یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ليست نشريات و خبرگزاري‌هاي داراي مجوز استان لرستان - يافتهدوران نشریات چاپی در دنیا به سر آمده است، اما در لرستان گويا وضع برعكس شده است!

نشریات بزرگ و معتبری چون شیکاگو تربیون‌، بوستن‌گلوپ و لس‌آنجلس تایمز و پرتیراژترین مجله جهان یعنی تایمز آمریکا ضمن توقف انتشار چاپی‌، انتشار نشريات خود را در فضای اینترنت متمرکز کرده‌اند.

اتفاق شوک‌آور در این زمینه در انگلیس هم روی داد و روزنامه "‌لویدز لست" با 280 سال سابقه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نشریات جهان، از انتشار باز ایستاد و از این پس تنها نسخه‌های اینترنتی آن منتشر و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

در حالی که در تمامی دنیا نشریات چاپی که تیراژ میلیونی دارند هر روز یکی پس از دیگری چاپ کاغذی خود را متوقف و به سمت و سوی انتشار در فضای اینترنتی پیش می‌روند، در بروجرد و حتی ديگر شهرهاي استان لرستان عده‌ای برای گرفتن مجوز نشریات چاپی سر و دست می‌شکنند!

و اما جالبی قضیه در این است که پس از سال‌ها در انتظار ماندن و بالاخره گرفتن مجوز چاپ نشریه در این شهر و استان، به خاطر نداشتن کادر حرفه‌ای، نبود نویسنده کاربلد، نداشتن چاپخانه مجهز در این استان 2 میلیون نفری و ...  افرادی که مجوز می‌گیرند، به خاطر نداشتن هنر تولید خبر و مطلب، رو به فضای اینترنت می‌آوردند و مطالب نشریات‌شان را از اینترنت کپی‌برداري می‌کنند.

گاه در پیشخوان روزنامه فروشی‌ها به نشریاتی برخورد می‌کنیم که بیش از 90 درصد مطالب‌ آن‌ها از اینترنت برداشته شده است. از کاشتن گل شمعدانی در گلخانه منزل‌، طریقه پختن خورشت کدو، خاطرات نوابغ دنیا و این‌گونه مطالب پیش و پا افتاده در این نشریات به وفور پیدا می‌شود.

اتفاق منحصر به‌فردی در دنیای مطبوعات لرستان هر روز اتفاق می‌افتد و آن این است که برخي مجوز نشریه چاپی می‌گیرند و مطالب اینترنتی در آن  منتشر می‌کنند! متاسفانه مسئولانی که این گونه مجوزها را صادر می‌کنند، نیز هیچ‌گونه نظارتی بر این نشریات ندارند.

کاش  اینک که تمام دنیا به سمت و سوی نشریات اینترنتی پیش می‌روند تا از هزینه‌های چاپ بکاهند و  سریع‌تر خبرها را در اختیار مردم قرار بدهند، سر سوزنی نو‌آوری هم در مطبوعات بروجرد و لرستان انجام گیرد و به جای درخواست برای چاپ نشریات چاپی،  برای انتشار در فضای اینترنت به دنبال مجوزهای قانونی باشند.

بر اساس آمارهای غیررسمی، هم اکنون حدود 1.7 میلیارد نفر در جهان، مطبوعات و نشریات کاغذی و چاپی را مطالعه می‌کنند. در مقابل، 2.5 میلیارد نفر در جهان نیز از رسانه‌های اینترنتی استفاده می‌کنند و این رقم در حال افزایش است.

فرهاد داودوندي - يافتهبنابر این دیر نیست که این همه نشریات رنگارنگ  و اکثراً بدون محتوی در این شهر و استان روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها باد کند و به فروش نرسد!

پس بهتر است آنان که به دنبال گرفتن مجوز نشریات چاپی هستند، به روز باشند و بدانند که دوران نشریات چاپی به سر آمده و به همین زودی‌‌ها باید نشریات چاپی را به موزه‌ها سپرد.

 

فرهاد داودوندي



دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1392-11-05 12:01
جناب داودوندی عزیز من کاملا اشراف دارم که شما چقد دلسوز لرستان هستید ولی اینکه می گویید بروجرد و لرستان !یه جورایی با خوندنش هرکسی بروجرد رو از لرستان جدا میدونه! در صورتی که بروجرد جزئی از لرستان است
نقل قول کردن
#2 حمید بیرانوند 1392-11-06 10:00
به نقل از رضا:
جناب داودوندی عزیز من کاملا اشراف دارم که شما چقد دلسوز لرستان هستید ولی اینکه می گویید بروجرد و لرستان !یه جورایی با خوندنش هرکسی بروجرد رو از لرستان جدا میدونه! در صورتی که بروجرد جزئی از لرستان است

مگه فرقی هم می کنه همه در ایرانیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا