یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

20سنگ نوشته خرم‌آباد - يافته سال قبل در چنين روزهايي بود كه سنگ نوشته خرم‌آباد را 14 متر در جهت شرق جابه‌جا كردند!

به گزارش يافته، تاوان بي‌خردي عده‌اي مسوول ضعيف را مردم يك شهر و يك اثر باستاني بر جاي مانده از نياكان آن‌ها پرداختند تا پس از 900 سال، كساني كه به عنوان شهردار و مدير‌كل ميراث فرهنگي در اين ديار منصوب شده بودند، نتوانند راه حلي مناسب براي احداث يك ميدان اطراف اين اثر ارزشمند تاريخي بيابند، لذا كوتاه‌ترين راه را در مواجهه با بي‌پولي انتخاب كردند و افتخار جابه‌جايي اين اثر به نام آن‌ها ثبت شد بلكه نامي از اين دو مسوول نيز در تاريخ اين ديار باقي بماند!

آري! نمونه‌ي مديريت ضعيف در استان ما كم نبوده و نيست و اگر مدير دل‌سوز يا توانمندي هم همچون هرمز نصيري يافت مي‌شود كه دلش از تخريب آثار باستاني زادگاهش همچون پل شكسته به درد مي‌آيد و سعي دارد خدمتي در اين زمينه انجام دهد، گرفتار كساني مي‌شود كه تعلق خاطري به اين شهر ندارند و به جاي ارائه‌ي برنامه راهبردي و تدوين طرح‌هايي به منظور درآمدزايي از آثار باستاني اين شهر، سرگرم پيشبرد منافع شخصي‌شان هستند!

اما تاريخ جبارتر از اين حرف‌هاست و در آينده دمار از روزگار منفعت‌طلبان درخواهد آورد!

حدیث نیک و بد ما نوشته خواهد شد
زمانه را سند و دفتری و دیوانی است

اين را گفتيم تا به استاندار لرستان اطلاع داده باشيم كه انتصاب افراد ناتوان در پست‌هاي مديريتي، نه تنها باعث پيشرفت استان نخواهد شد بلكه ضرر و زيان ناشي از حضور آن‌ها، به مراتب خسارتي بيش از پيش به بار خواهد آورد.

كساني كه 20 سال پيش با آوردن كارشناساني از مرودشت و اروميه بودجه‌اي كلان صرف جابه‌جايي سنگ نوشته خرم‌آباد كردند، آيا نمي‌توانستند با نصف اين بودجه ميداني اطراف اين اثر همچون ميدان بوعلي همدان احداث نمايند يا مسير خيابان را عوض كنند؟

شاه‌كار حضور چنين نخبگاني در خرم‌آباد باعث شد تا 23 مهر 1372، اين اثر پس از تحمل خسارات فراوان ناشي از جابه‌جايي صورت گرفته و تخريب پايه‌هاي باستاني آن 14 متر در جهت شرق حركت داده شود و در مكان جديدي مسكن گزيند!

اخيراً نيز مسوولان ميراث فرهنگي لرستان با "بازسازي" پل شاپوري(طاق پل شكسته) به جاي "مرمت" آن، اثري شبيه پل حاجي خرم‌آباد با قدمت 60 سال ساخته‌اند و سيماي اين پل باستاني مربوط به دوره ساساني را كاملاً از بين برده‌اند.

به راستي چه كسي بايد از تخريب‌كنندگان اين آثار باستاني بازخواست نمايد؟

ما به عنوان شهروندان خرم‌آبادي از مدعي‌العموم مي‌خواهيم اين افراد به اصطلاح مسوول را تحت پي‌گرد قانوني قرار دهد، حتي آن‌ها كه 20 سال قبل اين اثر باستاني را جابه‌جا كردند را مجازات و مكافات نمايند.

اگر رئيس كل دادگستري لرستان اهل اين ديار نيست و ممكن است به دليل ناآشنا بودن با وضعيت اين آثار، تقاضاي ما را رد ‌كند، در عوض از سعيد رازاني دادستان خرم‌آباد كه همشهري ماست تقاضا داريم به جد با اين موضوع برخورد نمايد و ببيند بر اساس چه ملاك و معياري عده‌اي پست مديريت گرفته‌اند و هر كار خواسته‌اند با آثار باستاني خرم‌آباد كرده‌اند كه سرمايه‌هاي يك قوم بزرگ و متمدن به شمار مي‌روند.
رضا - ج

سنگ نوشته خرم‌آباد - يافته

تصوير جابه‌جايي سنگ نوشته تاريخي خرم‌آباد در 23 مهر 1372

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 مهرداد دهقانی 1392-07-26 07:10
متاسفانه متوجه شدم که انگار چند درجه سنگ نوشته رو چرخوندن و مثل حالت اولش نصب نشده. در وبلاگم می نویسم در موردش
iran661.blogfa.com
نقل قول کردن
#2 oo 1392-07-26 09:35
از کجا معلوم که مسىولىن وقت ان زمان تمام راه ها را طى ننموده باشند, که اگر اىن جا به جاىى نبود الان سنگ نوشته اى هم نبود,جناب م.سلاحورزى
نقل قول کردن
#3 حاج محمد میرزاوند 1392-07-28 13:49
+1 #1 حاج محمد میرزاوند 1392-07-27 14:14
سلام :وقتی از خیابان ترمینال شهر تردد می کنم در برابر حبس وگوشه نشینی گوهر باستانی چندین ساله این دیار (دره خرم آباد) چنان احساس شرم و حقارت در برابر مظلومیت وبی کسی آن می کنم که مرگ لذت بخش تر از دیدن سنگ نوشته است
آیا دیگر زمان آن نرسیده که از مدیران دلسوز وتوانمند و درد آشنای این شهر کمک گرفته شود وبه این بی نظمی پایان داده شود،
چنان رشد اقتصادی وگردشگری .... استان به اوج خوددر سالهای گذشته رسیدکه بعلت نبودمدیروعدم افراد بیکاردراستان،مس ئولین محترم مجبور به جذب افراد از سایر استانهای دور ونزدیک شدند!
نقل قول کردن
نقل قول کردن
#4 حجت شهسواری 1401-03-07 22:44
مثال سنگ سر جاش سنگین است بزرگترین اشتباه روی آثار باستانی خرم آباد صورت گرفته،وقتی می خواهند تندیسی درمحل نصب بشه حداقل ۶ ماه نظر خواهی می کنند برای برای جابجایی سنگ نوشته همینطوری عمل می کنند نابود کردند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا