یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سوغات لرستان - يافتهقم به سوهانش، اصفهان به گز، بریانی و صنایع دستی‌اش، یزد به پشمک و باقلوایش‌، شیراز علاوه بر جاذبه‌هایی چون حافظیه و سعدیه، به فالوده‌اش، رفسنجان به پسته‌اش، کرمان به فرش و زیره‌اش، کاشان به قالی‌اش، قمصر به گلاب‌اش، تبریز به باسلوق و تنقلاتش، اراک به نان فتیرش، کرمانشاه به نان برنجی‌اش، بنا‌ب، بروجرد، گلپایگان و شهر‌کرد به کباب‌شان تا کنون معروف بودده و در ذهن گردشگران داخلی و خارجی، جا باز کرده‌اند.

در میان این شهرها صدها شهر دیگر نیز هستند که احیاناً چیزهایی دارند که ممکن است به مراتب بهتر و جالب‌تر از مواردی باشند که در اين‌ متن ذكر شد‌، اما هنوز روی آنها کار نشده است و خرم‌آباد و بیش‌تر شهر‌های لرستان از این جمله‌اند‌.

راستی سوغات شهر ما برای مسافران چیست و چه چیزی می‌تواند این کارکرد یعنی جذب گردشگر را داشته باشد؟!

البته اقدامات بسیاری غیر از داشتن یک محصول که بشود به عنوان سوغات معروف یک منطقه در جذب گردشگر موثر افتد لازم است‌. از جمله: امنیت پایدار‌، میزبانی خوب‌، ورودی‌های تمیز و زیبا‌ی شهر‌ها و حتی روستاها‌، آموزش کلاسیک و رسانه‌ای مردم برای میزبانی‌، اماکن اقامتی تمیز و راحت برای مسافران و مخصوصا سرویس‌های بهداشتی که باید در نگه‌داری پاکیزه آنها بسیار حساسیت به خرج داد و ده‌ها اقدام دیگر در این زمینه‌.

به نظر نگارنده، متولیان گردشگری در استان باید در این مورد به مردم نجیب دیارمان پاسخ دهند که در این زمینه چه کرده‌اند؟

امید که دولت تدبیر و امید در زمینه‌ي رفع مشکل حاد بیکاری در بین استان‌های کشور، لرستان را که طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران با بیش از 50 درصد بيكار، بیش‌ترین نرخ بیکاری را در ایران دارد، بي‌توجه نگذراد. اگر استقرار صنایع بزرگ در کوتاه‌مدت مشکل دارد حداقل در زمینه استفاده از توانمندی‌های بالقوه گردشگری که لرستان در خود دارد این منطقه را در اولویت قرار دهد‌.

امروزه صنعت گردشگری یکی از صنایع مهم و به نسبت کم‌هزینه در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و رونق اشتغال در بسیاری از کشورهای دنیاست‌.

چند سال پیش آماری ارائه شده بود مبنی بر این که کشور ما از لحاظ  جاذبه‌های گردشگری در دنیا دارای مقام دهم و اما از نظر  جذب گردشگران خارجی رتبه هفتاد و هشتم را دارا می‌باشد. یعنی این که ما تا کنون نتوانسته‌ایم از این توانمندی بالقوه  برای درمان و رونق اقتصاد بیمارمان استفاده کنیم‌.

در‌آمد گردشگری در جهان امروز به بیش از هزار میلیارد دلار در سال رسیده است و سهم کشور ما از این درآمد هنگفت رقمی نیست که بتوان روی آن حساب باز کرد.

لرستان با داشتن جاذبه‌های فراوان خدادادی چون آب و هوای چهارفصل در شمال، جنوب، غرب و شرق، دره‌های با‌صفا، رود‌خا‌نه‌ها‌، تالاب‌ها و دریاچه‌های کوچک و زیبا‌، آبشارهای متعدد فصلی و دائمی‌، غارها و آثار تاریخی دیدنی‌، زیارتگاه‌ها‌، قلل مرتفع و برفگیر‌، دشت‌های سرسبز و حاصلخیز‌، غذاهای محلی و دلچسب و مهم‌تر از همه مردمی نجیب و مهمان‌نواز، این استعداد را دارد که به عنوان یک قطب پر رونق سیاحت و گردشگری در دستور کار مدیریت کلان در کشور و استان قرار گیرد‌.

نبي بختياري نژاد- يافته

 

نبي بختياري‌نژاد/ يافته- تهران

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 ممد 1394-09-29 21:03
:P :-x :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :-) :-) :-) :-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا