یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدير كل تأمين اجتماعي استان لرستان گفت: مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل ارائه خدمات بهینه به بیمه‌شدگان برای جلب رضایت آن‌ها است، پس باید بستر لازم از لحاظ فرهنگی و عوامل سخت‌افزاری برای خدمات‌دهی فراهم شود.
شهناز حمزه‌‌لويي مدير كل تامين اجتماعي لرستان به گزارش یافته، شهناز حمزه‌لویی با اشاره به اهمیت نقش آموزش اظهار داشت: مهم‌ترین گامی‌که این اداره‌کل برای روان‌سازی خدمات و خدمت‌رسانی به شرکای اجتماعی سازمان برداشته، ارائه آموزش‌های حضوری و غیرحضوری کارکنان هم در زمینه دوره‌های تخصصی سازمانی و هم در حوزه‌های اخلاقی و مسائل فرهنگی و ارتباطی بوده است که خود می‌تواند سنگ بنای یک تحول باشد. خوشبختانه این روند امسال نیز به صورت نظام‌مند و مدون درحال انجام است.
حمزه‌لویی یکی دیگر از اقدامات این اداره‌کل برای ارائه خدمات بهینه بیمه‌ شدگان را توجه به استانداردسازی فضاها و ساختمان‌های اداری شعب استان بیان کرد و افزود: ایجاد محیط و فضاهای اداری مناسب با شان جایگاه کارکنان برای ارائه خدمت بهتر به بیمه‌شدگان و سایر شرکای اجتماعی عامل مهم و تاثیرگذاری در جلب رضایت بیمه‌شدگان است و در این خصوص این اداره‌کل اهتمام ویژه دارد و نیازها و ملزومات سخت افزاری کارکنان را همواره فراهم کرده است.
مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان لرستان، دستورالعمل‌های اجرایی و سازوکارهایی را که کاربران بر مبنای آن خدمات مورد نیاز متقاضیان را عرضه می‌کنند، از عوامل مهم جلب رضایت بیمه‌ شده‌ها دانست و افزود: در این خصوص، مهمترین برنامه این اداره‌کل، توسعه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری است و همچنین برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم در بین شرکای اجتماعی سازمان برای استفاده و به‌ کارگیری فن‌آوری در فرآیند خدمات، تلاش لازم را انجام می‌دهد.
تعامل با کارفرمایان با رویکرد تفاهم‌آمیز
حمزه‌لویی در خصوص نحوه تعامل با کارفرمایان در زمینه دریافت حق‌بیمه کارگران تصریح کرد: سیاست‌های این اداره‌ کل با کارفرمایان بیمه‌ای، همواره مبتنی بر یک رویکرد تفاهم‌آمیز بوده است. همچنین سیاست‌های این اداره‌ کل بر پایه تقویت و تحکیم واحدهای تولیدی و صنعتی استان استوار است و هیچ گاه در مسیر توقف تولید یا مختل کردن چرخ تولید عمل نکرده است.
وی افزود: در این چارچوب، یکی از اقدامات این اداره‌کل، بازدید از کارگاه‌های تحت پوشش بیمه و ایجاد مناسبات با کارفرماهای کارگاه‌ها و بررسی تنگناها و چالش‌های آنان در حوزه تأمین‌اجتماعی است. در برخی موارد این نشست‌ها با حضور نمایندگان و فعالان این حوزه در اتاق بازرگانی و با همکاری کانون کارفرمایی استان انجام می‌شود.
مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان لرستان، با اشاره به اقدامات دیگر این اداره‌کل در تعامل با کارفرمایان گفت: برای ایجاد انگیزه بیشتر، از کارفرمایان حامی‌کارگر در محل اشتغال آنها و در حضور کارگران تجلیل می‌شود و با انعکاس آن در رسانه‌ها، ارزش و جایگاه کارفرماها نزد سازمان اطلاع‌رسانی می‌شود.
کاهش مراجعه حضوری بیمه‌شدگان
حمزه‌لویی با بیان اینکه این اداره‌کل و شعب تابعه از سال 1378 تاکنون خدمات خود را به بیمه‌شدگان به صورت مکانیزه انجام می‌دهد و از بانک اطلاعاتی و سیستم عامل استفاده می‌کند، تصریح کرد: همچنین با ارائه خدمات اینترنتی در زمینه ارسال لیست حق‌بیمه و برگ پرداخت آن، پرداخت فیش حق‌بیمه برای بیمه‌شدگان مشاغل آزاد و اختیاری و مشاهده سوابق بیمه‌شدگان و فیش حقوقی مستمری‌بگیران، از مراجعه حضوری کارفرمایان و بیمه‌شدگان به شعب جلوگیری می‌شود.
مطالبات معوق حق‌بیمه در استان
وی میزان مطالبات معوق حق‌بیمه تأمین‌اجتماعی در استان لرستان را حدود 120 میلیارد تومان بیان کرد و افزود: متاسفانه عوامل مختلف برون سازمانی در بروز این تعویق نقش دارد که از جمله آنها می‌توان به مواردی مانند سطح توسعه نیافتگی صنعتی استان، نرخ بالای بیکاری، عوامل تحریم و نبود سرمایه‌گذاری فعال بخش دولتی و خصوصی در یک دهه اخیر، افزایش جمعیت سالمند و نبود بازدهی برخی صنایع اشاره کرد.
مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان لرستان، افزود: باوجود تلاش همکاران، متاسفانه هنوز رقم وصول مطالبات معوق، قابل توجه نیست؛ اما امسال با یک برنامه‌ریزی همه جانبه در شورای اداری، در راستای وصول مطالبات معوق اقدامات جدی انجام شده است که ان‌شاءا... به زودی شاهد نتیجه آن خواهیم شد.
آمار شعبه‌ها و بیمه‌شده‌های استان
وی تعداد شعبه‌های بیمه تأمین‌اجتماعی در سطح استان لرستان را 11 شعبه اصلی، 5 شعبه اقماری و 4 واحد کارگزاری برشمرد و افزود: این استان درخواست ایجاد 2 واحد کارگزاری در شهرستان دورود و الیگودرز را به ستاد مرکزی ارائه داده که مورد موافقت مسئولان قرار گرفته است و امیدواریم در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.
مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان لرستان، همچنین درباره تعداد بیمه‌شدگان استان گفت: 204 هزار بیمه‌شده اصلی تحت پوشش بیمه سازمان هستند که با احتساب بیمه‌شدگان تبعی و 35 هزار مستمری‌بگیر و افراد تحت سرپرستی آنان، تعداد بیمه‌شدگان این استان به 700 هزار نفر می‌رسد.
مهم‌ترین خواسته کارکنان استان
حمزه‌لویِی با بیان این که تعداد کارکنان تأمین‌اجتماعی استان لرستان 387 نفر است که 120 نفر آن‌ها را خانم‌ها و 267 نفر را آقایان تشکیل می‌دهند، درباره مهم‌ترین خواسته این کارکنان گفت: مهم‌ترین خواسته و نیاز آنها در حوزه‌های رفاهی متمرکز است. یکی از این مسائل مربوط به محدود بودن سهمیه تسهیلات مسکن کارکنان و مبلغ وام مسکن است که همیشه از مسئولان تقاضای ارزیابی و تجدیدنظر درباره این موضوع را دارند. خواسته دیگر کارکنان افزایش تعداد سهمیه‌های امکانات رفاهی اقامتی (رفاه‌گستر) است.
وی افزود: یکی دیگر از خواسته‌های همکاران به ویژه بانوان، تقاضای ارتقای شغلی است. اما درحال حاضر محدودیت‌هایی که در این زمینه و ردیف‌های شغلی وجود دارد، رسیدگی به درخواست آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. این گونه محدودیت‌ها به ویژه برای بانوان همکار درزمینه دریافت وام مسکن نیز وجود دارد. متاسفانه در شرایط کار برابر، امتیاز بانوان برای گرفتن این وام بسیار محدود است و هنوز بانوان با بیش از 18 سال سابقه قادر به اخذ وام نشده‌اند. از طرفی تسهیلات رفاهی و ورزشی و سقف اعتبارات آن بسیار محدود است و با این سرانه موجود، اقدام قابل توجهی نمی‌توان انجام داد.
مدیر کل استان تأمین‌اجتماعی لرستان، با تاکید بر این که استان لرستان فاقد هر گونه امکانات ملکی، رفاهی، تفریحی، ورزشی و اقامتی است، گفت: چنین وضعیتی همواره موجب رنجش همکاران در حوزه‌های درمان و بیمه‌ای شده است که امیدواریم با موافقت سازمان برای ایجاد یک مجتمع رفاهی در استان، از این محرومیت کاسته شود.
 
* توضيح: اين گفت‌وگو در شماره 733 نشريه "تامین" (مهرماه 1393) منتشر شده است
 
 بازنشر در یافته

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا