یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به نظر می‌رسد افزایش سرعت طلاق در جامعه ما در حال از بین رفتن بوده و کم‌کم سیر طلاق در کشور سیر کاهنده‌ای یافته است.
11 میلیون ایرانی مجرد هستند!به گزارش  فارس اظهار کرد: مصوبه‌های ما به این صورت است که به‌طور مثال اگر برای یک خانم مجرد 4 سال دوره تحصیلی تعیین ‌شده است، برای خانم‌های متأهل این دوره را به 6 سال افزایش بدهیم.
وی اضافه کرد: در همین راستا اگر غیر متأهلان موظفند 18 واحد در هر ترم انتخاب کنند به متأهلان واحد کمتری تعلق می‌گیرد تا فرصت بیشتری برای رسیدگی به زندگی داشته باشند.
اسلامی گفت: بر اساس سرشماری سال 1390 حدود 5.5 میلیون زوج (11 میلیون نفر) ایرانی در سن ازدواج قرار دارند که مجرد هستند.
این مسوول در وزارت بهداشت، بالا رفتن سن ازدواج را در کاهش تعداد فرزندان خانواده دخیل دانست و خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم متوسط سن ازدواج 23.4 است که در این سن، بچه‌دار شدن هیچ مشکلی برای مادر و کودک ایجاد نمی‌کند اما اگر زنی در سن 32 سالگی ازدواج کند و نخستین فرزند خود را در سن 37 سالگی به دنیا بیاورد باید از مراقبت‌های ویژه سن بالاتر برخوردار شود که بچه ‌سالمی داشته باشد.
وی درباره رابطه تحصیلات و تأخیر در ازدواج گفت: به‌یقین افزایش مدت تحصیل سبب تأخیر در ازدواج می‌شود، چرا که بسیاری این باور را دارند که تحصیل و ازدواج با یکدیگر همخوانی ندارد و ازدواج خود را به همین دلیل به بعد از پایان تحصیل موکول می‌کنند.
اسلامی بابیان اینکه وظیفه وزارت بهداشت فراهم‌سازی زمینه‌های ارتقای سلامت جامعه است، گفت: وظیفه ما این است تا باورهای موجود در جامعه را به وضع مطلوبی سروسامان دهیم و به اطلاع آحاد مخاطبان برسانیم که اگر ازدواج مناسبی را به‌موقع  داشته باشند و تأخیر در آن به وجود نیاورند، چقدر می‌تواند در سلامت جامعه مؤثر باشد.
*سرعت طلاق کم شده است
وی درباره وضعیت طلاق در کشور نیز اظهار کرد: شاید در سال‌هایی آمار طلاق بالا بود اما زمانی به آمار سال 91 و 92 نگاه می‌کنید، می‌بینید که این آمار از 150 هزار طلاق به 153 هزار طلاق رسیده است که با این ترتیب به نظر می‌رسد افزایش سرعت طلاق در جامعه ما در حال از بین رفتن بوده و داریم به وضعیتی می‌رسیم که به این فکر کنیم که کم‌کم سیر طلاق در کشور سیر کاهنده‌ای یافته است.
این مسئول در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کنید ایستایی آمار طلاق به دلیل این باشد که میزان ازدواج‌ها کاهش‌ یافته است، اظهار کرد: قرار نیست کسانی که ازدواج کرده‌اند همان زمان طلاق بگیرند که بخواهیم  همان ازدواج‌ها را به همان طلاق‌ها ربط دهیم و زمانی که ما می‌گوییم طلاق به‌طورعمده در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد.
اسلامی یادآور شد: اکنون کم شدن رشد طلاق را برای زوج‌هایی داریم که در بیشترین عدد سال‌ها ازدواج کرده‌اند زیرا در آن زمان‌ها آمار سالانه 890 هزار ازدواج بود و با توجه به اینکه اگر طلاقی اتفاق بیفتد بیشتر در پنج سال ابتدایی ازدواج خواهد بود، پس به نظر نمی‌رسد که توقف رشد طلاق به دلیل کاهش تعداد ازدواج‌ها باشد.
همچنین رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت نیز در حاشیه همایش جوانان و ازدواج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار کرد: نزدیک به 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در سنین 18 تا 29 سال هستند و هدف از این همایش ارتقای آگاهی آن‌ها به فواید ازدواج سالم و مضرات عدم ازدواج و نقش مجرد ماندن در افزایش بزه‌کاری‌ها و رفتارهای مخاطره‌آمیز اجتماعی در جوانان است.
گلایل اردلان بابیان اینکه بسترسازی برای ازدواج جوانان کار وزارت بهداشت نیست، افزود: سیاست وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی سلامت در راستای ارتقای آگاهی و نگرش جوانان و سیاستگذاران و آشنایی آنان با ابعاد مختلف سلامت ازدواج و معیارهای مختلف همسرگزینی است اما درعین‌حال با ایجاد تسهیلاتی مانند افزایش خوابگاه‌های دانشجویی برای دانشجویان متأهل، اطلاع‌رسانی‌های ما جنبه مؤثرتری پیدا کند.
وی در شرح رابطه ازدواج و تحصیلات نیز خاطرنشان کرد: در بررسی‌های به‌عمل‌آمده می‌شود گفت که جوانان و خانواده‌های آنان ازدواج را مغایر با تحصیلات می‌دانند و فکر می‌کنند تحصیلات تکمیلی نمی‌تواند با تشکیل یک خانواده اتفاق بیفتد.
این مسوول در وزارت بهداشت یادآور شد: موضوع دیگر این است که تعریف رفاه اجتماعی برای خانواده‌ها  متفاوت شده است و هم دختر و هم پسر فکر می‌کنند که باید به رفاه حداکثری برسند تا تشکیل خانواده بدهند.
اردلان با اشاره به این که حمایت خانواده‌ها از زوج‌های جوان کمرنگ شده است، تصریح کرد: این موضوع به دلیل آن است که خانواده‌ها از شکل هسته‌ای خارج‌شده و به‌صورت پراکنده درآمده‌اند و روزبه‌روز این پراکندگی گسترش پیدا می‌کند و مسئله دیگر افزایش رفتارهای مخاطره‌آمیز است که همان ارتباطات فراخانواده است که می‌تواند زنگ خطر باشد.
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا