یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فعالیت مسافربرهای شخصی یکی از معضلات خرم‌آباد است؛ فعالیتی که نان رانندگان تاکسی را آجر کرده است. این معضل سال‌هاست وجود دارد و همواره باعث نارضایتی راننده‌های تاکسی بوده است.
هنوز این معضل حل نشده، شرکت تاکسی‌های اینترنتی هم فعالیت خود را در این شهر آغاز کرده‌اند و فعالیت آنها درآمد رانندگان تاکسی، آژانس‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را هم کاهش داده و در این شرایط اقتصادی طبیعی است که ناراحتی‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. فعالیت این شرکت‌های اینترنتی به قدری گسترش یافته که حالا بسیاری از رانندگان تاکسی باید زمان بیشتری برای رسیدن مسافر منتظر بمانند. شهروندان دلیل استفاده مردم از این شرکت‌های اینترنتی را حضور زودتر در مبدا و از همه مهم‌تر دریافت مبلغ کمتر عنوان می‌کنند، اما مسئولان معتقدند عضوگیری‌های این شرکت‌ها بی‌ضابطه است.
 
 یکی از شهروندان خرم‌آباد در این زمینه می‌گوید: برای طی مسیر خیابان مطهری تا میدان 22 بهمن با آژانس باید 6500 تومان پرداخت کنم در حالی که با تاکسی‌های اینترنتی تنها مبلغ 3 هزار تومان پرداخت می‌کنم.
«رضا سهرابی» ادامه می‌دهد: مشخص است که استفاده از این تاکسی‌ها برای مردم در این شرایط اقتصادی که همه به دنبال پس‌انداز و هزینه کمتر هستند، به‌صرفه‌تر است. رانندگان تاکسی زیرمجموعه سازمان حمل ‌و ‌نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد نیز سلیقه‌ای کرایه دریافت می‌کنند و واقعا نرخ‌هایشان برای مسیرهای شهری زیاد است.
شهروند دیگری نیز در ادامه این صحبت‌ها بیان می‌کند: مگر شرکت‌های اینترنتی چه مشکلی به وجود می‌آورند؟ این شرکت‌ها در بسیاری از شهرها فعالیت دارند و مردم به راحتی در هر مسیری که باشند، می‌توانند خودروی مورد نیاز خود را تامین کنند و راحت و با کمترین هزینه به مقصد برسند.
 «یاسین شرفی» می‌گوید: خرم‌آباد اولین مکانی نیست که این شرکت‌ها فعالیت خود را در آن آغاز کرده‌اند. اینگونه شرکت‌ها دوره‌های آزمون و خطای خود را گذرانده‌ و مورد پسند مردم قرار گرفته‌اند.
 
 
نداشتن مجوز و پروانه فعالیت
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: شرکت‌های تاکسی اینترنتی این روزها در سطح خرم‌آباد فعالیت خود را گسترش داده‌ و با عضوگیری‌های زیاد و ارائه نرخ‌های پایین نظر مردم را جلب کرده‌اند.
 «محمد فتحی ‌بیرانوند» می‌افزاید: این روند کار تاکسی‌های اینترنتی موجب نارضایتی فعالان حوزه ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی در شهر و کسادی کار آنها شده است. در نهایت به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که با توجه به شرایط محلی، از ادامه فعالیت‌ این شرکت‌ها جلوگیری کنیم.
وی بیان می‌کند: این شرکت‌های اینترنتی هیچ‌گونه مجوز یا پروانه فعالیت قانونی برای فعالیت در خرم‌آباد ندارند به همین منظور جلسات متعددی با سازمان‌های ذی‌ربط همچون اداره اماکن، پلیس راهور، معاونت عمرانی استانداری، فرمانداری و... داشته‌ایم تا برای این شرکت‌ها اقدامات بازدارنده اعمال شود.
سازمان حمل ‌و ‌نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: با توجه به مواد 9 و 32 مدیریت مصرف سوخت و تخلفات راهنمایی، شهرداری‌ها موظفند تمام فعالیت‌های مربوط به حمل ‌و ‌نقل کالا و بار و مسافر را در محدوده شهرها در قالب موسسات و شرکت‌های حمل‌و‌نقل تعاونی و خصوصی ساماندهی و بر آنها نظارت کنند.
 
