یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مهم‌ترین علت ناکارآمدی ما در مهار کرونا، عدم‌ مدیریت‌ متمرکز و قدرتمند و فرسودگی روانی جامعه است. و در این میان، فاحش‌ترین بی‌تدبیری، بازگشایی حضوری مدارس با وجود مخالفت‌های مکرر جامعه‌ی پزشکی بود. وزیر بهداشت به یکی از نمایندگان مجلس گفت من فقط «یکی از» اعضای ستاد مبارزه با کرونا هستم و این یعنی ما مخالف بودیم اما زورمان نرسید. بلاتکلیفی در حدی انتزاعی شد که از مردم خواستند صبح به مدرسه زنگ بزنند و کسب تکلیف کنند. چند روز بعد وزیر مذکور، صرفا برای کاهش بار روانی و گریز از عواقب دستور خود، انتخاب میان دو روش حضوری و مجازی را مقدور دانست. در حالی که عملا برقراری دو شیوه‌ی همزمان آموزشی در مدارس ممکن نیست.
 
از طرفی، متاسفانه برخی خانواده‌ها به دلیل تاثیرپذیری از یاوه‌گویی‌هایی که کرونا را دروغ یا کم‌اهمیت جلوه داده بودند، با خودفریبی و عملا به دلیل دشواری نگهداری بچه‌ها در منزل، خودشان به تحصیل حضوری فرزندشان رضایت دادند. و در واقع با یک اشتباه محاسباتی هولناک، عزیزان خود را به قربانگاه فرستادند. گزارش‌های پراکنده نشان داد مدارس پرشماری، با دلایل متنوع، آموزش حضوری را به والدین تحمیل کرده‌اند.
متاسفانه، خیلی زودتر از حد انتظار شاهد درگیری کودکان و فوت چند تن از آن‌ها بودیم و احتمالا در هفته‌های بعد و با همه‌گیری موازی آنفلوآنزا، شرایط سخت‌تری ایجاد خواهد شد.
 
طبعا حساسیت جامعه در برابر مرگ کودکان، بیش از بزرگسالان است و بعید می‌دانم به آن عادت کنند، اتفاقی که در مورد مرگ و میر روزانه‌ی سه‌رقمی رخ داد. همچنین معلمان و  سایرین فعال در مدارس، در معرض خطر ابتلا هستند. پیک سوم کرونا که پزشکان در مورد سختی طولانی‌مدت آن نگران‌اند، احتمالا با پاییز خواهد آمد و مدارس حضوری، چونان مزرعه‌ای بی‌حفاظ برای غارت غمگین کودکان خواهند بود.‌ مراکز درمانی، چه از حیث امکانات و چه از لحاظ نیروی انسانی، توان پاسخگویی به همه‌گیریِ کووید در کودکان و نوجوانان را ندارند.‌ و در آن زمان، مسئولین دچار فرار رو به جلو خواهند شد.
 
وزیر محترم آموزش و پرورش، مسئول مستقیم این خطای تاریخی‌ست. همه می‌دانند که اجرای کامل پروتکل‌ها در مدارس، شدنی نیست و به «هجو» شبیه است. هنوز برای جبران خطای بزرگ، فرصت باقی‌ست. حتی اگر پنجاه کودک هم به این دلیل بمیرند، فاجعه‌ی بزرگ انسانی‌ست؛ و نباید حتما به صدها مرگ برسیم تا وزیر در مورد اشتباه بزرگ خود قانع شود. تنها راه درست و مشخص، «تعطیلی کامل آموزش حضوری» در کشور است؛ تا از این دیرتر نشده است!
 
دکتر مصطفی جلالی فخر
پزشکی قانونی

قبل از این که دیرتر شود!

دیدگاه‌ها  

#1 شایان 1399-07-18 19:07
نویسنده متن تنها راه حل را تعطیلی مدارس میدونه و بطبع دانش آموزان هم باید در فضای مجازی به یاد گیری ادامه بدهند.حالا باتوجه به عدم تمکین مالی اکثر مردم برای تهیه گوشی،و اگه هم جور بشه عده ای از والدین شاید طرز کار و یا وقت همکاری با فرزندان را ندارن.دولت میتونه کلاسها را در هر پایه بصورت زوج و فرد اجرا کنه بطور مثال پایه اول و سوم ابتدایی را روزهای فرد و دوم و چهارم را روزهای زوج برگزار کنه که هم فضای آموزشی زیاد میشه هم مدارس خلوتر.و اگه قراره مدارس تعطیل بشه که بطبع کادر آموزشی هم فعالیت کمتری خواهند داشت پس باید جهت ارتقا زیر ساخت شبکه اینترنت برای محصلین و شناسایی دقیق دانش آموزان نیازمند به گوشی،درصدی از حقوق معلمین را کسر کند.ممنون.
نقل قول کردن
#2 ع 1399-07-18 19:33
چرا مدارس معمولان تعطیل نمی شوند؟؟؟ خون دانش اموزان دیگر نقاط استان رنگین تر است؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
#3 مریم 1399-07-19 11:05
ما نباید با دستورات جناب وزیر کاری داشته باشیم ایشان برای جایگاه خود کوشش میکنند .اگر صلاح فرزندان ما نیست که مدرسه بروند نفرستیم .هرچی شد .بشه اصلا دوسال هم عقب بمانند بهتر از این است که اعضایی خانواده دچار مرگ و بیماری بشن .آموزش مجازی هم فقط استرس بچه ها و خانواده ها را بیشتر میکند .حتی موجب آسیب به چشم کودکان ما میشود .ویادگیری در این روش خیلی ناچیز هست وخود فریبی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا