هنگامی‌که نام شهدا را بر زبان می‌آوریم و برگ برگ جان‌فشانی و ایثار آن‌ها را در دفتر تاریخ ۸ ساله جنگ تورق می‌کنیم اگرچه بسیاری از درک آن عاجزیم اما بی‌اختیار روح و روانت از هر آنچه در قید و بند دنیای فانی است پر کشیده و به ایام مانی و جاودان فرود می‌آید. روزگار یک رنگی و پاکی که سینه‌های زخم‌خورده و التیام نیافته از جور هم دل و همراه و نه برای نام و نان که برای سربلندی این دیار و مردمانش در برابر یک دنیا خصم سپر شد و هزاران سینه بشکافت تا آرامش و امنیت را برای سزاوارترین مردم دنیا به ارمغان بیاورد.
و افسوس که پس از جنگ عده‌ای برای نیل به اهداف دنیوی و سیاسی پای بر هر آنچه افتخار و ارزش بود نهاده و با چپاول و غارت بیت‌المال همه ما را شرمنده زخم‌خوردگان جنگ نمودند، اما باز هم روزنه امیدی هست که یاد و نام شهدا ما را مجاب کرده بغض را در گلو فرو برده و دردهایمان را در دل بریزیم.
امروز شهدا نیستند اما یاد نامشان هست و پدران و مادران شهدا به‌عنوان نماد صبر و ایستادگی نقطه قوت همه آن‌هایی هستند که باور دارند روزی همه کسانی که از نمدهای ریاکاری و دو رنگی برای کسب منافع دنیوی کلاهی بافته‌اند، رسوا خواهند شد.
پدران و مادران شهید که پس از سال‌ها فراغ و هجر به سوی یگانه مانا هجرت ابدی نموده و با فرزندان خود دیدار می‌نمایند که این قلم نه برای گله از هجرت ایشان است که بی‌گمان " ارجعی الی ربک" دعوت حضرت حق و باور همه ما و از آن گریزی نیست، اما آنچه نمک بر زخم‌های خانواده معظم شهدا می‌باشد، سخنان عده‌ای نادان است که ندانسته و بدون تحقیق بر زبان می‌آورند که ای‌کاش این زبان تند و تیز را برای احقاق حقوق خود از اختلاسگران و غارتگران بیت‌المال و آقازاده‌های بی‌درد در دهان می‌چرخانند.
 
برخی با بیان مطلبی خلاف واقع
سعی می‌کنند چنان وانمود کنند که خانواده شهدا به‌واسطه تقدیم بهترین عصاره زندگی خود، در رفاه کامل بسر برده و مسوولان و متولیان برای آن‌ها بذل و بخششی بی‌نهایت در نظر گرفته‌اند، در حالی که این‌چنین نیست و ضوابط قانونی و به‌صورت یکسان در سراسر کشور برای خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان در نظر گرفته شده است.
یکی از متولیان می‌گوید: برخی بر این باورند که هزینه مراسم ترحیم پدران و مادران شهدا توسط بنیاد شهید پرداخت می‌شود، در حالی که این‌گونه نیست و در سراسر کشور در صورت فوت پدر و یا مادر شهید تنها مبلغ ۵ میلیون تومان به‌عنوان بیمه عمر از سوی بنیاد شهید پرداخت می‌شود و مستمری ایشان نیز قطع می‌شود و چنانچه هزینه‌ای برای برگزاری مراسم ترحیم صورت می‌گیرد توسط بازماندگان متوفی تقبل می‌شود.
به هر حال همه ما باید به این باور برسیم و به نسل امروز یادآور شویم که هر چه داریم از خون‌های پاک شهداست و مرهون ایثار بهترین فرزندان این سرزمین است که یقیناً مسوولان ما که پایه‌های میزشان بر خون‌های شهدا بنیان نهاده شده وظیفه‌ای به‌مراتب سنگین‌تر بر دوش دارند.
 
عباس شاه علی/ یافته

پدران و مادران شهدا اسوه صبر و مقاومت/ ای‌کاش زبان تندوتیز خود را برای اختلاسگران بچرخانیم