 
ارائه لایحه به شورا و فرمانداری
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد بیان می‌کند: به همین منظور لایحه‌ای با امضای شهردار تقدیم شورای شهر شده است. در قالب این لایحه آماری تخمینی را ارائه کرده‌ایم که با توجه به شرایط فعلی و ظرفیت ناوگان حمل‌ و‌ نقل شهری، در حال حاضر برای تامین و جابه‌جایی مسافر نه‌تنها مشکلی نداریم‏، بلکه 70 تا 80 درصد بیشتر از ظرفیت را نیز می‌توانیم پوشش دهیم.
وی ادامه می‌دهد: در خرم‌آباد 2300 تاکسی خطی، 800 تاکسی موقت، 103 دستگاه اتوبوس، 260 دستگاه مینی‌بوس و 3 هزار دستگاه فعال در 280 دفتر آژانس‌ وظیفه حمل ‌و ‌نقل را در شهر خرم‌آباد بر عهده دارند.
فتحی‌بیرانوند می‌افزاید: همچنین در این لایحه قید شده است که فعالیت این شرکت‌ها متوقف، از تبلیغات و عضوگیری‌شان جلوگیری و دفاترشان تعطیل شود.
وی اظهار می‌کند: تاکسی‌های اینترنتی رقیب همکاران ما در ناوگان حمل‌ و‌ نقل عمومی شده‌اند و به تبع آن بخشی از ظرفیت این ناوگان و مسافران به سمت تاکسی‌های اینترنتی کشیده می‌شود که کارشان را با نرخ‌های پایین شروع کرده‌اند.
رئیس سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: عضوگیری این شرکت‌ها در کنار خیابان‌ها و بی‌ضابطه انجام می‌شود و راننده بدون این‌که هویتش مشخص شود، با نصب اپلیکیشن، عضو این مجموعه می‌شود و فعالیت خود را آغاز می‌کند.
فتحی‌بیرانوند می‌افزاید: شورا لایحه مذکور را تصویب و برای تایید و اظهارنظر به فرمانداری ارسال کرده است. اگر فرمانداری نظری در خصوص آن نداشته باشد، قابلیت اجرا پیدا می‌کند و دفاتر شرکت‌های تاکسی‌ اینترنتی پلمب می‌شوند زیرا اخطارهای لازم را ارائه داده‌ایم.
 
 
5 هزار عضو در تاکسی‌های اینترنتی
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد با اشاره به اهداف فعالیت اعضای این شرکت‌ها ادامه می‌دهد: طبق آمار غیررسمی، این شرکت‌ها در شهر خرم‌آباد 5 هزار نفر عضو گرفته‌اند.
وی بیان می‌کند: بحث در زمینه استفاده از حمل ‌و ‌نقل عمومی تنها بر سر هزینه نیست، بلکه امنیت و کیفیت سفر نیز مهم است. بر اساس ضوابط ویژه درون‌شهری که داریم، زمان سفر خیلی کوتاه شده و در عین این‌که ممکن است تاکسی‌ها نسبت به تاکسی‌های اینترنتی مبلغ بیشتری را دریافت کنند اما امنیت لازم برای استفاده از آنها وجود دارد.
فتحی‌بیرانوند می‌افزاید: تعیین نرخ کرایه روند طولانی و دقیقی دارد و پایین‌تر از نرخ مصوب سازمان تاکسیرانی برای رانندگان به‌صرفه نیست. هزینه‌ها به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته‌اند و این حداقل درآمد است.
 
 
کسب درآمد شرکت‌های تاکسی اینترنتی
یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: لرستان دارای نرخ بیکاری بالایی است و به تبع آن مرکز این استان یعنی خرم‌آباد نیز با مشکلات زیادی در این زمینه دست و ‌پنجه نرم می‌کند.
 «ابوالفضل یارمحمدی» می‌افزاید: از آنجا که فرصت‌های شغلی در بخش دولتی وجود ندارد و در بخش خصوصی نیز درآمدها برای گذران زندگی کفاف نمی‌دهد، افراد تحصیلکرده و سرپرستان خانوار به دنبال فعالیت‌های دیگری برای کسب درآمد هستند.
وی اظهار می‌کند: یکی از شغل‌هایی که مدتی است در شهر خرم‌آباد باب شده و افراد زیادی را به خود جذب کرده، فعالیت به عنوان راننده در قالب تاکسی اینترنتی است که علاوه بر جذب افراد بیکار، باعث شده برخی افراد به عنوان شغل دوم به آن روی بیاورند.
 
یارمحمدی ادامه می‌دهد: یکی از مزیت‌های فعالیت در این شرکت‌ها این است که فرد سالانه مبلغ هنگفتی را برای فعالیت به سازمان تاکسیرانی پرداخت نمی‌کند. هر ماه نیز لازم نیست که او مبلغی را برای فعالیت در یکی از خطوط تاکسی به سرخط پرداخت کند و تنها مجاز به فعالیت در یک خط باشد. فرد با عضویت در این شرکت‌ها در هر خطی می‌تواند حضور داشته باشد و از همه مهم‌تر اینکه به دلیل حذف هزینه‌های مذکور، راننده کرایه کمتری از مسافر دریافت می‌کند که برای هر دویشان به‌صرفه است.
 
این کارشناس بیان می‌کند: در خصوص امنیت نیز اطلاعات شخصی و خودروی افراد در اپلیکیشن ذخیره می‌شود و اطلاعات در دسترس است.
وی می‌افزاید: در اصل این شرکت‌های اینترنتی درست مشابه آژانس‌ها فعالیت می‌کنند تنها با این تفاوت که مکانی برای تجمع و انتظار رانندگان وجود ندارد و مسافر در هر مکان و موقعیتی که باشد، به راحتی می‌تواند وسیله مورد نیاز خود را تهیه و در زمان و از همه مهم‌تر هزینه صرفه‌جویی کند.
یارمحمدی معتقد است فعالیت این شرکت‌ها نه‌تنها برای مر‌دم از لحاظ وقت و هزینه به‌صرفه است بلکه برای راننده نیز صرفه کامل دارد. در حقیقت یک معامله دوسر سود است. 
وی می‌گوید: اگر سازمان حمل و نقل بار و  مسافر مخالف فعالیت این شرکت‌هاست به دلیل این است که آنها توانسته‌اند عضوهای زیادی بگیرند و بدون پرداخت هزینه به این سازمان، فعالیت خود را انجام می‌دهند.
 
 
فاطمه حافظی/ همشهری
 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی 1397-10-03 14:06
تاکسی های اینترنتی خیلی عالی هستند
از قیمت های بالای مسافرکش ها دیگه دور شدیم
نقل قول کردن
#2 مهدی 1397-10-03 14:20
از محله میدان تیر تا تعویض پلاک کمالوند با آژانس یا دربستی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان میگیرن
ولی با تاکسی ها اینترنتی ۵ هزار تومن
خودتون قضاوت کنید
نقل قول کردن
#3 من لرم 1397-10-03 14:38
اتفاقا تاکسیهای اینترنتی خیلی هم خوبن هم امنیت دارن هم نرخ کرایشون کمتره و الانم تمام مراکز استانها و شهرهای بزرگ مشکلی با تاکسی اینترنتی ندارن فقط خرم آباد مخالفه ..تمام تاکسیهای خرم آباد الان مسیری هزار تومان کرایه میگیرن اگه راس میگین جلو اونارو بگیرین ...
با این وضع اقتصادی و بیکاری مردم بنظرم همین تاکسی اینترنتیا بدرد خرم آباد میخورن
نقل قول کردن
#4 همشهری 1397-10-03 14:52
ایا تاکسی وازانس هادوماشین های خطی که خود سرانه مسیر 700تومانی راماهها 800وبعد1000میگر ند هزینه تاکسی سرویس از راننده ی به راننده بعد تغییر می کند مردم حق اعتراض ندارند حالا مثل اکثر نقاط ایران از روشهای اینترنتی استفاده مخواهند بکنند تاکسی ها واژانس ها ناراحتند هر راننده اژانسی بطور متوسط 2500تا3 میلیون در ماه درامد دارند مخصوصا تاکسی که فقط خط شمال وجنوب شهر را طی می کند وبقیه اش سرویس مدارس هستند مسئولین وادار به حذف فعالیت های نوین میکنند هی هیات
نقل قول کردن
#5 ایمان 1397-10-03 14:59
با سلام
واقعا مردم خودشون اختیار ندارند ؟ی

تو کل ایران از سرویس های اینترنتی دارن استفاده میکنن بدون دردسر حالا بعضی از مسئولین خرم آباد شدن تافته جدا بافته ،تو شهرهای تاکسی ها هم میان به این مجوعه اضافه میشن ،حداقل تو این گرونی بزارین مردم از این تاکسی ها ی اینترنتی استفاده کنن
نقل قول کردن
#6 همشهری 1397-10-03 15:59
والله راننده‌ها و جوون های باشخصیت و تحصیل کرده ای هستن که دارن تو ماکسیم و اسنپ کار میکنن و آدم های منصفی هستن برعکس برخی آژانس ها که مبالغ بالایی از مسافر میگیرن
نقل قول کردن
#7 مهدی 1397-10-03 19:15
به نظر من تاکسی رانی هم از تاکسی ها استفاده کنه وبا استفاده از یک اپلیکیشن تاکسی اینترنتی راه بندازه البته با همین نرخ پایین که بقیه میگیرن تازه میتونه نرخ پایین تر از اونام بگیره قول میدم مردم به خاطر امنیت تاکسی هم که شده استقبال میکنن بقیه هم مجبور میشن که جمع کنن.
نقل قول کردن
#8 بیرانوند 1397-10-03 21:58
متأسفانه نگارنده محترم ، تحلیل درستی ارائه نکرده اند. چون تاکسی های اینترنتی تقریباً هیچ رقابتی با تاکسی های درون شهری ندارن اگر هم رقابتی وجود داشته باشه بین آژانسها و تاکسی های اینترنتی است. چون تاکسی های درون شهری فقط در یک مسیر تعریف شده مشخص ، حرکت می کنند اما تاکسیهای اینترنتی مقید به مسیر مشخصی نیستن و دربست هستن. مضافاً اینکه حتی اگر رقابتی هم با همدیگه داشته باشن طبیعیه که باید رو به جلو حرکت کنیم نه همچنان واپس گرا باشیم. توی قرن بیست و یکم نمیشه مردم رو از مزایای و رفاه و سهولت تاکسی های اینترنتی محروم کرد. چرا خودمون رو محروم کنیم از شغلهای پاره وقتی که میشه برای جوانهای استانمون ایجاد کرد. مگه به جز مسافرکشی ، شغل دیگه ای هم میشه توی این استان محروم پیدا کرد؟ حالا همین مسافرکشی رو هم تحریم کنن جوانها برن دزدی کنن یا گدایی کنن؟
نقل قول کردن
#9 عباس 1397-10-03 23:53
باید بروز بود تا کی بخاطر فکر های اشتباه باید از امکانات دور بمونیم
اگه میتونید خدمت جدید بیارید دیگران رو زمین نزنید تاکسی متر بذارید کارت خوان نصب کنید تا مردم هم از تاکسی استفاده کنن!!!
نقل قول کردن
#10 سروش 1397-10-04 08:24
با سلام و احترام
این تجربه موفق و موثر از سالیان دور در اکثر کشورهای جهان منجمله فعالیت بی نظیر اوبر در امریکا می گذرد ، در دنیای کنونی با واقعیات و ضروریات آنان توجه جدی شود، تاکسی اینترنتی مورد رضایت عامه مردم و سرعت و سهولت بالایی دارد، لطفا سنگ اندازی نکنید.
نقل قول کردن
#11 فرزانه 1397-10-04 09:25
جناب فتحي بيرانوند چرا جمعشون كنن مگه تو به ناوگان تاكسيراني ات نظارت ميكني چرا راننده گان تاكسي ها اينقدر كرايه زيادي ميگيرند اين بنده خدا ها كه خيلي منصف هستن به نفع مردم هم هست جناب فتحي اول برو ناوگان تاكسيراني رو در ست كن كرايه اضافي رو رعايت كنند شئونات اسلامي رو رعايت كنند بعد برو به سراغ تاكسي هاي اينترنتي
نقل قول کردن
#12 محمد نادری 1397-10-04 11:23
من از ماکسیم دارم استفاده میکنم واقعا همه جوره عالیه
هم کرایه هم پرسنل و هم رانندگان مودب و باشخصیت
نقل قول کردن
#13 شهروند 1397-10-04 13:23
اول) تاکسی ها خطی هستن و قانونشون اینه که در یک مسیر مشخص کار کنند و تاکسی های اینترنتی میتونن توی کل محدوده شهری کار کنند
دوم اینکه رییس تاکسی رانی باید بشینه به این فکر کنه که چرا مردم از تاکسی فکر نمیکنند؟
من بهتون میگم ، چون نظارتی بر تاکسی ها وجود نداره ،یه مقصد که دو مسیر میشه تو خرم اباد باید راننده 1400 تومان دریافت کنه اما همیشه 2000 تومان دریافت میکنه!!!! رییس تاکسی رانی کجاست اون موقع که بارون میشه و هیچ تاکسی مسافر سوار نمیکنه مگه دربستی!!!
من به عنوان یک شهروند همیشه از تاکسی های اینترنتی استفاده میکنم چون قیمت مشخص و امنیت بالایی دارند
در ضمن رانندگان تاکسی هم میتونن برن بشن عضو این برنامه های اینترنتی و اونجا کار کنن
نکته سوم رو هم به اقای یار محمدی کارشناس میگم که من چون از هردو استفاده میکنم میدونم که تاکسی اینترنتی ها قیمت به صرفه تری دارن و کیفیت بالاتری، بعضی از تاکسی ها واقغا فرسوده هستن،کولر نمیگیرن،دستگیره شیشه بالابر رو هم در میارن!!!!!!
نقل قول کردن
#14 حمید ت 1397-10-04 15:53
بسیار عالی هستن .همجای کشور کاملا جا افتادن.تو این گرونی نرخشون پاینه
نقل قول کردن
#15 امین 1397-10-05 10:55
آخه چرا جز اینکه قیمت تاکسی های اینترنتی کاملا به صرفه هست و حمل ونقل اسان و بدون دردسره...تا کی باید جهان سوم باشیم کمی به روز باشیم
نقل قول کردن
#16 پاپی 1397-10-08 00:47
بیچاره ملت همشون شدن مسافرکش .
مسافرکشی شغل نیست. بیچارگیه. هر روز هم دارن زیاد تر میشن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا