یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل محیط زیست لرستان اظهار داشت: با توجه به هجوم حیوانات وحشی و پرندگان به حاشیه ‌آبادی‌های استان در حوالی مناطق تحت حفاظت و مناطق آزاد، اميدواريم مردم از این حیوانات حمايت نموده و از اسيب رساندن به آن‌ها خودداري نمايند.
به گزارش روابط عمومی محیط زیست لرستان، مهرداد فتحي‌بيرانوند اظهار داشت: مدتی است در اکثر نقاط كشورمان از جمله استان لرستان مهرداد فتحي‌بيرانوند مدير كل محيط زيست لرستانو دیگر مناطق شاهد بارش برف و باران و سرد شدن هوا هستیم، لذا اهالي مناطق كوهستاني و جنگلي و حاشیه مناطق حفاظت شده، بعضاً با مشكل حمله حيوانات وحشي به مردم و احشام مواجه مي‌شوند.
وي با بيان اين كه گاهي خسارات‌ ناشي از هجوم حيوانات وحشي زياد و گاه نيز جبران‌ناپذير است، افزود: از عمده‌ترین دلیل حمله حیوانات به روستاها و حوالی مناطق حاشیه، گسترش مناطق مسکونی و شهری و تجاوز آن‌ها به مناطق زیستی حیوانات و جانوران وحشی است.
مدير كل محيط زيست لرستان وجود مناطق مرتفع و برف‌گیر را از ديگر عوامل حضور حيوانات وحشي در برخي نقاط استان ذكر كرد و گفت: در فصل زمستان به دلیل عدم دسترسی حیوانات وحشی به مواد غذایی، به رغم این که جانوران از انسان‌ها فراری هستند برای رفع گرسنگی خود راهی مناطق مسکونی روستاهای حاشیه مناطق تحت مدیریت و حفاظت شده می‌شوند.
کارشناس حقوقی اداره کل محيط زيست لرستان در این خصوص اظهار داشت: طي سال‌هاي اخير تقريباً هر سال شاهد حمله گرگ‌ها و پلنگ‌ها و ديگر حيوانات وحشي به روستاها و احشام روستاييان هستيم كه خسارات فراواني به روستائيان وارد مي‌كنند.
کامران سپه‌وند افزود: با شروع بارش باران و برف پائيزي در استان لرستان، احتمال حضور حيات وحش جانوري از گونه‌هاي مختلف علفخوار و گوشتخوار در اطراف روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده جهت تامين غذا افزايش می‌یابد.
وي بيان داشت: لذا از ساكنان روستاهاي حاشيه مناطق حفاظت شده درخواست داريم از شکار و آزار و اذیت جانوران وحشی خودداري کنند.
سپه‌وند در ادامه بیان داشت‌: حضور حيوانات گوشتخوار نظير گرگ و پلنگ و خرس در اطراف روستاها احتمال آسيب‌رساني به ساكنين را به همراه خواهد داشت، لذا به مردم توصيه مي‌كنيم از نزديك شدن به اين حيوانات گوشتخوار اكيداً خودداري كنند و احتياط لازم را به عمل آورند تا محدوديت و تهديدی براي تردد آن‌ها صورت نگيرد، چرا كه در صورت رعايت اين نكات، هيچ‌گونه خطري براي ساكنين مناطق روستايي نخواهند داشت.
وی با بيان اين كه شکار غیرمجاز و بی‌رویه حیوانات وحشی از جمله علف‌خواران که طعمه طبیعی گوشت‌خواران به شمار می‌روند باعث بروز خسارت به حيات وحش استان شده است، گفت: در كنار آن دفع غیراصولی پسماند باعث جلب حیواناتی نظیر گرگ و روباه و گراز به مناطق حاشیه و روستاها می‌شود، لذا لازم است ساکنان این مناطق‌، توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.
سپه‌وند در پایان افزود: از مردم تقاضا داريم در صورت مشاهده حيوانات وحشي، به نزديكترين مراكز محيط‌باني و يا ادارات حفاظت محيط زيست شهرستان‌های استان گزارش دهند تا نسبت به انتقال آن‌ها اقدام لازم به عمل آيد و یا با شماره تلفن خدماتی 1540- 066 مراتب را با همکاران ما درمیان گذارند‌.
 
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا