این روزها همه به نوعی درگیر نگرانیهای کرونا هستیم و با جدیت جزئیات این ماجرا را پی میگیریم اما اندکی درنگ برخال کودکان هم باید داشت و در این شرایط بدون گفتن اخبار به کودکان، از آنها بخواهیم ترس خود را نقاشی کنند تا درگیر استرس مزمن این روزها نشوند.
بنا بر گفته متخصصان علوم رفتاری، بسیاری از خانوادهها بدون توجه به حضور کودکان اخبار اضطرابآوری همچون درگیریها، جنگها، سیل، زلزله و آلودگی هوا را مشاهده و تفسیر میکنند بدون اینکه آگاهی در مورد ضرورت حفظ سلامت روانی کودکان در زمان بحرانهای اجتماعی و طبیعی داشته باشند
کودکان در سنین کم قادر به تجزیهوتحلیل اخبار نیستند و حتی ممکن است با حجمی از سؤالها از والدین، عملاً والدین آنها را دعوت به سکوت میکنند و با گفتن اینکه نگران نباش کودک به حال خود رها میشود اما آن استرس مداوم به مرور منجر به اضطراب میشود و رفتار کودک را متأثر میکند.
کرونا آن چنان همه را درگیر خود کرده است که این روزها شاهد جملاتی از این دست که استرس کرونا کشندهتر از خود کرونا شده مواجه هستیم و در رسانهها نیز به جد جزییات را پیگیری میکنیم و در آنچنان هالهای از نگرانی به سر میبریم که ممکن است از حال کودکان غافل شویم و اگر غافل هم نباشیم با نگرانی بیشازحد خود توان برخورد مناسبی از خود نشان ندهیم.
روانشناسان و متخصصان علوم رفتاری کودکان بر این باورند قصهگویی، نقاشی کشیدن و نشان دادن احساسات خود در مورد عاملی که منجر به استرس و اضطراب در کودکان شده است میتواند راهکار مناسبی برای رهایی آنها از این نگرانیها باشد.
روانشناسان معتقدند داشتن مقداری ترس طبیعی است اما کودکان دارای روحیه لطیفی هستند و بخصوص در شرایط اکنون و ویروس کرونا، لازم نیست آنها را در جریان تمام اخبار مرتبط با این ویروس قرار داد و با توجه به تعطیلی مدارس و مهدکودکها، برای کودکان متناسب با سن آنها آموزشها، بازی و نقاشی با آنها کار شود.
بهتر است والدین زمان بیشتری را با کودکان خود بگذرانند با توجه به سن آنها، در منزل آنها را با بازیهایی سرگرم کنند و تمرینهایی همچون تنفس عمیق و آرامسازی را با آنها داشته باشند.
از کودک خود بخواهید نگرانیهای خود را یا بهصورت قصه تعریف کند و یا اینکه آن را نقاشی کند، خطخطی کند، روی آن آب بپاشد و در نهایت اگر دوست داشت آن نقاشی که با آن در واقع نگرانی خود را ترسیم کرده است، پاره کند.
نیاز نیست کودکان را در جریان تمام اخبار کرونا قرار داد، نیازی نیست تمام اخبار مرتبط با مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا را به کودکان بگوییم و والدین سعی کنند وقایع مرتبط با کرونا را نیز تا حد امکان در حضور کودکان دنبال نکنند.
علائمی همچون افزایش ضربان قلب، دلدرد و حالت تهوع، خستگی، احساس ضعف، بیخوابی، پرخاشگری، ترس از جدایِی، ترس از دست دادن والدین و شبادراری از ویژگیهای اضطراب در کودکان است که اگر بهموقع درمان نشود تا بزرگسالی میتواند منجر به اختلالات رفتاری و عاطفی در آنها شود.
در زمانهایی که جامعه با میزان بالایی از نگرانی و استرس ناشی از برخی وقایع مواجه است و از جمله اینکه در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا، نیاز است که والدین با کودکان بیشتر صحبت کنند و به سؤالات آنها بهصورت کوتاه اما درست پاسخ بگویند.
در پاسخ به سؤالات و نگرانیهای کودکان لازم نیست وارد جزییات شد بلکه پاسخها متناسب با سن کودک باشد با توجه به اینکه برخی کودکان ممکن است به منابع دیگری برای کسب اخبار دسترسی داشته باشند باید بهدرستی به آنها توسط والدین اخبار و اطلاعات لازم داده شود تا در معرض اطلاعات غلط و نگرانکننده قرار نگیرند.
در چنین شرایطی خواسته یا ناخواسته کودکان همچون عموم جامعه در معرض نگرانی، استرس و اضطراب ناشی از کرونا قرار دارند با این تفاوت که آنها روحیه لطیفتری دارند و در تحلیل و درک جامع مشکل ناتوان بنابراین باید از آنها مراقبت بیشتری شود و چنانچه در کودک و نوجوانمان تغییرات رفتاری همچون؛ مثل پرخاشگری و لجبازی، بیقراری، مشکلات خواب، کمحرفی، کماشتهایی یا پرخوری، دردهای جسمی که علت فیزیکی ندارند، یا حتی وابستگیهای غیرمعمول مشاهده کردیم؛ بهتر است از متخصص و روانشناس کودک کمک بگیریم.
مرکز مشاوره آرامش پلیس لرستان