یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

15اسفند جشن درختکاری گرامی باد/ هر لرستانی 30 درخت بلوط.-یافته

"کشور ما باید خرم شود، باید بالنده شود."

نیاکان ما در گذشته به درخت کاری و سرسبز نگاه داشتن زمین بسیار اهمیت می‎دادند‌. یکی از نشانه‌های این اهمیت همانا گزینش روزی به نام "روزدرخت کاری" است که 15 اسفند می‎باشد. افزون بر آن به مناسبت‎های گوناگون درخت می‎کاشتند که در زیر به پاره‎ای از آن‎ها اشاره می کنم:

ایرانیان به مناسبت زادروز کودکان‌شان درخت می‎کاشتند.

در روز نخست دی‌ در برابر درخت سرو پیمان می‌‌بستند که تا سال آینده یک سرو بکارند.

به مناسبت رویداد‌های مهم نیز درخت کاشته می‎شد. برای نمونه زردشت بزرگ بهنگام دین آوردن گشتاسب درخت سروی کاشت که در تاریخ به نام سرو کاشمر شناخته شده‎است.

کاشتن درخت توت در کنار جاده برای استفاده همگان نیز در همه جا رواج داشته است.

کاشتن درخت بید در کنار جاده‎ها برای اینکه رهگذران در زیر سایه آن بیاسایند.

در گذشته به یاد دوستان نیز درخت می‎کاشتند تا با دیدن درخت به یاد دوست نام برده بيافتند. جالب است که در جنگل‎های آمازون نیز به خاطر به یاد ماندن یاد مهمان‎ها هنگام بدرود آن‎ها درختی می‎کارند.

امروزه برای دوستی رهبران کشور‎ها به هنگام بازدید از دیگر کشورها درخت می‎کارند.

روز درخت کاری گرامی باد - یافتهآیا شما هرگز درخت کاشته‎اید؟ در 15 اسفند پیمان ببندیم که هر گاه توانستیم درخت بکاریم و دیگران را به کاشتن درخت دلگرم کنیم.

شایان بهتر باشد در جاهایی که با کمبود آب مواجه هستیم بهتر است درخت‎هایی بکاریم که نیاز کم‌تر به آب دارند مانند بادام و گردو.

دیگر این که می‎توان در کوه‌پایه‎ها و جاهایی که کشاورزی نمی‎شود زمین‎هایی را به عنوان مکان‎های عمومی تعیین کرد تا همه در این کار نیک شرکت نمایند.

بیایید با درخت کاری الگویی برای دیگران باشیم

به امید داشتن ایرانی سرسبز و زیبا

هر لرستانی 30 درخت بلوط.

 

دیدگاه‌ها  

#1 خشایار 1392-12-14 09:15
با سلام و سپاس بیکران از نویسنده این مطلب زیبا که نظر و توجه افکار عمومی جامعه را به سمت و سوی فرهنگ زیباو دلنشین گسترش فضای سبز سوق داده است بایستی به استحضار نویسنده محترم این مطلب و سایر علاقمندان درختکاری برسانم که گام اول در گسترش فضای سبز و افزایش سرانه عرصه درختکاری در هر منطقه ای آگاهی از شرایط اقلیمی موجود و سپس انتخاب گونه های سازگار با این آب و هوا است تا نتیجه مطلوبی از این رخداد نصیب مان شود.نکته دوم اینکه از بین گونه های معرفی شده در متن، گردو درختی آب دوست با نیاز آبی بالاست . گونه بادام هم اگر گونه وحشی آن (لته) باشد که خیلی سودمند تر است . موفق باشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا