؟ دوستانی که قلم به دست هستند باید این چرا‌ها را تفسیر کنند. ژاپن الان سومین قدرت جهان و رأس آسیاست. زنان و مردان‌شان سراغ لباس سنتی‌شان هستند و دست‌بردار نیستند بیایید کشورهای دیگر را ببینیم. همه کشور‌ها خدمتی را که با فرهنگ خودشان در طول تاریخ به اسلام کرده‌اند بیان می‌کنند چرا ما راجع به این هویت زیبا و غنی بحث نکنیم؟

بنده نمی‌خواهم خیلی کلاسیک و فرهنگی صحبت کنم اما چه کسی است که نداند مادری که گلونی بر سر دارد در حوزه لرستان قهرمانانی هم‌چون مَدهونی‌ها تحویل جامعه داده است. چرا با این‌ها لجاجت کنیم؟ یکی از دوستان گفته بود کار مخالفت دارد با فلان نقطه. بالا‌ترین اولویت اولویت اقتصادی است. شما بالا‌تر از رهبر انقلاب که نیستید؟ سال را سال فرهنگ گذاشته‌اند. فرهنگ اولویت اول است. اقتصاد هم باید فرهنگ داشته باشد. باید فرهنگ جهادی داشت برای مدیریت جهادی. بنده عرض می‌کنم در این جمعیت کسی نیست که خوشحال نباشد از این فرهنگ غنی لرستان.

کتاب «منم تیمور جهان‌گُشا» را بخوانید ببینید تیمور با آن لشگر می‌گوید: «من از حوزه لرستان که گذشتم دعا می‌کردم از دست کپنک‌سواران لرستانی که عاجزم کرده بودند‌‌ رها شوم».

بانوان لرستانی در سیمره خودشان را به آب می‌زدند که دست مهاجمان نیافتند. این فرهنگ غنی است و کسی نمی‌تواند با این فرهنگ مجادله کند و من پیشنهاد می‌کنم شورای شهر وقت بیش‌تری روی این قضیه بگذارد. ان‌شاءلله این جشن بر شما مبارک باشد. این روز روز مقدسی است امیدوارم با حفظ این فرهنگ نقش خودمان را در کشور بیش‌تر ایفا کنیم.

 ارسال‌كننده: رضا  ساكي

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 اصغر مینجایی 1393-02-28 03:34
شک نداشته باش! یقین داشته باش که بیشتر لرستانی ها هیچی نشنیده اند!
همایش خوب و قدم بزرگی بود. ولی هنوز مانده و باید به فکر قدم های بزرگتر بعدی باشیم، با یکی دو همایش و حرمت اینچنینی نباید فکر کنیم کار را تمام کرده ایم این شروع است.
نقل قول کردن
#2 گلونی 1394-03-02 10:52
کاش ارگان یا نهادی هم بود ک خیلی قاطع با اون سایتهای زردی ک عكس دختران و زنان لر رو با پوشش کاملا زیبا و پوشیده اومدن شطرنجی کردن و زیرش نوشتن بايد برخورد شود و به همین راحتی اصالت یک قوم رو زیر سوال نبرن و چشم دیدن اتحاد و همبستگی این مردم اصیل و مظلوم رو نداشته باشن . کاش بودن مردانی که گره کشا بودند نه گره ساز ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا