یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در پی انتشار خبری با عنوان" به کدامین گناه" در خصوص خشکاندن درختان خیابان سرچشمه، در پایگاه خبری یافته، روابط عمومی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری خرم‌آباد جوابيه‌اي ارسال كرد.
در این جوابیه که آمده است:
مدیر مسئول پایگاه خبری یافته
در پاسخ به خبر منتشر شده در فضای مجازی موضوع خشکیدگی چهار اصله درخت واقع در ضلع شمالی کارخانه یخ خیابان بهیاری (سرچشمه) همان طوری که مستحضرید فضاهای باز شهری از جمله بخش‌های مهم و اثر گذار بر جوانب مختلف پایداری شهری محسوب می‌شود و دارای ارزش اکولوژیک و فضای جریان هوا و شبکه جریان تهویه آلودگی های شهری از لحاظ تنوع زیستی شهری می‌باشد، اما برخی از شهروندان بدون در نظر گرفتن این امر مهم ، اقدام به قطع و خشکاندن درختان پیرامون خود می‌کنند مع الوصف طی بازدید میدانی وگشت زنی پرسنل پلیس فضای سبز و خبرهای واصله از محل، محرز و مشخص گردید چهار اصله درخت تنومند با سن تقریبی 30 تا 35 سال از نوع چنار  خشک گردیده است  که بلافاصله کارشناسان سازمان ضمن بررسی‌ها و معاینات از درختان مزبور اقدامات لازم را در جهت احیاء بعمل آوردند اما متاسفانه درختان به علت ریختن مواد شیمایی  از حیز انتفاع خارج گردیده و امیدی به بازگشت آنها وجود نداشته است.
توضیح اینکه درختان در محدوده خیابان بهیاری همگی زنده و سر سبز هستند و آبیاری درختان مذکور از یک منبع آبی مشترک و همزمان صورت می‌گیرد لیکن نتایج آزمایشات انجام شده بر روی نمونه خاک برداشت شده از عمق و پای درختان دخالت عوامل انسانی را کاملاٌ مشهود و قطعی می‌نماید لذا سازمان بر حسب وظیفه ذاتی خود طبق لایحه حفظ و گسترش فضای سبز قطع که هر نوع درخت در معابر، میادین ، پارکها در محدوده و حریم شهرها شکواییه ای را در دادسرای عمومی و انقلاب خرم آباد علیه شخص خاطی (که درختان در مجاورت ملک او وجود داشته) مطرح و در حال پیگیری از طریق مراجع قضایی تا حصول نتیجه می‌باشیم .

روابط عمومی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری خرم‌آباد
 
 
توضیح یافته:
هر چند قانون محکمی درباره قطع درختان وجود دارد، اما تکرار این اتفاقات به خصوص در مرکز استان نشان می‌دهد که این قانون بازدارنده نیست و شهرداری‌ها و دستگاه قضا باید بررسی جدی‌تری روی این موضوع داشته باشد.
در خصوص این اتفاقات و طولانی بودن پروسه شکایت تا صدور رای، به نظر می‌رسد با توجه به نیت اقتصادی برخی تخریب کنندگان، جریمه نقدی خیلی موثر نیست و لازم جرایم حبس بلند مدت برای خاطیان در نظر گرفته شود.
همچنین شاید بهتراست شهرداری علاوه بر نظارت مستمر، در این رابطه سیاست دو وجهی را در نظر قرار دهد یعنی روش‌های سلبی و تشویقی بکار گرفته شود.
روش‌های تشویقی برای کسانی است که به درخت بها می‌دهند و در ترویج، نگهداشت و کاشت آن مشارکت دارند.
 همچنین باید با کسانی که نسبت به درخت بی‌رحم هستند و به تخریب درخت برای سودجویی‌های شخصی خود اقدام می‌کنند، برخورد قاطع قضایی با در نظر گرفتن حبس در نظر گرفته شود.

مطلب مرتبط:
پیام شهروندی: به کدامین گناه





 

دیدگاه‌ها  

#1 جایدری 1401-10-15 18:39
همه جا درخت می‌کارند بعد تو شهر ما درختهارو خشک و قطع میکنند :cry:
نقل قول کردن
#2 شهروند 1401-10-15 19:30
شما چه امیدی واهی دارید ، به مناطق مختلف شهر که توجه کنید خود شهردای پیشقراول از بین بردن فضای سبز و درختان میباشد و شوربختانه در فرهنگ بسیاری از شهروندان ، فضای سبز و درخت هیچگونه جایگاهی ندارد و به این مهم اهمیتی داده نمیشود ،نتیجه آن اینکه حتی بسیاری از مناطق تازه تاسیس همانند گلدشت ، شهرکهای پارسیلون ، آذربایجان و .... فاقد درخت و فضای سبز متناسب با سرانه تعیین شده برای هر فرد میباشند
نقل قول کردن
#3 محسن 1401-10-15 22:46
توجیهات شهرداری قانع کننده نبود !!!
نقل قول کردن
#4 همشهری 1401-10-17 11:42
امیدوارم که نتیجه این پیگیری و طرح دعوی علیه متخلفان منجر به اخذ جریمه نقدی از متجاوزان به فضای سبز شهری نگردد
نقل قول کردن
#5 ثابت 1401-10-18 09:00
قوانین و مجازات متخلفین به فضای سبز شهری باید بازدارنده باشه نه با مماشات و گذشت همراه باشه
نقل قول کردن
#6 احسان 1401-10-18 11:04
هیچ کاری غیر از جریمه نقدی نمی تونید بکنید. باید طرف رو لااقل یک هفته زندانی کنن تا به اهمیت وجود درخت پی ببره بعد مثل تهران جریمه میلیاردی بزنن تا ابدالدهر کسی جرات نمی کنه این غلط رو تکرار کنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا