یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

۲۰ دی‌‌ماه، سالروز شهادت ۶۸ دانش‎‌آموز دبستان شهید فیاض‌بخش و مدرسه راهنمایی امام حسن‌ مجتبی(ع) شهرستان بروجرد است که در حمله موشکی رژیم بعث عراق به بروجرد در سال ۶۵ به شهادت نائل شدند.
به گزارش یافته، در بیستم دی‌ماه 1365 و در پی حملات موشکی رژیم بعثی عراق به دبستان شهید فیاض بخش بروجرد 68 دانش‌آموز این مدرسه به فیض شهادت رسیدند.
در حدود ساعت 13 روز 20 دی 1365، موشک‌های زمین به زمین عراقی دو مدرسه را در بروجرد هدف قراردادند و این حادثه درست در هنگامی رخ داد که دانش‌آموزان نوبت بعدازظهر این دو مدرسه در سر صف‌هایشان ایستاده بودند.
تعداد کشته‌شدگان این دو مدرسه، درمجموع 68 تن بود.
 این دو مدرسه پسرانه، یکی دبستان شهید فیاض بخش (دانش آموزان استثنائی) و دیگری مدرسهٔ راهنمایی امام حسن مجتبی (ع) بودند که در مجاورت یکدیگر قرار داشتند و در منطقهٔ ابراهیم‌آباد در شمال بروجرد واقع بودند.



شایان ذکر است سال ۱۳۶۵ یکی از پر تلفات‌ترین سال‌های تاریخ دفاع مقدس  محسوب می‌شود. در این سال حدود ۴۰ هزار نفر از رزمندگان اسلام و مردم شریف و غیرتمند ایران در جریان عملیات‌های نظامی و بمباران‌های ناجوانمردانه مناطق مسکونی توسط دشمن به شهادت رسیدند و فرماندهان بزرگی چون شهید حسین خرازی، اسماعیل دقایقی، عبدالله میثمی و بسیاری دیگر از فرماندهان نظامی سپاه اسلام در سطح تیپ و لشکر جان خود را بر سر پیمانی که برای استقلال ، عزت و سربلندی این ملت با امام خویش بسته بودند نهادند.



در این سال ایران تلاش داشت تا پس از یک دوره رکود در میادین جنگ، که به‌دنبال فشارهای اقتصادی و سیاسی  ناشی از تحریم‌ها و حمایت کشورهای غربی از عراق به‌وجود آمده بود، با کسب یک مزیت نظامی مانند؛ فتح بصره، جنگ را به نفع ایران خاتمه دهد؛ لذا دو عملیات نظامی کربلای چهار و پنج را طراحی و به ترتیب توسط ارتش و سپاه اجراء کرد.
این دو عملیات به‌خاطر جغرافیای محل عملیات و استحکامات دشمن و تفاوت فاحش در توان نظامی  طرفین جزء پیچیده‌ترین وسخت‌ترین عملیات‌های نظامی ایران در دوره هشت ساله دفاع مقدس و یک ریسک بزرگ نظامی محسوب می‌شد که ایران ناچار بود برای گشایش و خاتمه دادن جنگ، آنان را اجرا کند.


ماجرای بیانیه امام خمینی (ره) درباره بمباران مدرسه ابتدایی بروجرد + فیلم

عراق برای مهار این عملیات‌ها که می‌توانستند طومار رژیم بعثی را در هم بپیچند با انتقال دو- سوم از توان نظامی خود به منطقه عملیاتی و دست زدن به جنایات بزرگی چون بمباران‌های مکرر شیمیایی در مراکز تجمع نیروهای ایرانی و بمباران و موشکباران شهرهایی  مانند؛ میانه و بروجرد که منجر به شهادت ۳۳ دانش‌آموز در مدارس زینبیه و فاطمه الزهراء(س) شهرستان میانه از توابع استان آذربایجان شرقی و تخریب دو مدرسه و شهادت ۶۸ شهید از نوباوگان دانش‌آموز در مدارس  امام حسن‌مجتبی(ع) و شهید فیاض‌بخش در شهرستان عالم‌پرور بروجرد، تلاش کرد به مقابله با رزمندگان ایران بپردازد.
حال 32 سال از آن فاجعه انسانی می‌گذرد و جا دارد یاد و خاطر فرزندان این دیار را گرامی بداریم.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا