یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

میادین به دلیل نقش محوری در ساختار شهری، می‌بایست به خوبی تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و هویت یک شهر را به تصویر بکشند، ولی متاسفانه در شهر توریستی خرّم‌آباد آن هم به عنوان مرکز هویتی قوم لر، به این امر مهم بها داده نشده و نام اکثر میادین شهر خرّم‌آباد، کوچک‌ترین کمکی را به تقویت و معرفی فرهنگ این قوم بزرگ نکرده است.

به عنوان مثال: "میدان دانشجو" که در مهم‌ترین ورودی شهر خرّم‌آباد واقع شده است و هر ساله جلوي دیدگان بيش از يك ميليون مسافر است. مسافران هر روزه از کنار آن عبور می‌کنند اما با ديدن آن، تصور خاصي از يك شهر داراي پيشنه تاريخي و آثار باستاني متعدد به آنان دست نمي‌دهد!

ميدان دانشجو خرم‌آباد - يافته

تصویر ماهواره‌ای از میدان دانشجو خرم‌آباد

 

از آن‌جایی که بسياري معتقدند ورودی هر شهر، ویترین آن شهر است، بنابراین ورودی شرقی خرّم‌آباد باید ویترینی از هویت و فرهنگ غنی قوم لر را در برابر دیدگان هر مسافری که از این شهر دیدن می‌کند به نمایش بگذارد. فرهنگ و هویتی که متاسفانه چندین سال است که به شدت در حال تضعیف و در حال تحریف می‌باشد.

با توجه به این که میدان دانشجو از معدود میدان‌های بزرگ و پرترّدد شهر خرّم‌آباد است، بنابراین می‌تواند نامی متناسب با فرهنگ غنی، قوم با اصالت لر را به یدک بکشد؛ همان‌گونه که در شهرهایی همچون تبریز و سنندج به این موضوع فرهنگی توجه ویژه‌‌ای شده است. به عنوان مثال در شهر سنندج یکی از زیباترین بلوارهای شهرشان را با نام "کردستان" نام‌گذاری کرده‌اند و یا در تبریز یکی از زیباترین و مدرن‌ترین اتوبان‌های خود را نام "آذربایجان" مزین نموده‌اند.

اگر چه با ما منکر مقام شامخ و شایسته‌ي دانشجو نیستیم، ولی بهتر است که این نام برای یکی از میادین درون شهر و یا حدالامکان میدانی در نزدیکی مراکز و مجتمع آموزشی انتخاب شود همانند میدان بی‌نامی که روبه‌روی بیمارستان تامین اجتماعی و در نزدیکی دانشکده پیراپزشکی لرستان می‌باشد که شهرداری منطقه 3 می‌تواند این میدان را با نام دانشجو نام‌گذاری نماید.

از طرف دیگر، چند سالی است که شهرداری‌های کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها با الگوبرداری از پروژه‌های عمرانی و نوآوری سایر مراکز، اقدام به زیباسازی فضا‌های مربوط به محدوده شهرداری خود می‌کنند؛ که در این بین گویا شهرداری خرّم‌آباد سال‌هاست با الگوبرداری مفید از سایر مراکز، در این زمینه بیگانه‌ي بیگانه است. امیدواریم که شهرداری خرّم‌آباد در این زمینه هم وارد گود شود.

طرح پیشنهادی: تصویری از میدان آزادی سنندج

طرح پیشنهادی: تصویری از میدان آزادی سنندج

 

با توجه به آن که میدان دانشجو از لحاظ شکل شماتیکی که به صورت لوزی‌شكل بوده و شباهت بسیاری از لحاظ شماتیک به میدان آزادی شهر سنندج دارد، بنابراین شهرداری خرّم‌آباد می‌تواند در اقدامی موثر با الگوبرداری از ایده‌ها و نوآوری‌های به کار گرفته شده در میدان آزادی سنندج، در جهت سامان‌دهی میدان دانشجو «لر» گام موثری بردارد.

تصویری از مجسمه 6 متری میدان آزادی سنندج

تصویری از مجسمه 6 متری میدان آزادی سنندج

 

میدان آزادی سنندج که در اولین نگاه، مجسمه‌ی مردی را با لباس محلی نشان می‌دهد که دو دستان خود را به آسمان برده که در کنار طراحی منحصر به فرد این مجسمه، با استفاده از آب‌نماهای نیم‌دایره بزرگ، فواره‌های زیبا با نورپردازی مناسب و همچنین سنگ‌فرش‌های آنتیک، این میدان را در زمره زیباترین میادین کشور قرار داده است.

نمایی زیبا از میدان آزادی سنندج در شب - يافته

نمایی زیبا از میدان آزادی سنندج در شب

 

"هادی ضیّاء‌الدینی" هنرمند و مجسمه‌ساز سنندجی و خالق این اثر زیبا، شخصی است که با ذهن خلاق و دستان پر توانش توانسته است، علاوه بر شهرداری سنندج، نگاه شهرداری‌های کلان‌شهر اصفهان و قزوین را هم به خود جلب کند و کارهای به یادماندنی همچون مجسمه لذت رهایی و میرعماد قزوینی؛ حاصل کار این مجسمه ساز مجرب و پرتوان در دو شهر اصفهان و قزوین است.

بنابراین پیشنهاد می‌شود:

* شهرداری خرّم‌آباد در کاری فرهنگی نام میدان و بلوار دانشجو را به میدان «لر» و بلوار «لرستان» تغییر دهد و در جهت حفظ و صیانت از فرهنگ اصیل و هویت دست نخورده این قوم شریف گامی برداشته باشد.

* شهرداری خرّم‌آباد می‌تواند همانند شهرداری‌های اصفهان و قزوین با دعوت از این هنرمند توان مند از تجریبات آن برای ساخت مجسمه‌‌ای متناسب با نام جدید انتخاب شده (لر) بر این میدان استفاده نماید و در کنار این مجسمه از آب‌نماهای نیم‌دایره بزرگ در سه قسمت کناری این میدان و با ایجاد فواره‌هایی در اطراف مجسمه نصب شده در مرکز میدان و هم‌چنین نور‌پردازی مناسب این میدان را تزیین و سامان‌دهی نماید.

احمد ساكيامید است این میدان در آینده‌ای نه چندان دور، یادمانی از تلاش‌های کم‌نظیر شهرداران پر توان این شهر باشد كه مايلند نام شان در تاريخ خرم‌آباد جاودان و ماندگار بماند. به امید آن روز

 

 

احمد ساکی/ يافته

 

 

 

 

 


 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 بابک 1392-09-03 13:41
درود بر شما جناب ساکی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا