یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سريال نامدار- بروجرد لرستان - يافتهنامدار تاجری است که به جرگه مشروطه‌خواهان می‌پیوندد. سریال بومی‌ملی "‌نامدار" پس از گذشت یک سال به شبکه افلاک رسید و 13 قسمت آن از این شبکه پخش شد.

قصه سریال نامدار، شهر بروجرد را در دوره "محمدعلی‌شاه قاجار" به تصوير مي‌كشد. درون‌مایه اصلی سريال مربوط به زمان به توپ بستن مجلس و قیام مشروطه‌خواهان است.

شخصیت اصلی داستان تاجری جوان به نام "نامدار" است که به واسطه‌ي آشنایی با شخصیت‌هایی مانند سید جمال‌الدین واعظ به یکی از مبارزان نظام تبدیل می‌شود. نقش نامدار را "مجید سعیدی" بازی می‌کند که از بازیگران باتجربه بروجردی است.

نامدار پسر حاج عزيز بزاز به واسطه‌ي مرگ پدرش پس از سال‌ها دوري، وارد شهر مي‌شود. او قصد دارد مطالبات پدرش ‏را كه به صورت مدت‌دار براي رفع گرفتاري به مردم سپرده است پس بگيرد. از جمله آن‌ها ساختمان مكتب‌خانه كه ‏توسط "مديوسف" و دخترش اداره مي‌شود‌. ‏

"صنم" دختر مديوسف عليه نامدار شاكي مي‌شود برخورد تند صنم با نامدار موجب علاقه‌مندي نامدار به او مي شود. ‏صنم شرط خواستگاري‌اش را منوط به همراهي 10 نفر از معتمدان با نفوذ بازار كه خصلت‌هاي پدرش پدرش حاج ‏عزيز‌الله را داشته باشند مي‌كند.

در ادامه، نامدار به یکی از مبارزان علیه نظام شاهنشاهی زمان خود تبدیل می‌شود.

کارگردانی سريال "نامدار" بر عهده "حسن هدایت" است. هدایت در پرونده‌ي کاری خود ساخت سریال‌هایی مانند "کارآگاه علوی" و "محاکمه" را دارد.

تهیه‌کنندگی این مجموعه را "امیرحسین هاشمی‌گیلان" که پیش از این مجموعه "مثل‌های به یاد ماندنی" که آن هم در بروجرد ضبط و ایام نوروز از شبکه سه پخش شد را بر عهده دارد. فیلم‌برداری سريال نامدار در بروجرد، قزوین و تهران طی 4 ماه انجام شده است.

معرفی آداب و رسوم مردم بروجرد در کنار داستان مشروطه‌خواهان معرفی و ترویج آداب و رسوم و سنن صحیح، معرفی شخصیت‌ها و روحانیون مبارز زمان مشروطه، زمینه‌سازی برای کاهش آلام عمومی و گسترش خدمت به مردم، ترویج و تبلیغ عدالت‌خواهی، روحیه گذشت و ایثار و فداکاری، ترویج، حفظ و گسترش ارزش‌های انسانی و فضایل اخلاقی در جامعه، ترغیب و تشویق مردم به حماسه‌آفرینی و جان‌فشانی برای اعتلای کشور و جامعه، الگوسازی برای انجام خدمت به مردم در عرصه‌های مختلف، معرفی منزلت و ارزش خدمت به مردم و خیرخواهی برخی از اهداف محتوایی سریال نامدار است.

بازیگران اصلی 65 نفر هستند که 70 درصد آن‌ها بومی و 30 درصدشان غيربومي هستند. مجید سعیدی، فرشید صمدی‌‌پور، میرطاهر مظلومی‌، محمدرضا عباس‌نژاد، آوشین بیکایی، محمد ساربان‌، غلام‌عباس گودرزی، مهدی شجاعی، صادق توکلی، مریم عبدلی، ،خسرو دستگیر، فریبا ترکاشوند‌، محمد برسوزیان، غلام‌رضا عارف‌نژاد‌ و ناصر جودکی از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

جالب است بدانيد كه اين سريال در سال 1390 در ارزيابي كيفي معاونت استان‌هاي سازمان صدا و سيما با كسب امتياز عالي 81 توانست عنوان "بهترين سريال كشور" را از منظر كيفي هم در بخش فني و هم در بخش محتوايي به خود اختصاص دهد.

سایر عوامل این سریال نیز عبارتند از:

کارگردان: حسن هدایت

تهیه‌کننده: سید امیرحسین هاشمی‌گیلان

مدیر تصویربرداری: فرهاد مافی

نویسنده: کوروش برزگر

مدیر برنامه‌ریزی: علی‌رضا سلمان‌نص

دستیار اول کارگردان: ولی اویسی

طراح صحنه و لباس: حسن هدایت

طراح گریم‌: افروز بوجاریا

صدابردار: مرتضی دهنوی

مدیر تولید: کامران مقدسی

مدیرتدارکات‌: یدالله زبردست‌مقدم

تولید به سفارش لرستان، پخش از شبکه شما "به نام لرستان به کام تهران"

با آن که برای تهیه این فیلم زحمات زیادی کشیده شد ولی در مرحله پخش از شبکه‌های تلویزیونی چندان خوش‌شانس نبود. یکی از دلایلی که باعث شد این سريال به خوبي دیده نشود پخش این سریال از شبکه "شما" بود. از ابتدای مراحل ساخت و تولید این سریال، قرار بر آن بوده است که از یکی از شبکه‌های سراسری تلویزیون پخش شود. هدایتی در مصاحبه با روزنامه جام جم در پاسخ به این پرسش که آیا زمانی که کارگردانی سریال نامدار را به عهده گرفتید به شما گفته نشد که این سریال از شبکه شما پخش خواهد شد؟ گفت: ما سریال را پاییز 89 کلید زدیم. در آن زمان هنوز شبکه‌ای به نام شما راه‌اندازی نشده بود.

وی افزود: سریال اوایل بهار 90 آماده نمایش شد، اما نمی‌دانم به چه دلیل پخش آن را تا به امروز به تعویق انداختند. اکنون هم سریالی که برای آن زحمت زیادی کشیده شده را از شبکه و ساعتی پخش می‌کنند که بیننده بسیار کمی دارد و به گمان من نامدار را تعداد انگشت‌شماری خواهند دید.

هدایت در پاسخ به این نکته که نامدار بعد از پخش از شبکه شما از یکی از شبکه‌های سراسری هم روی آنتن خواهد رفت، گفت: به نظر من این نوع سیاست سریال را نابود می‌کند. اگر قرار است آنتن شبکه شما هم از سریال‌های خوب تغذیه شود، بهتر است این نوع سریال‌ها همزمان با پخش از یکی از شبکه‌های سراسری از شبکه شما هم روی آنتن برود.

ظفر   پاپي /  دورود

 


 

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1392-12-10 08:36
خسته نباشید به عوامل ودست اندرکاران سریال وآقای ظفرپاپی
نقل قول کردن
#2 لک 1392-12-10 16:07
یک مشکل داشت این که غارتگرها به جای گویش محلي ، فارسی صحبت می کردند
نقل قول کردن
#3 امیر 1392-12-12 19:16
با سلام و ادب
ضمن تشکر از نویسنده محترم که ظاهرا کار را با دیده اند ، بهتر بود می فرمودید این سریال چطوری جور سریال سرزمین کهن را کشیده - ای کاش این سریال همچون سریالهای محلی دیگر از شبکه های سراسری پخش می شد.
نقل قول کردن
#4 امیر 1392-12-12 19:26
با سلام و ادب
ای کاش نویسنده محترم ربط جور این سریال نسبت به سریال سرزمین کهن را می نوشتید - در شبکه سراسری توهین شود در شبکه استانی جبران شود
نقل قول کردن
#5 امیر 1392-12-12 19:45
.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا