یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رییس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی لرستان گفت: طی 5 سال اخیر کوهنوردی لرستان در زمینه هیمالیا‌نوردی جهش بالایی داشته است.
به گزارش خبرگزاری برنا، "سید آرش قیاسیان" افزود: حدود 14 هیمالیانورد را ما به قلل بالای 7 هزار متر پامیر قرقیزستان و "لانگ تانگ" و 8 هزار متری "موناسلو" اعزام کردیم که این صعودها توسط کوه‌نوردان لرستانی درخور توجه است.
وی با بیان این که این موفقیت‌ها با همت والای هیئت‌رئیسه کوهنوردی و صعودهای ورزشی لرستان و خود علاقه‌مندان و حامیان این ورزش میسر شده است، عنوان کرد: هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی لرستان در زمینه صعودهای بلند و هیمالیا نوردی خوب درخشیده است.
رییس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی لرستان اضافه کرد: نمونه این موفقیت‌ها و درخشش‌ها هیمالیا نوردانی است که الآن عضو تیم ملی ایران هستند.
قیاسیان با بیان اینکه بالغ‌بر شصت تا هفتاد نفر هیمالیا نورد داریم، اشاره کرد:4 نفر از آن‌ها عضو تیم ملی و مربی یخ و برف هستند که "مجید نعمت‌الهی" عضو تیم ملی و صعودکننده به قله 8 هزار متری "دولاگیری"، حسن زارعی عضو تیم ملی و صعودکننده به قله 8 هزار متری "برودپیک"، "پروین رضایی" عضو تیم ملی و تیم "‌اورست" بانوان و "معصومه نظر‌زاده" عضو تیم ملی و صعودکننده قله 7 هزار متری "تلی چوپیک" هیمالیا را می‌توان نام برد.
وی ضمن اشاره به این که رشته هیمالیا‌نوردی در لرستان رشد کرده است این درخشش‌ها را مرهون اردوهایی دانست که برای ترویج رشته هیمالیا نوردی در این استان انجام شد.
 در زمینه آموزش‌های کوهنوردی پیشرفت داشته‌ایم
قیاسیان در ادامه با اشاره به زمینه‌های آموزش کوهنوردی در لرستان عنوان کرد: در زمینه آموزش یخ و برف 4 مربی درجه 2 داریم که یکی از آن‌ها به نام پروین رضایی اخیراً جهت یک دوره 15 روزه به کشور فرانسه اعزام شده است.
رییس هیأت کوه‌نوردی لرستان در رابطه با صعودهای ورزشی داخل سالن تصریح کرد: سالن صعودهای ورزشی در رشته بولدرینگ را به همت مدیر کل ورزش و جوانان استان لرستان احداث کردیم که برای تمرینات بولدرینگ و بدن‌سازی بسیار مناسب است.
وی افزود: در رشته صعودهای ورزشی سنگ‌نوردی داخل سالن در رده نونهالان استان لرستان نماینده‌های برتر و خوبی جهت مسابقات دهه فجر در آینده خواهد داشت.
رییس هیأت کوه‌نوردی و صعود‌های ورزشی لرستان بیان کرد: در زمینه آموزش 2 بار میزبان رشته یخ و برف در رده درجه 3 و درجه 2 آقایان و بانوان در کل کشور در سال 91 و 92 بوده‌ایم.
 هیأت در فعالیت‌های زیست‌محیطی و برنامه‌های ترویجی فعال است
سید آرش قیاسیانرییس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی لرستان در بخشی دیگر از گفت‌وگو به فعالیت‌های زیست‌محیطی و برنامه‌های ترویجی این هیئت اشاره کرد و گفت: در زمینه زیست‌محیطی چه در کاشت بذر بلوط وجه در زمینه مهار آتش که چند سالی است در لرستان شاهد آن هستیم فعالیت گسترده داریم.
وی با اشاره به ایده حمایت از حفظ گونه‌های جانوری در طبیعت لرستان به‌وسیله این هیأت گفت: صعود سراسری بانوان را با حضور 17 استان مختلف در اشترانکوه به کمک هیئت کوهنوردی شهرستان درود و ازنا داشته‌ایم که این صعود به حمایت از سمندر لرستانی برگزارشده بود و هدف ما از این برنامه معرفی این‌ گونه نادر و حفظ حیات آن در چرخه طبیعت بود.
قیاسیان اشاره کرد: هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان لرستان به خاطر این صعود از طرف فدراسیون نمره A دریافت کرد.
وی به همایش اخیر صعود کوهنوردان 3 استان به کوه 2 هزار و 800 متری کبیر‌کوه در پل‌دختر نیز اشاره کرد و گفت: برنامه این صعود که همراه با انجام یک مانور پیاده‌روی در سطح شهر و برگزاری یک همایش بود به هدف ترویج این رشته ورزشی در این شهر محروم و بالا بردن انگیزه مردم برای این رشته ورزشی در جامعه مدنی پل‌دختر بوده است.
ظرفیت‌های طبیعی لرستان برای رشد کوهنوردی عالی است
قیاسیان به ظرفیت‌های بالای طبیعت لرستان برای رشد و توسعه کوهنوردی و رشد جنبه‌های تخصصی آن در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان لرستان سرزمینی چهارفصل است قابلیت‌های زیادی برای رشد و توسعه کوهنوردی دارد.
وی ادامه داد: مثلاً در پل‌دختر با اقلیمی گرمسیری مناسبی در فصل زمستان روبه‌رو هستیم که اخیراً برنامه صعود کبیر کوه را هم در این شهرستان برگزار کردیم.
 قیاسیان افزود: یا در قسمت شرقی استان لرستان اشتران‌کوه را داریم که پوشیده از برف و یخ و سرما است که این می‌تواند پتانسیل خوبی برای کسانی باشد که می‌خواهند به این ورزش روی بیاورند.
رییس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی لرستان با اشاره به استعدادهای طبیعی لرستان برای سنگ‌نوردی عنوان کرد: در شهرستان خرم‌آباد کوه یافته به‌عنوان یک کوه منحصربه‌فرد و دومین دیواره بلند ایران با ارتفاع 700 متر سنجش شده است که این کوه قابلیت‌های زیادی در زمینه سنگ‌نوردی دارد.
قیاسیان در ادامه اشتران‌کوه را یک کوه جوان و بسیار سخت از نظر رده‌بندی درجه سختی دانست و بیان کرد: این کوه جوابگوی نیازهای تمرینی هیمالیا‌نوردان ما حتی در سطح کشور است و در زمینه تمرین اردوهای هیمالیا‌نوردی بسیار عالی است و کوهنوردان لرستان می‌توانند به‌وسیله این کوه خود را برای رشته هیمالیا نوردی آماده کنند.
3 صعود بالای 7 هزار متر داشته‌ام
رییس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی لرستان در پایان با اشاره به صعودهای خود به‌عنوان یک کوهنورد حرفه‌ای، عنوان کرد: سه صعود بالای 7 هزار متر داشته‌ام که یک صعود در هیمالیا به قله "لانگ تانگ" بوده است و یک صعود دیگر در منطقه پامیر و قله 7 هزار و 100 متری "کورژن وسکایا" و همچنین یک تلاش هم برای قله "پوبدا" در قرقیزستان داشته‌ام.
کوه‌نوردان لرستان بر بام جهان قرار گرفته و در هیمالیا نوردی جهش بالایی کسب کردند

دیدگاه‌ها  

#1 جباری 1394-10-15 23:50
با سلام خدمت ارش جان عزیز
اینم از محاسن دو رشته ای بودن درسه هم کشاورزی هم تربیت بدنی
از یه طرف کوهنوردهات پیشرفت کردند از یه طرف هم تو کشاورزی و کاشتن بلوط فعالی
نقل قول کردن
#2 صورتیان 1394-10-20 10:01
باسلام خسته نباشی جناب قیاسیان احسنت برشما وکلیه کوهنوردان طبیعت دوست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا