با توجه به افزايش کلاهبرداری به شيوه برقراري ارتباط تلفني و فريب شهروندان با وعدههای اغواکننده، پليس آگاهي توصیههایی در راستاي پيشگيري از اين جرم ارائه داده است.
اخیراً فريب و کلاهبرداری به شيوه ارتباط تلفني بيش از قبل شايع شده كه در اين شيوه افراد سودجو و کلاهبردار كه بيشتر داراي سوابق كيفري نيز هستند با بهرهگیری از امکانات مخابراتي و تجهيزات رایانهای و سوءاستفاده از فضاي مجازي قربانيان خود را در سراسر كشور خصوصاً استان كرمان شناسايي و با ارسال پيامك يا برقراري تماس تلفني تحت عناوين برنده شدن در قرعهکشی جشنوارههای مختلف، خريد و فروش اجناس، کالا و ارائه خدمات با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار كرده و به بهانه پرداخت و يا واريز وجه بهحساب آنها اطلاعات مهمي همچون شماره كارت، شمارهحساب، رمز دوم، عبارت CCV2 و اطلاعات شخصي آنها را دريافت و فرد قرباني را با ترفندهاي مختلف به عابر بانك هدايت كرده و با انجام يكسري عمليات بانكي مبالغي از آنها کلاهبرداری میکنند.
در بررسیهای پليس آگاهي مشخصشده عواملي همچون حرص و طمع جهت رسيدن بدون زحمت به ماديات، اعتماد به افراد غريبه در تماسهای تلفني، عدم آشنايي با نحوه کار کردن با دستگاه خودپرداز و فرايند استفاده از کارتهای بانكي، عدم مشورت جهت بررسي صحتوسقم تماس تلفني و طمع دريافت جايزه، سهلانگاری و ارسال اطلاعات شخصي و حساب بهصورت پيامكي به افراد ناشناس، مراجعه به عابر بانك و انجام عمليات بانكي با هدايت و راهنمايي فرد تماسگیرنده، انجام معاملات تلفني و رسيدن به توافق با افراد ناشناس بدون مشاهده كالا و عدم كسب اطمينان از هويت فرد تماسگیرنده، اغوا شدن در مواجهه با تبليغات كالاهاي لوكس در فضاي مجازي به سبب ارائه دروغين قیمتهای نازل و پایینتر از عرف بازار مسبب اصلي وقوع اين جرائم هستند.
به شهروندان توصيه میشود جهت پيشگيري از اين نوع کلاهبرداری ضمن پرهيز از طمع، هیچگاه دستورات افراد ناشناس در ارتباطات تلفني را دنبال نكنند و در اینگونه موارد بلافاصله تماس را قطع و در صورت تكرار آن، مراتب را به پليس گزارش دهند.