یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هویت گریزی - یافته

"شایسته‎ها" سخن، دانسته می‎گویند!

حمید گودرزی، فاطمه گودرزی، فراز کمالوند، چند روز قبل حامد لک و طی یکی دو روز گذشته احسان روزبهانی، تنها تعدادی از هنرمندان و ورزشکارانی هستند که در برنامه‎های زنده تلویزیونی در مقابل سوال مجریان که از آنها اصالت‌شان را پرسیده‎اند یا از کوره در رفته‎اند و یا با زدن پوزخند، منکر شهرستانی بودن خود شده‎اند و نقل زبان‎شان را به روی این جمله که "زاده تهران" هستند، متمرکز کرده‎اند!

هر انسانی مجاز است هر طور که می‎خواهد شهر زادگاهش را بنا به میل خودش به ديگران معرفي كند، می‎تواند بروجردی باشد و به راست یا دروغ بگوید که در تهران يا شهر ديگري به دنیا آمده ‎است. تا این‌جای کار، رفتار اين افراد زیاد مهم نیست، اما اگر قرار باشد تهرانی بودن به مانند پرستیژی برای فخر فروختن به شهرستانی‎ها به کار برود، آن‌گاه قضیه فرق می‎کند، زیرا در این نوع سخن گفتن، بوی توهین به شهرستانی‎ها به مشام می‎رسد.

دنیای مدرن یا همان دهکده‌ي کوچک به این‎گونه سخن گفتن‎های نژاد‌پرستانه می‎خندد.

زاده‎ی کلان‌شهرها امروزي بودن دیگر افتخاری به حساب نمی‎آید، عصر، عصر شایسته‌سالاری است و شایسته‎ها سخن دانسته می‎گویند. همان طور که "فرانتس بکن‌باوئر" قیصر شایسته فوتبال آلمان و جهان با افتخار از این که زاده‎ی دهکده‎ای کوچک در نزدیکی مونیخ است سخن می‎گوید، خود را اهل تهراني معرفي كردن كه كم‌تر از يك قرن گذشته به دليل مهاجرت ترك، لر، كرد و ... جمعيتش زياد شده و تا چند صد سال پيش در جوار شهرري و حسن‌آباد، به چشم نمي‌آمده، چه ارزشي براي اين افراد دارد، ما نمي‌دانيم!

کاش حال که بعضی چهره‎های مشهور هنري و ورزشي ما در ذهن خود، بزرگ بودن و بزرگ زندگی کردن را در تهرانی بودن می‎پندارند، و شهرستانی بودن را برای خود کسر شان و عار می‎دانند، حداقل زندگی‎نامه بزرگان جاویدان عرصه علم و ورزش دنیا را بخوانند تا بدانند که بیشتر این بزرگان با اصالت، حتی به روستائی بودن خود افتخار ‎کرده‎اند و این‎چنین بوده که این بزرگان با در نظر گرفتن تمام جوانب بزرگی کردن، نام نیک‎شان تا ابد در تاریخ ماندگار شده ‎است.

نه به مانند افراد نو کیسه‎ای که در عرصه‎ی ورزش و هنر در دور و بر ما به یک‎باره به تمام اصل و نسب شهرستانی بودن خود پشت پا می‎زنند تا به زور خود را بزرگ نشان بدهند در صورتی ‎که بر خلاف شهر تهران که بسیار بزرگ است، فکر این ونه افراد بسیار کوچک مي‌نمايد ...

فرهاد داودوندي - بروجرد - يافته

 

 

فرهاد داودوندی/ بروجرد

 


دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1392-11-19 13:55
درود بر شما
نقل قول کردن
#2 مهرداد دهقانی 1392-11-19 14:49
آقای داودوندی خدا خیرتون بده
نقل قول کردن
#3 محمدمهدی 1397-03-15 01:29
ما۴۰کیلومتری تهران زندگی میکنیم،پسرخالم که تهرانیه مسخرم میکنه.حق هم داره،همش توامکانات بوده،ولی ۴۰کیلومتر اونورتر میشه گفت شایدبه زور۱۰درصدامکانا ت تهرانو داره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا