یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مطرح كردن فوايد گردشگري و مزاياي رونق اقتصادي، نقل محافل خاص عام در لرستان است.

طرح‌هاي پيشنهادي از سوي شهروندان خوش‌ذوق، مي‌تواند فراهم كننده‌ي بشتر مناسب رباي مسوولان جهت رسيدن به اهداف مورد نظر در اين زمينه باشد، لذا با توجه به شناختي كه از توانمندي‌هاي زادگاهم خرم‌آباد دارم، بخش‌هايي از طرح‌هاي پيشنهادي خود را كه رونوشت آن به دفتر استاندار لرستان نيز ارسال شده، تقديم خوانندگان محترم "يافته" مي‌نمايم.

طرح‌هاي پيشنهادي براي فضاهاي شمالي و شرقي حريم اطراف قلعه فلك‌الافلاك:

1- با كشاندن آب چشمه گلستان و ساير آب‌هاي ورودي به اطراف قلعه فلك‌الافلاك به سطح، به كمك مهندسان آگاه مي توان بركه‌اي نامنظم با عرض كم و طول مشخص در محوطه‌ي سابق دانشگاه لرستان ايجاد كرد و با ايجاد جويبارهايي آبشارگونه كه به رودخانه شهر منتهي مي‌شوند از پل صفوي تا پل حاجي را تزئين نمود. در كنار آبشارها مي‌توان چراغ‌هاي رنگي تعبيه نمود تا شب‌ها مناظر چشم‌نوازي براي بازديدكنندگان فراهم شود.

2- در كنار بركه و جويبارهاي ياد شده، مي‌توان 30 سالن گرد يا كثيرالاضلاع شيشه‌اي به تعداد استان‌هاي كشور احداث نمود كه مساحت هر سالن 40 تا 50 متر مربع باشد. براي سالن‌ها سقف قيف‌مانند براي دفع فاضلاب زمستاني ناشي از بارش‌ها و همچنين جلوگيري از خطاي ديد گردشگران به هنگام صعود به سمت قلعه تعبيه گردد. روي سقف مي توان نمادي از گل‌هاي هر استان طراحي كرد تا بازديدكنندگان هنگام تماشا از بالاي قلعه، نام استان‌شان را بيابند.(مثلاً دسته گل زعفران براي خراسان و شقايق واژگون براي لرستان)

3- احداث 30 ساختمان با زيربناي پيشنهادي 70 تا 80 متر از كنار پل صفوي تا انحناي رودخانه به سمت پل حاجي كه هر كدام از آن‌ها نيز به يك استان اختصاص يابد و درون آن‌ها نمادي از هر استان ساخته شود، مثلاً بوعلي سينا براي همدان يا حافظيه براي فارس. ديوارهاي اين ساختمان‌ها را نيز مي‌توان با تصاويري از جاذبه‌هاي هر استان تزئين نمود و در كنار آن به معرفي شخيصت‌هاي مطرح مذهبي، علمي و فرهنگي آن‌ها پرداخت. در كنار آن توزيع cd ، بروشور و كتب مرتبط با معرفي سنن مردم آن استان مي توان دنقشي به سزا در آشنايي هم‌وطنان‌مان با فرهنگ مردم نقاط مختلف كشور داشته باشد.

4- احداث بنايي مدور با زيربناي پيشنهادي يك‌صد متر مربع و سقفي با شكل قيف وارونه تا آب فراوان از آن پمپاژ شود. آب آن روزي شيشه‌هاي كنار سالن مي‌ريزد و به سالن حالتي آكواريوم مانند مي‌دهد كه درب ورودي اين سالن به صورت تونل احداث شده و درون اين ساختمان رستوران‌هاي فست‌وود تعبيه گردد و اطراف سالن نيز به صورت سطح شيب‌دار به سمت داخل ديوارهاي گلكاري شده ساخته مي‌شود.

5- در كنار اين رستوران فست‌وود مي‌توان يك رستوران سنتي ه شكل مستطيل در ابعاد 15 * 30 متر مربع ساخت كه اطراف آن 4 برج شبيه برج‌هاي قلعه در 4 گوشه دارد. يك برج به انبار رستوران، يك برج به سرويس بهداشتي، يك برج براي مديريت رستوران و يك برج نيز براي آشپزخانه در نظر گرفته مي‌شوند. محيط داخلي رستوران سنتي در وسط حوضي خواهد داشت كه صداي آب جاري در آن گوش‌نواز مهمانان خواهد بود. در كنار آن مي‌توان از نوازندگان موسيقي محلي نيز دعوت كرد تا در ساعاتي خاص به اجراي برنامه پرداخته و در معرفي موسيقي ما به ديگران كوشا باشند. كليه كاركنان رستوران نيز لباس‌هاي محلي لرستان را بر تن مي‌نمايند(كت و گل‌وني و شال و ستره لري). بام اين مجموعه 3 رديف گنبدگونه خواهد داشت به طوري كه علاوه بر تهويه سالن، نور طبيعي را نيز در روز تأمين كند.

6- استفاده از منشورهاي گردان با 3 متر ارتفاع و عرض يكو نيم متر براي هر سطح، نصب بر استوانه‌اي عمودي به قطر 50 سانتي‌متر با داشتن باران‌گيري بشقابي جهت استفاده‌هاي تبليغاتي با نورپردازي ويژه، محيط را همراه با تلويزيون‌هاي بزرگ براي پخش برنامه‌هاي شبكه استاني دل‌پذير خواهد كرد.

برنامه‌هاي پيشنهادي براي ضلع جنوبي قلعه در بخش دوم تقديم حضور مي‌گردد...

 

محمدرضا كشوري

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا