یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا شامگاه دوشنبه ۲۶ آبان ماه در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه خبر به تشریح اقدامات و برنامه های قرارگاه و نحوه اجرای طرح جدید اعمال محدودیتها در کشور پرداخت.
به گزارش یافته، مشروح این گفتگو که در تارنمای وزارت کشور منتشر شده را در ذیل می خوانید:

 -    در خصوص طرح جدیدی که اجرا خواهد شد و ضمانت های اجرایی آن، امشب از فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا جناب آقای دکتر رحمانی فضلی دعوت کرده ایم که سلام عرض می کنم و خیرمقدم  می گویم. این اولین حضور شما در یک برنامه تلویزیونی پس از انتصاب به سمت فرمانده قرارگاه است.  درخصوص شکل گیری این قرارگاه و اقداماتی که تاکنون انجام داده است، بفرمایید؛
موضوع قرارگاه بعد از هشت ماه اقدامات مختلف و فراز و نشیب هایی که داشتیم، مطرح شد و بنا بر این شد که یک مرکزیتی باشد که امر هماهنگی و اجرا و نظارت برحسن اجرا و پیگیری امور اجرایی را در اقصی نقاط کشور و دستگاههای اجرایی کشور بر عهده داشته باشند. این امر به وزارت کشور واگذار شد و این امر طبیعی است چراکه عمده کار وزارت کشور به عنوان یک نهاد و دستگاه هماهنگ کننده و بین بخشی است و تمام موضوعاتی که در سطح کشور به نوعی به حوزه های بین بخشی برمی گردد، را بر عهده دارد. مثلا ستاد بحران، و دیگر مباحث و موضوعات مانند حوادثی که پیش می آید، به وزارت کشور واگذار می شود.
در این مرحله با موج جدید کرونا و طوفانی که در این راستا نه فقط در ایران بلکه در همه جای دنیا رخ داده است مواجه هستیم و مردم، عزیزترین کسان خود را به همین دلیل از دست می دهند، لذا لازم بود که چنین تمرکزی ایجاد شود، مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید داشتند و رئیس جمهور و دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا هم این مرکز را در وزارت کشور تعبیه کردند و وزارت کشور کار را انجام می دهد.
در کمتر از سه هفته ای که مسئولیت به وزارت کشور محول شده، لازم بود که تمام مصوباتی که تاکنون بوده را بازنگری کنیم. تاکنون بیش از ۴۳ جلسه ستاد ملی کرونا برگزار شده و ۳۷۰ مصوبه داشته است. روند اجرای تمام این مصوبات در دستگاههای اجرایی دقیق پیگیری شد که چگونه اجرا شدند، چرا برخی اجرا شده و چرا برخی اجرا نشده و یا ضعیف اجرا شده و کدام موفق بوده است تا بتوانیم عبرت آموزی و تجربه آموزی عینی و عملی داشته باشیم.
در این مدت، جلسات متعددی در وزارت کشور برای هماهنگی با وزارت بهداشت برگزار شد. جلسه ای با استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار کردیم که جلسه ای طولانی بود و گفتیم هر مسئله ای که فکر می کنند، در بهبود اوضاع می تواند موثر باشد؛ بگویند. امروز هم جلسه ای با همه فرمانداران کشور، روسای مراکز و شبکه های بهداشت شهرستان ها و همه بخشداران سراسر کشور یعنی بیش از ۲ هزار نفر به صورت ویدئو کنفرانس داشتیم. کمیته های مختلفی هم تشکیل شده است که این هماهنگی را به عمل بیاورند.
در طرحی که امروز مطرح شد، این طرح در قرارگاه پیگیری شده و همه دوستان مشارکت داشتند، سعی کردیم از تجربیات داخلی، تجربیات کشورهای دیگر و دانش و علمی که در این حوزه دارند، نهایت استفاده بشود.
قبل از توضیح این طرح، باید بدانیم که خود این طرح که به عنوان طرح محدودسازی و ممنوع سازی در برخی از امور مطرح می شود، نمی تواند به تنهایی موفق باشد مگر مجموع آن پروژه اصلی که طراحی و تدارک دیده شده است همه با هم اجرایی شوند.
هدف اصلی کار، مدیریت و کنترل ویروس کرونا است، برای اینکه این اتفاق بیفتد باید تعداد بیماران را در جامعه کم کنیم، پس از آن ورودی بیمارستان ها را کم کنیم.برای اینکه این اتفاق بیفتد این پروژه چند جزء دارد که همه اجزا به دقت دیده شده است و در ستاد هم مطرح شده است و اکنون باید اجرا شود که یکی از آنها غربالگری عمومی یا شناسایی بیماران است. باید در سطح وسیع شناسایی را انجام دهیم.
برای این منظور طرح محلات را اجرا کردیم که در کرمانشاه به عنوان نمونه و چند محله تهران اجرا شده است و در ادامه در سایر محلات هم اجرا می شود. با کمک بسیج، هلال احمر، شهرداری ها، وزارت بهداشت و... که در محلات مختلف ساماندهی می شوند، در این محلات باید برای شناسایی بیماران تلاش کنیم.
 اکنون هرکس مریض می شود،  طبیعتا وقتی بعد از دو-سه روز علائم بیماری ظاهر می شود، به بیمارستان و آزمایشگاه مراجعه می کند. سه روز از بیماری گذشته و دو روز هم جواب تست طول بکشد، ۵ روز می شود و به مرحله ای می رسد که شاید موضوع درمان سخت شود.
مسئله دوم در بحث شناسایی بیمار، تشخیص زنجیره و قطع کردن این زنجیره است؛ یعنی هرکس مبتلا می شود، معلوم شود که در این دو روز و سه روز با چه تعدادی از افراد در تماس بوده است و کار این زنجیره این است که تمام این ارتباطات  مستعد شیوع بیماری را ، شناسایی کند و به همین نسبت جلو برود.
برای اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم باید ظرفیت تست ها را بالا ببریم. ظرفیت تست ها تا یک هفته گذشته با توجه به مسائل و مشکلات وزارت بهداشت و بحث تحریم ها و عدم توانایی ورود رپید تست ها (تستهای فوری) ۲۲هزار تست در روز بود. که برای تولید داخلی آن برنامه ریزی شد و امروز دکتر نمکی رسماً اعلام کردند از سه شنبه تست فوری یا رپید تستهای ایرانی که جواب آنها ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت حاضر می شود، در اختیار همه مردم قرار می گیرد
.
-    چه زمانی به صد هزار تست در روز  خواهیم رسید؟
در این یک هفته با تلاشی که وزارت بهداشت انجام دادند، به روزی ۴۲ هزار تست رسیدیم و با تست های سریعی که سه شنبه قول دادند که بیاید به راحتی به صدهزار تست هم می رسد که گام بسیار بلندی است در جهت اینکه بیماران  را زود شناسایی کنیم و مانع از تکثیر این ویروس و مراجعه بیشتر به بیمارستان ها شویم.
مرحله سوم؛ که در این مدت برنامه ریزی شده است، بحث قرنطینه است. مردم خوب ما هنوز نسبت به قرنطیه و چگونگی آن به ویژه در خانه و خانواده آموزش لازم را ندیده اند.
ضمن اینکه بسیاری از منازل و آپارتمان های مردم با وسعت و اندازه ای که دارد، امکان قرنطینه نیست که قرار شد قرنطینه های موقت را در دستور کار قرار دهیم و نیروهای مسلح به کمک بیایند و در کنار آن از ستاد ملی هم مجوز گرفته شد که بتوانیم هتل ها، مسافرخانه ها، اماکن دولتی و همه ظرفیتها را به عنوان قرنطینه به کار بگیریم که وزارت گردشگری و آقای مونسان و همکارانشان موظف شدند که در این زمینه به آقای نمکی و همکاران وزارت بهداشت کمک کنند، چراکه در سطح وسیع قطعا به قرنطینه نیاز داریم.
مرحله چهارم؛ بحث ردیابی است. امروز وقتی ۹ هزار نفر مراجعه می کنند و شناسایی می شوند، دو هزار نفر از آنها بستری می شوند، اما ارتباطات و رفتارهای اجتماعی و تعاملات ۷ هزار نفر بقیه در جامعه کنترل نمی شود و چون این کار انجام نمی شود، تعداد افراد زیادی را مبتلا می کنند. در این مرحله پیش بینی شد که اپلیکیشن ماسک که قبلا در مدت کوتاهی استفاده شد ولی بنابه دلایلی تداوم نیافت با پای کار آمدن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجددا فعال شود و هرکسی که مبتلا به کرونا می شود، حتما باید اطلاعات و شماره تلفن او ثبت شود و به صورت روزانه کنترل شود که به کجاها می روند و با چه کسانی ارتباط دارد
وزارت بهداشت با وزارت راه و شهرسازی درمورد هواپیما و قطارها به توافق رسیدند و به زودی عملیاتی می شود که هرکس بیمار باشد و شرایط وعلائم بیماری داشته باشد، بلیط نمی فروشند. اول استعلام الکترونیکی گرفته می شود پس از آن بلیط داده می شود. همچنین وزارت راه و شهرسازی قرار است اتوبوسها را هم ظرف یک هفته پای کار بیاورد که این روند در آنجا هم دنبال شود.
مرحله دیگر، موضوع مشارکتهای مردمی است . در این مقطع از مبارزه با بیماری قطعاً بیش از گذشته به مشارکتهای مردمی نیاز داریم و این مشارکتها هم در پیشگیری، هم در درمان و هم در نظارت بر اجرای مقررات است که معاون امور اجتماعی وزارت کشور مسئول این کار شده است و با سمن ها، هیات ها، مساجد و تشکلهای مردمی جلسات مختلفی گذاشته شده است و به توافق رسیده اند که ان شاءا... همزمان این طرح هم شروع می شود.
مرحله بعدی محدودیتها و ممنوعیت ها است که دستور کارجلسه امروز نیز بود. تجربه های مختلفی در این مسئله داشتیم که موردی و مقطعی بود و همواره مجوز ستاد ملی را می خواست و زمان گرفته می شد. با توجه به تجربه ای که داشتیم مقرر شد طرح جامعی را آماده کنیم که این طرحِ جامع، ضعف ها و نقص های تصمیمات قبل را پوشش دهد و بتواند به صورت پویا، موثر و هوشمند عمل کند.
در این طرح مبنا شهرستان و شهر گذاشته شده است. قبلاً  وقتی در یک استانی  وضعیت قرمز بود چه بسا از تعداد شهرستان و شهرهای آن استان، تنها یک سوم مشکل داشت اما وقتی دستور صادر و ممنوعیت ایجاد می شد، برای همه استان بود که مشکل ایجاد می کرد. ولی الان کاملا شناسایی شده و هوشمند عمل می شود.
شرایط در سه سطح زرد (۴ نفر فوتی در ۱۰۰ هزار نفر)، نارنجی (۶نفر فوتی در ۱۰۰ هزار نفر) و قرمز( ۱۰ نفر فوتی در ۱۰۰ هزار نفر) دسته بندی شده است که اینها شاخص هایی است که اگر شهرها به آن برسند، در آن شهرها باید متناسب با وضعیت، اعمال محدودیت شود. این اعمال محدودیت ها در ادارات و دستگاههای اجرایی و همچنین فعالیتهای تجاری، خدماتی، بازرگانی و همچنین در کارهای آموزشی و فرهنگی است. یعنی همه بخشهای فعالیتی را شامل می شود.
هر هفته دوشنبه ها، وزارت بهداشت باید اعلام کند که کدام شهرها در وضعیت قرمز، کدام نارنجی و یا زرد هستند و در نتیجه استانداران و فرمانداران می دانند که کدام شهرها چه وضعیتی دارند و باید چه محدودیت هایی اعمال شود، یعنی اختیارات استانها را بالا بردیم و ظرفیت سازی بیشتری کرده ایم .
این طرح  پس از تشکیل قرارگاه با پیشنهاد وزارت بهداشت دنبال شد و دو جلسه در ستاد مطرح شد و امروز هم جلسه آخر را در خدمت رئیس جمهور داشتیم و الان تقریبا آماده اجرا است.
همه اهداف و مراحلی که عرض کردم، سه محور یا پایه اصلی دارد. یک محور، وزارت بهداشت است؛ همه کارهایی که انجام می دهیم برای این است که وزارت بهداشت بتواند کار خود را خوب انجام دهد، وزارت بهداشت است که مسئولیت خدمات رسانی، پیشگیری و درمان را برعهده دارد. انصافاً هم در این ۸-۹ ماه تلاش بسیار زیادی کرده اند و همه ملت هم قدردان آنها هستند که بارها اعلام شده و هنوز هم باید تلاش کنیم تا موفق شود. پس وزارت بهداشت و سیاستهای تخصصی وزارت بهداشت و کمکهایی که به وزارت بهداشت می شود یکی از ارکان است. رکن بعدی، تبلیغات، آموزش و اطلاع رسانی است چراکه اگر بخواهیم پیش گیری را به نحو احسن انجام دهیم حتما باید مردم ما مطلع باشند و در جریان تمام زوایای این بیماری، نحوه مقابله و پیشگیری باشند. بنابراین موفقیت این طرح و پروژه بستگی به نوع تبلیغات، آموزش و اطلاع رسانی دارد که پیوست جداگانه ای در این زمینه از سوی کمیته اطلاع رسانی، تبلیغات و آموزش که زیرمجموعه وزارت ارشاد است، تهیه شده است و متناسب با آن عمل می کنند و صدا و سیما هم به عنوان یک رسانه پرقدرت  و قوی و پرپوشش و پرمخاطب ملی، نقش بسیار مهمی را در این مقطع مانند مقاطع دیگر باید ایفا کند. اما رکن سوم، خود مردم هستند.  مردم به عنوان اصلی ترین پایه که همه کارها برای مردم است و همه این کارها با کمک مردم محقق می شود، یعنی اگر کمک مردم نباشد ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم. در شرایط کنونی هیچ کس راضی نیست که محدودیت و ممنوعیت ایجاد کند، اصل بر برقراری محدودیت و ممنوعیت نیست ولی وقتی با اقلیتی مواجه می شویم که به قوانین و مقررات اهمیت نمی دهند یا به توصیه ها توجه نمی کنند، مجبور می شویم که محدودیت و ممنوعیت ایجاد کنیم. امیدواریم مردم خوب و عزیز ما با اعتمادی که به دولت و مسئولین دارند، باور داشته باشند که همه این کارها به خاطر آنها است. برای ما تلخ و غم انگیز است که هر روز در اخبار، تعداد کسانی را که فوت می کنند اعلام کنند و یا با خانواده هایی مواجه شویم که عزیزانشان را از دست دادند. هر چند این یک بلیه جهانی است و همه کشورها با آن در گیر هستند و همه کشورها هم فراز و فرود داشتند اما ما متولی این مردم، مسئول و خادم این مردم هستیم و از طرف این مردم آمده ایم و مردم هم باید به خادمین خود توجه کنند.  اینکه اعلام می شود، مغازه ها تعطیل شود یا مسافرتها کم شود یا فاصله ها رعایت شود، همه به خاطر رضایت مردم است.
البته تأکید میکنم، این طرح یک جزء از مجموعه پروژه اصلی است که در کنار آن اهداف تعریفی شده و طرقی پیش بینی شده است.
 

-   
براساس مصوباتی که امروز اعلام شد، سوالات زیادی مطرح است. از جمله اینکه منع تردد از ساعت ۲۱تا ۴ صبح قطعی است و از شنبه اجرا خواهد شد و سوال این است که شیوه ثبت تخلف به چه صورت خواهد بود آیا با دوربین ثبت خواهد یا وضعیت تاکسی های اینترنتی و ناوگان حمل و نقل عمومی به چه صورتی خواهد بود؟ اگر کار ضروری پیش بیاید، مجوزی برای تردد وجود دارد؟ کارکنان ادارات دولتی و مشاغل ضروری مجوز داده می شود؟
الان در شرایطی هستیم که بین خوب و بد تصمیم نمی گیریم بلکه بین بد و بدتر تصمیم می گیریم، برای اینکه هزینه های انسانی، اقتصادی، اجتماعی بالایی داریم. به هرحال با وجود همه اینها مجبور به تصمیم گیری هستیم و این تصمیم گیری بین بد و بدتر یا بدتر و بدترین ها است.  هر تصمیمی که اتخاذ شود، هزینه دارد.وقتی به مغازه دار می گوییم که ساعت ۶ عصر تعطیل کن، بخشی از کسب و کار او ممکن است دچار مشکل  شود. اما به هرحال باید تدبیر کنیم.
البته هر موردی که مطرح می کنیم به این معنا نیست که به صورت کاملا جامع  خواهد بود و هیچ مشکلی نخواهد داشت. این طرح همانطور که اجرا می شود، اصلاح می شود و پیشنهادات مورد بررسی قرار می گیرد و مشکلات را حل می کنیم. اما در این مرحله که اعلام شده است از ساعت ۹ تا ۴ صبح محدودیت تردد است اولاً در این طرح پیش بینی شده است حداکثر همکاری مردم را داشته باشیم. در این مرحله صدا و سیما و رسانه ها باید کمک کنند که هم اقناع سازی و هم اجماع سازی و هم همراه سازی مردم صورت گیرد.
پیش بینی بنده با توجه به نوع فعالیت در حوزه هایی مانند بحران، سیل و زلزله و انتخابات و سایر بحران ها، که همواره یک فرمول داریم و آن این است که مردم تمام کننده اصلی هستند و مردم باید به کمک بیایند. پیش بینی ما این است که وقتی محدودیتها اعلام می شود، بین ۵۰ تا۶۰ مردم رعایت می کنند. بخشی هم که مانند شیفت کارکنان صدا وسیما یا کارکنان بیمارستان ها و... . دستگاههای اجرایی که کارکنان آنها نیاز به شیفت بندی دارند، می توانند شماره های پلاک ماشین این افراد را به نیروی انتظامی بدهند که نیروی انتظامی بداند چه کسانی را نباید جریمه کند
.
-    این موضوع تا شنبه به دست نیروی انتظامی می رسد؟       
اصولا  وقتی جریمه ای صادر می شود، برای اخذ مبلغ آن زمان کافی وجود دارد که می توان در این زمان، این موارد را اعمال و بر طرف کرد. همه پیش بینی های لازم هم انجام شده است و عمده کار هم با دوربین خواهد بود چرا که شب است و نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی از صبح تا شب در خیابان ها است ولی برخی از میادین اصلی و پرتردد حتما کنترل حضوری هم خواهد شد اما اصل مسئله براین است که دوربینها کار خود را انجام دهند. در مسیر هم اگر نیاز به اصلاحات و بهبود طرح بود، این کار را انجام می دهیم اما بنا بر این است که با حفظ کرامت مردم و عدم مواجهه حضوری با مردم عمل شود. مردم هم باید قبول کنند که در چنین شرایطی یک ماموریت دیگر به ماموریتهای نیروی انتظامی اضافه می شود، هم و رود و خروجی شهرها و هم داخل شهر را باید کنترل کند، این کار بسیار عظیمی است و نیروی انتظامی همه این مسئولیتها را قبول می کند برای اینکه مردم در رفاه و آرامش و سلامت باشند
.
-    اگر کسی وضعیت اورژانسی یا مریض داشته باشند، چطور؟
خوب انواع تاکسی ها وجود دارند و مشمول محدودیت نیستند. تردد تاکسی ها و آژانس ها و تاکسی های اینترنتی منعی ندارد. همه اینها کار خود را انجام می دهند.
-    صاحبان مشاغل خصوصی  که ممکن است پیمانکار بخش های مشاغل ضروری باشند، چطور؟
 در عمل برای چنین مواردی و مسائل جدیدی که پیش می آید، برنامه ریزی می شود، امروز هم در وزارت کشور جلسه ای بود که همه ابعاد را بررسی می کنند و یقیناً موانع و نواقص موجود اصلاح و روند کار بهتر خواهد شد
.
-    دکتر رئیسی اعلام کردند که تعطیلی عمومی در شهرهای قرمز خواهیم داشت اما گفتند که در ادارات دولتی که نیاز به نگهبانان و حفاظت دارند حضور خواهند داشت و یک سوم خواهد بود. این ادامه مصوبه قبلی است یا واقعا ادارات تعطیل می شوند؟
در وضعیت قرمز، مشاغل به جز مشاغل رده یک مانند نانوایی ها، سوپرمارکتها و نیازهای ضروری مردم تعطیل خواهند بود. درخصوص ترددها، ورود و خروج از شهرهای قرمز حتما ممنوع خواهد شد. در خصوص کارکنان ادارات برخی از ادارات تعطیل بردار نیستند، مانند بیمارستانها و نیروی انتظامی، اداره برق، گاز و بانکها تعطیل بردار نیستند و باید خدمات عمومی به مردم ارائه کنند. فعالیتهای تولیدی و صنایع در هر سه سطح باید باز باشند و به تبع آن بانک ها هم باید باز باشند و به آنها خدمات دهند. البته در هر اداره ای اگر بتوانند باید تا یک سوم کارکنان را کاهش دهند و اینها بستگی به اختیارات مدیریت دارد. مثلاً وزارت کشور یک نهاد ستادی است و نمی توانیم آن را تعطیل کنیم اما اگر تشخیص دادیم که در ستاد وزارت کشور با یک دوم تا یک سوم نیروها کار را انجام دهیم، می توان از اختیارات استفاده کرد.
در مجموع تلاش شده که با تجربیاتی که در این ۹ ماه داشته ایم، از چیزی غفلت نشود اما در کار اجرایی و به ویژه کارهایی که در سطح وسیعی انجام می شود، حتما مواردی پیش می آید که باید اصلاح شود.
 
-   
پس ادارات تعطیل نخواهیم داشت؟
نخیر؛ ادارات تعطیل نخواهند شد و بنابر صلاحدید ظرفیت حضور کارکنان تا یک سوم و حتی اگر بتوانند کمتر از آن هم کاهش خواهد یافت. و البته در اداراتی که ضرورت اقتضاء می کند، تعداد کارکنان می تواند بیشتر از این باشد. در سازمانی مانند ثبت احوال در زیر مجموعه وزارت کشور، درصورتی که بتوانند کارها را انجام دهند، مانعی ندارد که صرفا یک سوم از کارکنان  حضور داشته باشند
 


-   
بخش خصوصی چه وضعیتی خواهند داشت؟
بخش خصوصی براساس مشاغل تعیین تکلیف و تقسیم بندی شده اند. پیش بینی شده که دفاتر شرکتهایی که مراجعه کننده و ارباب رجوع ندارند، می توانند با رعایت پروتکلها فعالیت کنند اما اگر ارباب رجوع دارند باید تعطیل شوند
.
-    در حوزه آموزش مدارس گفته شد که تمام آموزشها به صورت غیرحضوری خواهد بود، کادر آموزشی مدارس که پیش از این باید در مدرسه حضور می یافتند، چه وضعیتی خواهند داشت؟
در دانشگاهها و مدارس کادر اداری و آموزشی حضور فیزیکی نخواهند داشت، مگر عواملی که سامانه آموزش مجازی را اداره می کنند  و کارهای کامپیوتری این سامانه را انجام می دهند.
 -    سفرهایی که هوایی، ریلی و با ناوگان اتوبوسی انجام می شود چه وضعیتی خواهند داشت؟
براساس توافقنامه ای که وزارت بهداشت و راه و شهرسازی داشته اند، موظفند به کنترل تمامی افرادی که سوار وسیله نقلیه می شود. اگر  مورد تایید بودند با رعایت ۶۰ درصد مسافر هواپیما که قبلا هم اعلام شده بود و در قطار با رعایت پروتکلهای بهداشتی می توانند سفر کنند
.
-    اعلام شده بود که بخشنامه ای ابلاغ شده است که هرکس می خواهد مسافرت کند باید تست کرونای منفی داشته باشد که تصور بر این شد که هرکسی می خواهد مسافرت کند بدون سابقه بیماری هم باید تست منفی ارائه  دهد، اما بعدا اعلام شد که صرفا افرادی که قبلا مبتلا شده اند باید تست دهند. در این خصوص توضیح می دهید؟
توضیحات بیشتر و جزئیات این طرح را باید کارشناسان ارائه کنند. وقتی فردی می خواهد سوار ناوگان حمل و نقل عمومی شود باید مشخص شود که بیماری ندارد که با اپلیکشن ماسک که وزارت بهداشت راه انداخته است تمامی کسانی که بیماری دارند و مراجعه کردند، ثبت و ضبط شده است و هرکسی می خواهد سوار هواپیما شده و بلیط بگیرد، با سیستم الکترونیکی استعلام می گیرند که اگر سالم بود، می تواند به سفر خود بپردازد.
به هرحال اصل خود مردم هستند  که باید مراعات کنند. ما نمی توانیم همه مردم را تک به تک اول آزمایش و بعد بلیط بدهیم. اما براساس داده هایی که در وزارت بهداشت موجود است، استعلام گرفته می شود. اما اگر بگوییم که قبل از بلیط، تست  بگیرند، مشکلاتی را برای مردم ایجاد خواهد کرد. البته به هرحال اگر تستهای فوری بیایند، اگر بخواهند این کار را می توان انجام داد اما فعلا براساس آزمایشات قبلی و سوابق ابتلا به بیماری شناسایی می شوند.
مثلا در چند روز اخیری که اپلیکشن ماسک فعال شده است، گزارشی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه کردند، اعلام شد که در ظرف دو روز، ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر را شناسایی کردیم که در سیستم حمل و نقل عمومی کار می کردند و بیمار هم بودند که در این مدت به کارفرمایان و افراد تذکر داده شده که نباید سرکار بیایند. به هرحال باید خود مردم رعایت کنند. گاها تا وقتی که علائم اصلی بروز پیدا کند، ۳-۴ روز طول می کشد، که در این مدت اگر در تاکسی رانندگی کند، همه مسافرانش هم کرونا می گیرند.
بارها اعلام کردم که موضوع اصلی خود مراقبتی است و مردم باید اول مراقب خود باشند، بعد دیگران. یعنی اول خود، بعد خانواده  وسپس مراقبتهای اجتماعی. اگر این مراحل نباشد، نمی توان کار را پیش برد.
 

-   
در سفرهای اتوبوسی هم با همین ساز و کار پیش خواهیم رفت؟
در سفرهای اتوبوسی هنوز پروتکلی میان وزارت بهداشت و راه امضا نشده است اما در این زمینه کار می کنند و اعلام کرده اند که ظرف یک هفته تحویل خواهند داد.
 -    چرا سفر با خودروی شخصی ممنوع است اما می توان با هواپیما و قطار و اتوبوس سفر کرد؟ این تضاد ندارد. اگر فرض بر این است که سفر نباشد، باید کل سفرها لغو شود؟
بسیار متفاوت است. میزان سفر با هواپیما و حتی قطار بسیار پایین است. بسیاری از این   سفرها کاری، تجاری و یا اداری هستند که وقتی ادارات و فعالیت ادارات و فعالیتهای تجاری و اقتصادی تعطیل شود، خود به خود میزان این سفرها پایین هم خواهد آمد. از طرفی به دلیل اینکه باید استعلام گرفته شود، بازهم کنترل می شود ولی سفرهای جاده ای خانوادگی در ایام تعطیل بسیار زیاد است و قابل مقایسه نیست. همین دو هفته قبل که از سه شنبه جاده ها را کنترل کردیم، توانستیم با همه زحمات نیروی انتظامی، بسیج و وزارت بهداشت انجام دادند، ۴۰تا ۴۵ درصد از سفرها جلوگیری کنیم یعنی ظرفیت تا حدی است و در صورتی ۱۰۰ درصد می شود که مردم کمک کنند.
در این مرحله اعلام شده است که هر شهری که قرمز شد، پلاکهای آن شهر اجازه  ورود به شهرهای دیگر را ندارند. این دستورالعملی کلی است و انتظار داریم که همه مردم رعایت کنند. حال اگر رعایت نکنند، در ورودی و خروجی شهرها جلوی این افراد گرفته می شود. در مرحله قبل بیش از ۲۰ هزار خودرو برگردانده شد. اگر هم برخی از خودروها توانستند از شهر خارج شوند، مقرر شده است خودروهای  مناطق قرمز در صورت رویت در جاده ها تا یک میلیون تومان جریمه  شوند و اگر از شهرهای نارنجی یا زرد  باشند، ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.
حتی ۵۰۰ هزار تومان جریمه هم برای کسانی که بخواهند بروند، بازدارنده نخواهد بود اما اتکای ما در اجرای این طرح به مردم و همراهی مردم است. دو رکن مردم و تبلیغات باید با هم کار کنند.
در رسانه ملی باید کار شود تا مردم باور کنند که این سبک زندگی را باید همراه داشته باشیم تا ان شاءا... واکسن یا درمان پیدا شود. الحمد... با خبرهایی که در حوزه واکسن می رسد،  امیدواریم که در آینده با شرایط بهتری مواجه باشیم
.
-    در منع تردد بین شهرها، تهران و کرج یکی دیده شده است؟
بله، این دو شهر یکی دیده شده اند
.
-    در حوزه مدارس کادر اداری همان کادر آموزشی و معلمان هستند؟
معلمان که اکنون هم عمدتاً به صورت غیرحضوری و در خانه تدریس می کنند و کادر اداری مدیر، معاونین و مشاورین هستند که در مدارس حضور داشتند و در هر صورت کادر اداری و آموزشی مگر متصدیان سامانه آموزش مجازی، دورکار خواهند بود
.
-    توقع این است که با تشکیل قرارگاه پروتکلها و مصوبات با کیفیت بیشتری اجرا شوند، میانگین رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور ۴۲ درصد بود آیا در این سه هفته ارتقا یافته است؟ یا در بحث ممنوعیت فعالیت بعد از ساعت ۱۸ ارزیابی تان از اجرای این طرح چیست؟
ناظر عالی طرحها وزارت بهداشت است و آنها مرتبا به ما گزارش می دهند. گزارشی که وزارت بهداشت داده است قبل از قرارگاه یک مرحله تا ۸۰-۸۵ درصد رعایت ماسک و فاصله اجتماعی را داشتیم البته در مشاغل مختلف متفاوت بود ولی متوسط ۸۰ درصد رعایت می شد. بعد از آن به جایی رسید که رعایت پروتکلها به ۴۰-۴۵ درصد رسید و گزارشی که الان وزارت بهداشت می دهد نشان می دهد که به عدد ۷۰ درصد رسیده ایم. امروز هم که جلسه ای با فرمانداران و روسای مراکز شبکه بهداشت شهرستانها داشتیم، گزارش اعلامی و گزارش مکتوب روزانه نشان داد که تعطیلی بعد از ساعت ۶ ، در روزهای اول در حد ۴۰ درصد بود و در روز دوم به ۵۰ درصد رسید و روز سوم به ۶۰ درصد رسیده است اما در برخی از شهرها تا ۸۰ درصد هم هست. البته تا مردم خود را با شرایط انطباق دهند، طول می کشد.  به هرحال این بار طرح هم استمرار و هم جدیت بالایی دارد
.
 -    یعنی از روز شنبه اقدامات سختگیرانه خواهد بود؟
بله؛ قبلا زدن ماسک در خیابان مصوبه ستاد بود و مقرر بود که با کسانی که ماسک نمی زنند برخورد شود، چراکه اجبار شده بود، یک نوع بازدارندگی داشته باشد.
لازم بود که نیروی انتظامی خود را تجهیز کند. بانکهای اطلاعاتی تشکیل دهد، وسایل نقلیه پلاک دارند و شناسایی می شوند اما مردم عادی که پلاک ندارند، اگر کارت ملی هم می خواستیم می گفتند، کارت ملی همراهم نیست. تشخیص این کار سختی بود. البته نیروی انتظامی اقداماتی انجام داد اما به معنی این است که همه اینها را می تواند انجام دهد. یا در بحث ممنوعیت تردد ماشینها بعد از ساعات ۲۱، به این معنی نیست که تک به تک ماشین ها  قطعاً جریمه می شوند، بلکه به وسیله دوربینها کنترل می شود و محدوده ها کاملا مشخص است و نظارت می شود.
از مردم تقاضا داریم که خودشان رعایت کنند. پیش بینی بنده هم این است که تا ۶۰ درصد رعایت خواهند کرد و امیدواریم که ۸۰- ۹۰ درصد شود چرا که نیروی انتظامی هم راضی به جریمه نیست. به هرحال اعلام شده که نیروی انتظامی و بسیج که همکاری خوبی با نیروی انتظامی و در اجرای طرح محله محور داشتند، کمک کنند تا جدیت این کار و لزوم رعایت این کار برای همه محقق شود
.
-    جریمه تردد در خیابان بعد از ساعت ۲۱ چقدر است؟
این جریمه ۵۰۰ هزار تومان است
.
اگر در این ۱۴ روز طرح اجرا شد و نتایج مورد نظر حاصل نشد، طرح و پلن بعدی چه خواهد بود؟
 به صورت هفتگی وزارت بهداشت کنترل می کند و آمار می دهد. دو هفته سقف این مرحله از تصمیم گیری است.  اگر دو هفته بعد وزارت بهداشت گزارش داد که فلان شهرستان یا شهر هنوز وضعیت قرمز است، محدودیتها تمدید خواهد شد اما اگر وضعیت نارنجی شد، فشارها کم و اگر زرد شود، فشارها کمتر و محدودیتها هم کمتر می شود. به هرحال پویایی طرح به همین دلیل است که متناسب با شاخص هایی که وزارت بهداشت اعلام می کند، وضعیت شهرها بین زرد و قرمز در نوسان خواهد بود.
آن شهرهایی که وضعیت بهتری دارند و حتی زرد هم نیستند، این شرایط خوب به معنی این نیست که اوضاع عادی است و مردم نباید رعایت کنند. ما برای دسته بندی، گفتیم اگر در روز ۴ نفر در ۱۰۰هزار نفر فوت کرد وضعیت زرد می شود، حالا اگر دو نفر فوت کرد، وضعیت زرد نیست اما به معنای خطر رفع شده است و مردم باید رعایت کنند.
 
-    
با توجه به اینکه رئیس جمهور اعلام کردند که جمع بندی مصوبات در روزهای آینده اعلام خواهد شد، آیا امکان تغییر این مصوبات وجود دارد؟
مصوبات جدید که بتواند به اجرای این طرح کمک کند حتما خواهیم داشت اما این طرح پایه و مبنا است و هرچه جلوتر برویم، متناسب با مسائل جدید و همچنین هر توصیه مفید و پیشنهاد جدید مؤثری باشد، حتما انجام می دهیم.
 

-   
درخصوص انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و تداوم شیوع کرونا در کشور، چه تدابیری اتخاذ شده است؟
انتخابات اسفند ۹۸ ، تجربه خوبی بود که در شرایط کرونا برگزار کردیم. انتخابات پیش رو در حقیقت ۴ انتخابات داریم که ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا، مجلس خبرگان و  مجلس شورای اسلامی است که این ۴ انتخابات با ۴ قانون متفاوت برگزار می شود و کار سنگینی است. اکنون تمام کارهایی که در دنیا در خصوص برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی انجام گرفته ، درحال بررسی است و قرار است که ظرف یکی دوماه آینده مجموعه ای را آماده کنیم و با شورای نگهبان صحبت کنیم تا با در نظر گرفتن شرایط کرونایی چگونه بتوانیم انتخابات را به بهترین وجه برگزار کنیم. همه اقدامات و مقدمات انتخابات، در مسیر قانونی خود پیش می رود و به امید خداوند می توانیم در تقویم و زمانبندی مقرر انجام دهیم اما برای رفع نگرانی ها دربحث مشارکت از این باب که کرونا تاثیر بگذارد، دنبال راه هایی می گردیم که بتوانیم انتخابات را به خوبی برگزار کنیم.
 

-   
درخصوص انتخابات چه اقدامات دیگری انجام شده است؟
در حال حاضر اقدامات مقدماتی را انجام می دهیم. درخصوص تعداد و چگونگی تعرفه ها با شورای نگهبان به توافق رسیده ایم، صندوق ها مشخص است. باید کار آموزش مجریان به سرعت انجام شود چراکه ۴ انتخابات است و واقعا این شرایط انتخاباتی که قوانین متفاوت دارند و هیاتهای اجرایی، هیاتهای نظارت متفاوتی دارند، بسیار سخت است. درست است در تهران فقط برای یک نماینده انتخابات مجلس برگزار می شود اما باید تمامی فرایندهای انتخابات طی شود.
تمام طراحی ها و زمانبندی های ما به گونه ای است که بدون مشکل کار را انجام دهیم. تنها موضوعی که جدید است و باید فکر شود، بحث کرونا است و قانون انتخابات ما پیش بینی چنین مباحثی را نکرده است و در اجرا می توان پیشنهادهایی به شورای نگهبان داد تا توافق قانونی داشته باشیم. حتی درصورت نیاز به تصویب قانونی در این زمینه، می توان به سرعت این کار را از مجرای خود دنبال کرد.
 

-   
در پی اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا، ارزیابی نتایج آن به چه شکلی خواهد بود؟ چقدر امکان تحقق کاهش ابتلا و فوتی ها وجود دارد؟ چون برخی معقتدند که این محدودیتها بیش از اینکه تاثیر در آمار داشته باشد، برای استراحت کادر درمانی است؟
 
این طرح جزئی از مجموعه هفت گانه است و مکمل آن است و اگر این مجموعه به خوبی عمل شود، نتایج خوبی خواهد داشت. خوب به نظر ما یعنی ۷۰ درصد اجرایی شود، حتما در مصوباتی که بعد اجتماعی وسیعی دارند، به صد درصد نمی رسیم. یکی از موضوعاتی که در این زمینه لحاظ شده است،  ایجاد فضای تنفس مناسب برای کادر درمان ما است.
واقعا بارها گفته شده و هم مردم، رهبری و رئیس جمهور و همه گفته اند اما باید تشکر کنیم و از خداوند درخواست کنیم به کادر بهداشت و درمان لطف داشته باشد و قدرت و انرژی و حوصله و صبر و تحمل مضاعف به این مجموعه بدهد، چراکه واقعا کار بسیار سختی است و در کنار آنها، استانداران در استانها و فرمانداران در شهرستان ها و بخشداران در شهر و روستا نقش هماهنگی دارند، که باید از همه تشکر کنیم.
اما تشکر واقعی از همه عزیزان وقتی شیرین و با معنی می شود که بتوانیم جان مردم را نجات دهیم و نگذاریم این حوادث، فوتها و تالم ها، مردم را بیش از این اذیت کنند.

دیدگاه‌ها  

#1 آرش 1399-08-27 20:09
حکومت نظامیه.
نقل قول کردن
#2 Armin 1399-08-27 22:14
تنها راه حل خرید و سفارش واکسن هست،واکسن اسپوتنیک روسیه و سینوفارم چین خوب جواب دادن و عوارضی نداشتن خصوصا اسپوتنیک! با توجه به اینکه با آمریکا رابطه نداریم پس فعلا دولت نمیتونه فایزر یا مدرنا رو سفارش خریداری کنه! اما شیخ حسن روابط حسنه ای هم با انگلیس داره پس میتونه واکسن آسترازنکا ساخت آکسفورد سفارش بده، تعلل دولت در سفارش واکسن تامل برانگیز هست :o ونزوئلا با اون وضع اسفناک از روسیه پیش خرید کرده،امارات هم به همین شکل! با این رابطه ی سیاسی محکمی که با روسیه داریم جناب نمکی وزیر بهداشت چرا اقدام نمی کنه؟ گفته میشه تمام پرسنل و ورزشکاران و ارتش روسیه اسپوتنیک تزریق کرد هیچ عارضه ای جز سرگیجه و تب مزمن کوتاه مدت نداشته
نقل قول کردن
#3 Armin 1399-08-27 22:26
ضمنأ عارضم خدمتتون این طرح از همین حالا شکست خورده بدونید چون بعد از بازگشایی دوباره آمار بالا میره و کسب و کارها از این نابودتر خواهند شد! این قرنطینه در صورتی جواب میده که دولت به قشر فقیر و کسبه وام بده که نمیده! تازه دو هفته هم هیچ تاثیری نداره ایتالیا و فرانسه و انگلیس یک ماهه تعطیل کردن باز آمارش مبتلایان نتونستن کاهش بدن! این تعطیلی دو هفته ای مثل یه دندون داغون هست که دردش به عصب رسیده و طرف داره استامینوفن و ژلوفن میخوره تا خوب بشه غافل از اینکه این درد ریشه ای هست! تنها راه حل خرید واکسن با الویت پرستاران و پزشکان و سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای هست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا